România cumpără locomotive noi, deși nu a fost inaugurat nici măcar un kilometru de cale ferată reabilitată
Autoritățile cumpără locomotive noi de mare viteză, deși anul trecut, în România, nu a fost inaugurat nici măcar un kilometru de cale ferată reabilitată.
Ca atare, trenurile vor putea arăta cât de performante sunt, pe cinci la sută din lungimea totală a liniilor. În total, peste 3 miliarde de lei, bani europeni, urmează să fie investiți în calea ferată în următorii ani. Deocamdată, vagoanele ruleza cu o viteza ridicol de mică.
Cu o simplă fotografie atașată contractului semnat în aplauzele angajaților din Ministerul Transporturilor, autoritățile responsabile cu transportul feroviar promit 16 locomotive noi. Vor fi fabricate în Germania și ar urma să tracteze până la 16 vagoane de călători fiecare.
Gabriel Stanciu, directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria și Moldova: „Ar trebui cu această locomotivă și cu sistemul de semanalizari să putem merge de la Constanța până la Rotterdam fară să mai schimbăm locomotiva. E o locomotivă care merge până la 200 km pe oră, cea mai modernă.”
Potrivit calendarului, noile locomotive vor ajunge în țară peste doi ani. Contractul trece de 760 de milioane de lei, fără TVA, și include și mentenanța echipamentelor. Însă, până le vom vedea pe șine, autoritățile trebuie să reabiliteze liniile de cale ferată din țară.
Cu excepția drumului care duce din București spre mare, a căii ferate spre Predeal și a câtorva porțiuni spre Arad de pe coridorul IV, infrastructura feroviară este distrusă. Lucrările de reparații avansează lent, iar CFR introduce an de an mii de restricții. În prezent, trenurile circulă cu o viteză medie de 60 km/h, mai încet decât în timpul perioadei comuniste, iar întârzierile au devenit o obișnuiță.
Ștefan Roșanu, președinte autoritatea pentru reforma feroviară: „Peste 160 nu ai cum să circuli, la calea ferată nu este ca la drumuri. Șina a fost contruită pentru anumită viteză, după aceea sunt instalațiile care au și ele rolul lor, viteza trenului este ultima verigă în tot acest lanț, dar o să venim cu trenuri apte să folosească infrastructura la patarametri la care este construit, nu va merge nimeni, niciun mecanic de locomativă nu face liniuțe pe calea ferată.”
Din cei aproximativ 12.000 de kilometri de rețea de cale ferată, în România se circulă decent pe aproximativ 500 , adică cu o viteză cuprinsă între 140 și 160 de km pe oră.
Asta în timp ce în alte țări, infrastructura a fost dezvoltată, iar trenurile ating viteze record. În Franța, de exemplu, trenurile de mare viteză circulă cu 300 de km pe oră, iar în Portugalia cu peste 220 de km pe oră.
La noi, cele mai multe dintre locomotive sunt mai vechi de 40 ani și abia anul trecut a ajuns în România primul tren electric, dintr-un lot de 37 de rame noi, primele cumpărate de autorități în ultimii 20 de ani.
Ionut, pro infrastructura: „Noi mergem cu avionul de la Cluj la București sau de la Cluj la Iași sau la Timișoara. Cine să meargă cu trenul? Ori folosești mașină sau autocarele. Aceste distanțe în mod normal trebuie făcute cu trenul și atunci în ambele să investim. Locomotivele trebuie să fie noi sau cât de cât moderne.”
Călător: „Responsabilii căilor ferate ar trebui să urce un pic în trenuri să meargă, să vadă pentru că un străin care vitează țara, o să considere că suntem o țară de mizerabili pentru că peisajul este absolut dezolant oriunde te duci, spre Constanța, Brașov, gunoaie pe calea ferată. Se mai fac autostrăzi, se mai fac șosele, dar la căile ferate nu s-a făcut nimic.”
Alte 20 de trenuri electrice noi, de lung parcurs, finanțate prin PNRR ar urma să ajungă în țară în următorii ani. În paralel, 55 de locomotive electrice și aproape 140 de vagoane de călători vor fi modernizate.