Risipa de miliarde a Chinei in incercarea de a-si imbunatati imaginea presei locale pe piata din SUA
Intr-o incercare aproape disperata de a-si imbunatati imaginea la nivel mondial, China a decis sa-si deschida portofelul pentru a se afisa in inima Statelor Unite.
Televiziuni, ziare, reviste si site-uri online - China incearca sa isi duca stirile catre milioane de americani. Unul dintre semnele unei prezente tot mai semnificative a Beijingului in media poate fi gasit in inima New York-ului. Xinhua, agentia de stat a Chinei, a platit pentru o uriasa reclama ce este difuzata pe una dintre cele mai inalte cladiri din Times Square.
Pe strazi, cei mai multi americani habar nu au de ce reprezinta respectivul semn, dar Elizabeth Economy, directorul departamentului de studii Asiatice din cadrul Consiliului pentru Relatii Externe, considera ca exista un trend vizibil.
"Asistam la o explozie in rolul pe care media chineza incearca sa-l joace de mai bine de doua decenii. Cred ca vor ca vocea lor sa se auda in America"
"Jurnalism sau propaganda?" se intreaba astazi cei de la BBC. Si asta dupa ce China Daily a ajuns sa fie distribuit ca un supliment platit cu ziare precum New York Times sau Washington Post.
Sarah Cook, analist specializat pe Asia la organizatia pro-democratica Freedom House, monitorizeaza libertatea presei si nu are nicio urma de indoiala ca la mijloc e vorba doar de propaganda.
"Cele mai multe informatii se incadreaza intr-un anume regim de cenzura dictat de guvernul Chinei" spune Sarah, care considera ca nu exista o diferenta din acest punct de vedere intre China Daily, Xinhua News sau CCTV.
In urma cu un an, presedintele CCTV ii sfatuia pe angajatii sai "cei care se considera jurnalisti independenti si nu muncitori ai propagandei au o reala problema de identitate".
6 miliarde de dolari este bugetul alocat in urma cu 3 ani de guvernul Chinei pentru promovarea presei interne intr-un mod pozitiv in presa internationala.
Cel putin in America, eforturile au ramas pana acum fara un impact major.