România va începe marți să facă propriile măsurători pe Canalul Bâstroe. Procedura va fi făcută de o navă ucraineană
Măsurătorile de adâncime pe canalul Bâstroe cerute de România Ucrainei încă de la începutul anului, demarează marți.
Este asigurarea dată de reprezentanții Ministerului Transporturilor, care au acceptat ca procedura să fie făcută de o navă ucraineană, pe care se află și doi experți de la noi. Rezultatele sunt relevante, în contextul în care există suspiciuni că Ucraina ar fi dragat Bâstroe, pentru a putea trece pe acolo cu navele de marfă, în detrimentul canalului Sulina.
Negocierile au început în februarie, dar România a primit acordul de a face măsurători abia de pe 17 martie și numai pe porțiunea comună, adică pe brațul Chilia. Datele înregistrate sunt oricum foarte importante, pentru că navele maritime au nevoie, pentru a naviga, de adâncimi mai mari de șapte metri pe toată poțiunea, până la porturile ucrainene, nu doar pe calalul Bâstroe. Prima etapă a măsurătorilor s-a încheiat pe 21 martie.
Romeo Soare, reprezentant AFDJ: „Acum au început măsurătorile pe teritoriul ucrainean, care înseamnă un braț situat între kilometrul 62 și 75, care înseamnă brațul Solomonov, care înseamnă canalul Bâstroe și care înseamnă sectorul kilometrul 11 - kilometrul 22. Sunt condiții speciale, e o zonă de conflict”.
În realitate, abia acum încep măsurătorile pe canalul Bâstroe. Autoritățile române nu au vrut să dezvăluie, deocamdată, care sunt rezultatele datelor colectate de pe brațul Chilia, și nici dacă au fost sau nu făcute lucrări de dragaj.
Oficial, aceste informații urmează să fie prelucrate în următoarele zece zile, pentru a se stabili clar dacă au fost sau nu făcute lucrări de adâncire a albiei. Surse din cadrul echipelor tehnice susțin că, până acum, nu au fost măsurate adâncimi mai mici de șapte metri.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor: „Avem o navă ucraineană desemnată pentru acest pachet, care efectuează măsurători. O singură navă, din acest motiv durează mai mult pe acea navă. Sunt trei specialiști - unul ucrainean și doi români”.
La final, specialiștii din Ucraina și România vor face schimb de date, în format brut. Din martie 2022, traficul de mărfuri în cele trei porturi ucrainene de la Dunăre, Ismail, Reni și Ust-Dunaisk, s-a triplat. Peste 17 milioane de tone de mărfuri au fost exportate, dintre care 11 milioane de tone au fost cereale.