Tarom se pregateste pentru urmatorul nivel de zbor. Combustibilul eco
Spre ceruri, propulsati de camelina. Tarom se asociaza cu gigantul Airbus pentru a produce in Romania kerosen bio si intentioneaza sa deschida plantatii de proba cu aceasta planta uleioasa si totodata mistoerioasa: camelina.
O afacere profitabila din start, daca ne gandim ca doua milioane de hectare ale patriei zac necultivate. Pe o piata intoxicata de fum si saracita de pretul combustibilor, companiile aeriene cauta solutii verificate deja in industria auto. Asa ca va mirosi a floricele la coada avionului.
Daca e sa nu luam dupa specialisti, asta rezulta in urma arderii combustibililor organici. Alaturi de rapita, camelina este considerata una dintre plantele cele mai potrivite pentru aviatie.
Nu e nevoie de modificari constructive la motoarele existente. Companiile cauta mereu cele mai ieftine solutii.
Biokerosenul obtinut din camelina a fost deja testat cu succes pe avioane de vanatoare si elicoptere. Urmatorul pas este folosirea pentru zborurile comerciale, responsabile pentru 200 de milioane de tone de CO2 pe an. Companiilor li se cere prin protocolul de la Kyoto sa le scada in urmatorii ani cu 8%. Asa ca gigantul Airbus impreuna cu alte doua companii experimenteaza impreuna cu Tarom.
Optimismul aviatorilor este temperat insa de procesatorii de rapita. In tara noastra functioneaza patru fabrici de procesare a rapitei, iar companiile petroliere sunt obligate sa introduca in motorina de la pompa 6% biodiesel. Cel mai probabil... la fel se va intampa si cu biokerosenul, insa dupa cel putin cativa ani de teste.