SIMULARE EVALUARE NATIONALA. Elevii de clasa a VIII-a au dat proba la matematica, dar unii nu au recapitulat suficient
A doua zi cu emotii pentru elevii de clasa a VIII-a. Aproape 190.000 de tineri au sustinut marti proba de matematica a simularii Evaluarii Nationale, iar subiectele n-au fost tocmai pe placul lor.
Aproximativ 188.000 de elevi de clasa a VIII-a au sustinut, marti, cea de a doua proba a simularii Evaluarii Nationale - la Matematica, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice.
Subiectele n-au fost pe placul elevilor. Ce-i drept, adolescentii nici nu s-au stresat sa recapituleze materia, stiind ca notele nu se trec in catalog. Este o caracteristica a intregii generatii potrivit expertilor in educatie. Copiii din vremurile noastre actioneaza doar atunci cand obtin un beneficiu. Dau la o parte lucrurile care nu ii intereseaza in mod direct chiar daca asta inseamna sa invete doar anumite parti ale materiei. Altfel, vorbim despre tineri ambitiosi si curajosi.
“Grele, foarte grele.” spun doua fete despre subiecte.
Fata: "Trebuia sa ma si pregatesc mai mult."
Reporter: "Si de ce n-ai facut-o?"
Fata: "Pai m-am gandit ca mai e mult pana la examen."
Asadar, elevii nu au invatat chiar tot si s-au impotmolit in calcule si formule. Asta si pentru ca interesul pentru simulare e scazut, devreme ce notele nu conteaza.
Fata: ''Pai daca am vazut ca nu se trec notele nu prea mai invata nimeni de obicei.''
De altfel, sinceritatea e o caracteristica a acestei generatii, spun expertii in educatie. Tinerii sunt si inteligenti si au mare incredere in fortele proprii. Acorda insa atentie doar lucrurilor care ii intereseaza in mod direct, cum rezulta si dintr-un studiu facut de Institutul de Stiinte ale Educatiei.
Andra Marinescu: ''Unele chestii nu mi se par esentiale, care sa-mi foloseasca mai departe, chiar si de la simulare cu geometria in spatiu. Daca vreau sa fac o cariera nu ma vad facand ceva cu matematica.''
Marian Stas, expert in Educatie: ''Sunt altfel decat generatiile anterioare in sensul unei focalizari aproape exclusive pe ceea ce inseamna obiectiv, interes, samd, nu intotdeauna in sensul bun. Cu alte cuvinte, daca nu e ceea ce-mi trebuie dau deoparte si nu ma intereseaza. Generatia asta are nevoie sa stie daca da sau daca nu, nu-i place ambiguitatea.''
Tocmai de aceea e nevoie mai mult ca oricand ca profesorii sa invete sa-i atraga pe elevi catre scoala. Nimeni nu mai inghite toceala.
Marian Stas, expert in Educatie: ''Foarte important este arta de a interactiona inteligent cu copiii. Timpul intrebarilor de genul ''Ai inteles?'' a trecut. Alternative pot fi ''Am explicat limpede? Ai intrebari?” Copiii de azi reactioneaza si raspund extrem de bine cand sunt pusi in roluri de mini adulti si asta este o provocare importanta pentru noi adultii cu acte in regula.''
In acest registru trebuie privita si pregatirea pentru un examen.
Gabriela Gheorghe, profesoara de matematica: ''Sa intrebe la clasa tot ce n-au inteles, chiar si din anii anteriori, sa fie sinceri cu ei si cu parintii lor.''
Chiar si asa insa recuperarea materiei se va face greu.
Ana Constantinescu, eleva: ''Daca ai avut un start bun dintr-a cincea e usor, dar daca n-au avut un start bun si ai crezut ca poti sa recuperezi totul in clasa a 8-a, atunci e mai greu.”
Examenele care conteaza vor avea loc in vara asa ca mai e timp pentru recapitulare.
Elevii care studiaza in limbile minoritatilor nationale vor sustine, miercuri, proba la Limba si literatura materna, iar rezultatele vor fi comunicate in data de 4 martie.
Potrivit metodologiei, notele obtinute nu se trec in catalog. In situatia exceptionala in care se doreste consemnarea notei in catalog, elevul trebuie sa solicite acest lucru profesorului.
Totodata, in urma analizarii rezultatelor, inspectoratele scolare judetene vor lua masuri de monitorizare si control, dar si de remediere a problemelor, acolo unde acest lucru se impune.
Subiectele sunt elaborate de catre Centrul National de Evaluare si Examinare, in mod similar modelelor publicate pe site-ul www.subiecte2016.edu.ro, inca din luna noiembrie a anului trecut.
Acestea sunt proiectate astfel incat tratarea lor sa valorifice capacitatile elevilor pe temele prevazute in programa de evaluare, dar parcurse pana la aceasta data.
Corectarea lucrarilor va fi facuta de catre doi profesori din unitatile de invatamant in care elevii sustin evaluarea, unul dintre ei fiind cel care preda la clasa, in baza unor bareme care asigura unitatea si obiectivitatea evaluarii si notarii la nivel national.