Reguli noi pentru investitorii care vor să ridice blocuri în zone rezidențiale
Se schimbă lucrurile, după ani de zile, în care dezvoltatorii au construit cartiere pe câmp, fără infrastructură, iar oamenii s-au împrumutat pe viaţă, ca să locuiască în asemenea condiţii.
Primăriile cu zone rezidenţiale din Timiş şi primăria Clujului nu le mai permit investitorilor să ridice blocuri şi case până când nu fac drumuri şi nu racordează zona la utilizaţi.
Brașovul se pregăteşte să urmeze modelul, dar toată ţara ar trebui să facă la fel, pentru că peste tot s-au ridicat clădiri fără să fie respectate regulile.
În Braşov, lângă fosta fabrica Tractorul, la nici patru kilometri de centrul istoric, investitorii au vândut proiecte frumos colorate, cu spaţii verzi şi drumuri aerisite. Încântaţi, oamenii au cumpărat din faza de proiect, însă acum se plâng că trăiesc ca la ţară.
Mamele sunt nevoite să îşi scoată copiii la plimbare printre gropile pline cu apă şi basculantele încărcate cu nisip.
Locuitorii dintr-un cartier rezidenţial au făcut nenumărate plângeri la primărie, au avut întâlniri cu autorităţile şi dezoltatorii imobiliari, însă fără nici un rezultat concret. Un tânăr a plătit 48 de mii de euro pentru un apartament cu două camere.
”E un joc de ping pong, dezoltatorul ne trimite la primărie şi invers, i-am rugat să discute. Trebuiau gândite nişte soluţii înainte de a se apuca să contruiască, trebuia gândit un plan care să fie respectat”, susține tânărul.
Primăria spune că are banii necesari asfaltării drumurilor din cartier. Dar susţine că nu se poate apuca de treabă din cauza situaţiei juridice incerte a drumurilor din cartier. Sunt bucăţi de teren care aparţin dezvoltatorilor sau unor persoane fizice care refuză să le treacă în domeniul public.
Sunt şi dezvoltatori din cartier care au cedat drumurile Primăriei.
După ani de zile în care dezvoltării au construit mai întâi blocurile şi au lăsat pe ultimul loc infrastrcutura, autorităţile din Braşov vor să schimbe regulile, astfel încât blocurile să nu mai fie ridicate până când nu sunt gata drumurile şi utilităţile.
Au mai încercat în 2005 când nu au mai acordat autorizaţii de construire investitorilor care nu au ieşire la un drum public, însă aceştia din urmă au câştigat în instanţă printr-o portiţă legislativă.
Ar fi putut evita acest dezastru dacă autorităţile ar fi avut o viziune unitară de dezvoltare şi ar fi pus reguli clare de construire în planul urbanistic general, elaborat în 2011.
Situaţia a fost scăpată de sub control şi la Cluj. Într-o zonă rezidenţială, primele construcţii au început să apară în urmă cu 10 ani, dar dezvoltatorii nu au mai oferit şi drum de acces decent oamenilor.
Deşi târziu, primăria Cluj a venit în 2016 cu un nou plan urbanistic general, aprobat de consiliul local prin care a modificat regulile de construcţie din oraş. Acum dezvoltatorii sunt obligaţi ca înainte să ridice imobile, să amenajeze terenurile cu drumuri decente şi să se racordeze la toate utilităţile.
"Autorizaţia se emite numai după ce se face şi un plan urbanistic zonal, anterior acestei autorizaţii să se realizeze infrastructura necesară cu toate reţelele edilitare prevăzute în proiect", explică Iulia Persa, purtător de cuvânt al Primăriei Municipiului Cluj-Napoca.
Şi în judeţul Timiş, primăriile cu zone rezidenţiale au decis prin consiile locale ca dezvoltatorii imobiliari trebuie să asigure întâi utilităţile şi drumurile şi după aceea să se apuce de construit.
Acest exemplu ar putea fi preluat şi de zona metropolitană Bucureşti Ilfov, unde s-a construit haotic în ultimii ani. O asemenea decizie ar fi rezolvat situaţia critică în care se afla de pildă oraşul Bragadiru, la 16 km de zona zero a capitalei.
Din păcate, toate aceste erori legislative şi ignoranța autorităţilor sunt suportate de românii care se îndatorează pe zeci de ani pentru un apartament decent.
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!
Sursa: Pro TV
Etichete: bloc, primarie, constructii, utilitati, autorizatie, dezvoltatori,
Dată publicare:
26-03-2018 18:27