Taxă de coronavirus și la service-urile auto. Facturile sunt umflate și cu 1200%

Taxă de coronavirus și la service-urile auto. Facturile sunt umflate și cu 1200%
Getty

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a demarat la începutul acestei săptămâni controale la service-urile auto din întreaga ţară, după ce sute de reclamații au arătat facturi ”umflate” și cu 1200% în această perioadă.

 

Practic, se poate spune că și service-urile auto au introdus o taxă pe coronavirus, așa cum au încercat la un moment dat și terasele, după redeschiderea acestora.

Paul Anghel, directorul general al ANPC, a declarat că s-au primit sute de reclamații de la consumatori și transportatori privind practici comerciale incorecte şi facturi ”umflate”.

În unele cazuri, creșterile de prețuri au fost incredibil de mari, de la costuri inițiale, normale, de 100 de lei, până la 1.200 de lei, adică facturi majorate ilegal cu 1200%.

Citește și
Pot să mă duc cu mașina la service-ul auto sau la spălătorie? Raspunsul oficial
Pot să mă duc cu mașina la service-ul auto sau la spălătorie? Răspunsul oficial

”La începutul acestei săptămâni am demarat controale la service-urile din întreaga ţară, inclusiv în Bucureşti, la aproximativ 250 de unităţi, în urma sutelor de reclamaţii primite de la consumatori precum şi de la transporturi în cursul anilor 2019 şi 2020. Analizând conduita unor astfel de unităţi, am ajuns la concluzia că practicile acestora sunt total incorecte în relaţia cu consumatorii, aflându-ne în prezenţa unei deformări substanţiale a comportamentului economic al acestora. Practicile comerciale folosite de unele service-uri afectează considerabil capacitatea consumatorilor de a lua o decizie în cunoştinţă de cauză. Vom prelungi aceste controale atât cât va fi necesar”, a precizat Anghel.

”Analizând informarea pe care o oferă service-ul auto în legătură cu ora de manoperă afişată şi cuantumul aceleiaşi ore aflate pe factură care ar urma să fie achitată fie de consumator şi în unele cazuri de către asigurator, rezultă nişte valori diferite, de la 59,9 lei plus TVA până la 350 lei plus TVA, sau uneori chiar şi 1.000 lei plus TVA pentru acelaşi autoturism efectuând aceeaşi operaţiune”, afirmă directorul general ANPC.

 

ANPC vorbește despre ”diferențe uriașe de costuri”

 

Potrivit sursei citate, unitatea reparatoare viciază acordul consumatorului, expunându-i acestuia două argumente aflate în totală contradicţie cu orice mecanism legal de stabilire a preţului unor servicii, respectiv ”Nu te interesează preţul deoarece plăteşte asiguratorul” şi ”Ne ocupăm noi de tot, tu doar trebuie să semnezi aceste hârtii”.

”Facturile ”umflate” inclusiv cu ore de manoperă cu 500% mai mari decât preţurile practicate în mod normal afectează consumatorul din două perspective: una ar fi aceea a creşterii costurilor de asigurare în anul următor, în condiţiile creşterii poliţei de asigurare ca urmare a unor cheltuieli ocazionate de un eveniment asigurat, iar pe de altă parte există situaţii în care, din cauza diferenţelor uriaşe de costuri, inclusiv cu preţurile anumitor piese auto, până la valori de neacceptat pentru asigurator, consumatorul va fi incapabil să intervină în conflictul creat de o creştere nejustificată a unor costuri între service-ul auto şi compania de asigurări”, avertizează directorul general al ANPC.

Exemplificând, Paul Anghel a arătat că există service-uri auto, atât în Bucureşti cât şi în judeţele Ilfov, Brăila, Alba, Timiş, Neamţ, Sibiu, Tulcea, Cluj, Caraş Severin, în care pe factură au fost regăsite costuri care nu puteau fi justificate din punct de vedere al orelor lucrate, cât şi al valorii orelor tehnologice de manoperă, de la 100 de lei până la 1.200 de lei.

 

Ce sfaturi oferă ANPC

 

Acesta oferă şi câteva sfaturi consumatorilor care se regăsesc în astfel de situaţii, primul vizând informarea în prealabil asupra tarifelor înainte de a lăsa autoturismul şi solicitarea unui deviz estimativ al intervenţiei.

Anghel susţine că service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă în zona de recepţie a clientelei şi să precizeze modul de calcul utilizat, respectiv ora fizică sau baremurile de timp/ora tehnologică pentru reparaţii furnizate de producător.

De asemenea, service-ul este obligat să furnizeze o factură, care este emisă în dublu exemplar, originalul fiind remis clientului însoţit de chitanţă (formularul fiscal) sau chitanţă eliberată de POS (la plata cu card).

Factura trebuie să fie detaliată şi să conţină următoarele informaţii: denumirea societăţii şi adresa; numele clientului; data şi locul efectuării reparaţiei; modul de calcul al manoperei: timp fizic sau barem de timp/ora tehnologică; piesele de schimb utilizate (cantitate/preţ); alte materiale de întreţinere, consumabile utilizate (cantitate/preţ); numărul de înmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul).

 

Articol recomandat de sport.ro
Dezvăluire-bombă: cât a cheltuit ITIA ca să distrugă cariera lui Halep
Dezvăluire-bombă: cât a cheltuit ITIA ca să distrugă cariera lui Halep
Citește și...
Un mare producător auto a chemat în service peste 2 milioane de mașini
Un mare producător auto a chemat în service peste 2 milioane de mașini

Ford va rechema la service aproximativ 2,15 milioane de vehicule în America de Nord din cauza unor posibile defecte la elementele de blocare ale uşilor, a anunţat miercuri al doilea producător auto american, transmit Reuters şi DPA.

Pot să mă duc cu mașina la service-ul auto sau la spălătorie? Răspunsul oficial
Pot să mă duc cu mașina la service-ul auto sau la spălătorie? Răspunsul oficial

Românii se întreabă dacă, în contextul restricțiilor de circulație impuse, pot merge cu mașina la service sau la spălătorie.

Scădere estimată de 14% a vânzărilor globale de automobile, din cauza pandemiei de Covid-19
Scădere estimată de 14% a vânzărilor globale de automobile, din cauza pandemiei de Covid-19

Agenţia de evaluare financiară Moody's Investor Service şi-a revizuit, vineri, estimările privind vânzările globale de automobile în 2020, cea mai afectată urmând să fie piaţa din Europa Occidentală.

Recomandări
Ce ar fi pierdut Klaus Iohannis dacă ar fi fost demis prin referendum. Lista privilegiilor pe care le are un fost președinte
Ce ar fi pierdut Klaus Iohannis dacă ar fi fost demis prin referendum. Lista privilegiilor pe care le are un fost președinte

Odată cu demisia sa, Klaus Iohannis se retrage de pe scena politică, urmând să-și păstreze toate privilegiile la care are dreptul în poziția de fost șef al statului. Cu toate acestea, un referendum de demitere ar fi dus la o situație diferită.

Doi reținuți după ciocnirile violente din Piața Victoriei. Un polonez a mers la protest cu un cuțit cu lamă de 15 cm
Doi reținuți după ciocnirile violente din Piața Victoriei. Un polonez a mers la protest cu un cuțit cu lamă de 15 cm

Doi participanți la protestul de luni din Piața Victoriei, unde au avut loc ciocniri violente între manifestanți forețele de ordine, au fost reținuți pentru ultraj, distrugere, portul sau folosirea fără drept de obiecte periculoase.  

Poliția face percheziții la domiciliul șefului de campanie al lui Călin Georgescu. Fostul candidat: ”Nu ne puteți intimida”
Poliția face percheziții la domiciliul șefului de campanie al lui Călin Georgescu. Fostul candidat: ”Nu ne puteți intimida”

Poliția Română a confirmat, marți, informația transmisă de fostul candidat la alegerile prezidențiale, Călin Georgescu, privind efectuarea unor percheziții la șeful său de campanie.