Scandalul spațiilor comerciale de la metrou. Magazinele încă funcționează, deși termenul limită de evacuare a expirat
Magazinele închiriate de sindicaliștii de la metrou în stațiile subterane funcționează fără probleme, deși a expirat ultimatumul prin care Ministerul Transporturilor și Metrorex au cerut desființarea lor.
Luni, spațiile comerciale ar fi trebuit golite, dar nu s-a întâmplat nimic. Sindicatele de la metrou susțin că măsura ar fi un abuz și anunță că vor cere despăgubiri în instanță dacă vor pierde spațiile comerciale.
Activitatea din magazinele metroului bucureștean era în toi, deși ar fi trebuit închise toate din 2 aprilie. Angajații aduceau marfă, iar clienții cumpărau de la merdenele și covrigi până la șosete, inele și cercei.
Conform conducerii Metrorex, încă din 2018 a expirat contractul de asociere cu firma Sindomet, controlată de Sindicatul Liber din metrou. Prin urmare, spațiile comerciale sunt ocupate acum ilegal.
În plus, aceste chioșcuri nu ar avea autorizații de construire și reprezintă un pericol, pentru că sunt obstacole în evacuarea în caz de urgență. De asemenea, ar îngreuna accesul la hidranți și pentru ele nu există aviz ISU.
Ion Rădoi, liderul sindicatului Metrorex acuză că nici stațiile de metrou nu au aviz ISU. În plus, susține că Metrorex nu are dreptul să evacueze spațiile comerciale, pentru că există un proces pe rol în instanță. Dacă instanța va decide totuși acest lucru, sindicatele vor cere despăgubiri de la statul român.
Valoarea ar trebui să reprezinte cota parte de 80 la sută, pe care sindicatele o dețin în contractul pe care l-ar fi semnat cu Metrorex acum 30 de ani.
Ion Rădoi, liderul sindicatului de la metrou: „Sindicatul le-a creat din '90. Să ni se dea 80 la sută din partea administrației. Dacă aveți un apartament pe care îl dați în chirie nu este normal să fiți despăgubiți? Până acum nu deranjau evacuarea, acum îl deranjează pe Drulă."
Ministrul Transporturilor, dar și conducerea Metrorex nu au anunțat până acum ce vor face în cazul spațiilor comerciale care nu au fost deocamdată închise. În timpul grevei de acum o săptămână, Cătălin Drulă părea decis să ducă la bun sfârșit ultimatumul.
Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: „Ion Rădoi, s-a terminat!"
Responsabilii nu au spus nici dacă în locul magazinelor vor fi amenajate altele, după evacuare. Cele mai importante rețele de metrou din lume au magazine moderne.
Bătălia pe spațiile comerciale din subteranul Capitalei se dă și pentru că veniturile generate de ele sunt mari. În 2019, compania SINDOMET SERVCOM SRL, care aparține sindicatului, a avut o cifră de afaceri de peste 1.6 milioane de euro. Profitul net a depășit 1.2 milioane de euro.
Ion Rădoi spune că în stațiile metroului din București sunt 330 de spații comerciale, adică magazine și chioșcuri în care se vând produse de tot felul. Liderul sindicatului din metrou nu știe însă cât este chiria și nici care este suprafața totală a spațiilor comerciale. Pe de altă parte, Metrorex ar fi calculat că suprafața totală ar fi de 6.400 de metri pătrați, iar chiria de opt euro pe metrul patrat.