Referendum 2012. Zgonea si Filip sesizeaza CC sustinand ca nu era nevoie de cvorum pentru validare
Presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, si presedintele interimar al Senatului, Petru Filip, au sesizat Curtea Constitutionala, sustinand ca baza legala in care a fost convocat referendumul din 29 iulie a fost OUG 41, care elimina cvorumul.
In sesizarea transmisa CC, Zgonea si Filip sustin ca la nivelul Curtii ar trebui sa se ia in considerare faptul ca forma legii referendumului in baza careia a fost convocat scrutinul nu prevedea un cvorum de prezenta la urne.
"Legea aplicabila procedurii de desfasurare a referendumului este, in opinia noastra, cea de la data declansarii procedurii. Aplicarea unor prevederi legale intrate in vigoare ulterior declansarii procedurii referendumului este contrara dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei privind neretroactivitatea legii", se arata in documentul obtinut de MEDIAFAX.
Alegeri 2024
12:53
Candidații la alegerile prezidențiale 2024. În ce ordine apar pe buletinele de vot de duminică, 24 noiembrie
12:16
Cine intră în turul 2 al alegerilor prezidențiale. Cotele pe care le au candidații la casele de pariuri
12:08
Cine intră în turul 2. Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr
12:07
Cine intră în turul 2. Ce arată cel mai recent sondaj, publicat cu două zile înaintea alegerilor
Astfel, ei precizeaza ca trebuie avuta in vedere derogarea de la art. 5, alin. (2), care conditioneaza valabilitatea referendumului de participarea a cel putin jumatate plus unul din numarul persoanelor inscrise in listele electorale, iar demiterea presedintelui sa se realizeze daca este aprobata de majoritatea voturilor valabil exprimate ale cetatenilor care au participat la referendum.
"Acest punct de vedere este conform cu spiritul Deciziei nr. 420/2007 a Curtii Constitutionale, din care rezulta ca dispozitiile aplicabile procedurii referendumului pentru demiterea Presedintelui sunt cele in vigoare la data suspendarii sale din functie de catre Parlament", sustin Zgonea si Filip.
De asemenea, presedintii celor doua Camere trec in revista succesiunea in care au fost adoptat actele normative care au privit referendumul de demitere a presedintelui Traian Basescu.
"La data declansarii procedurii referendumului pentru demiterea Presedintelui Romaniei erau in vigoare dispozitiile Legii nr. 3/2000, asa cum au fost modificate prin OUG nr. 41/2012 si validarea rezultatelor referendumului trebuie sa fie facuta conform acestui act normativ, in caz contrar fiind incalcate dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie", sustin Zgonea si Filip.
"Din punctul nostru de vedere, respectarea statului de drept si a Codului de bune practici in materie de referendum elaborat de Comisia de la Venetia nu poate fi facuta decat aplicand procedurii referendumului normele in vigoare la data declansarii procedurii referendumului, adica OUG nr. 41/2012", mai arata presedintii celor doua Camere ale Parlamentului.
Filip si Zgonea: Constitutia nu impune conditie de prezenta la vot pentru validarea referendumului
Presedintele Camerei, Valeriu Zgonea, si presedintele interimar al Senatului, Petru Filip, precizeaza in sesizarea catre CC ca legea fundamentala nu impune conditie de prezenta pentru referendum, ei radicand problema reprezentativitatii votului pentru exprimarea vointei suverane a poporului.Filip si Zgonea subliniaza ca CC a facut referire la conditia de cvorum doar pentru a se asigura ca decizia nu este luata de o minoritate nesemnificativa.
Presedintii Camerelor arata ca la referendumul din 29 iulie au votat pentru demiterea presedintelui peste 85% din cei prezenti, prezenta fiind de peste 46%, ceea ce, in numar absolut, reprezinta un vot mai reprezentativ decat jumatate plus unu din numarul cerut pentru validarea referendumului.
"Astfel, in conditiile in care ar fi luate in considerare listele electorale permanente neactualizate, pentru validarea referendumului ar fi necesare 9.154.307 voturi, iar pentru demiterea presedintelui ar fi necesare 4.577.155 de voturi. Or, pentru demitere, la referendumul din 29.07.2012 au fost exprimate peste 7.360.000 de voturi. Ne aflam in situatia absurda in care 4.557.155 de cetateni care voteaza «Da» il pot demite pe presedintele suspendat, dar 7.360.000 de cetateni care au votat «Da» la referendumul din 29 iulie nu il pot demite", se arata in sesizare.
Filip si Zgonea subliniaza ca, in aceste conditii, a ignora votul "imensei majoritati" a celor prezenti si a considera implicit ca absentii sunt pentru mentinerea in functie a presedintelui Romaniei incalca art. 2 din Constitutie, avand in vedere ca, in general, absenteismul la vot se apropie de 50%.
Cei doi presedinti ai Camerelor subliniaza si faptul ca suveranitatea poporului nu poate fi limitata sau blocata in exercitarea ei prin invalidare.
Zgonea si Filip in sesizarea catre CC: Boicotarea referendumului este un "abuz de drept"
Presedintele Camerei Deputatilor, Valeriu Zgonea, si presedintele interimar al Senatului, Petru Filip, sustin in sesizarea adresata CC ca boicotul referendumului din partea PDL este "un abuz de drept" si afecteaza "exercitarea suveranitatii nationale de catre popor"."Boicotarea deschisa a referendumului de catre unele forte politice, ceea ce reprezinta un abuz de drept, in sensul art. 57 din Constitutie, nu poate avea rezultatul urmarit, adica nu poate conduce la infirmarea rezultatelor referendumului. In caz contrar, am accepta ca un abuz de drept poate produce efecte juridice in plan constitutional, ceea ce este inacceptabil din punctul de vedere al ordinii de drept. De asemenea, boicotarea referendumului este de natura sa afecteze exercitarea suveranitatii nationale de catre popor", sustin presedintii celor doua Camere ale Parlamentului in sesizarea adresata Curtii.
Zgonea si Filip mentioneaza ca judecatorii Curtii Constitutionale sunt chemati sa vegheze la respectarea procedurii pentru organizarea si desfasurarea referendumului, dar si pentru a verifica in ansamblu respectarea reglementarilor si a legii fundamentale in acest proces.
"Este de notorietate ca desfasurarea referendumului din 29 iulie 2012 a fost afectata grav de asa-numitul «boicot» al unor persoane si formatiuni politice, prin apeluri publice, prin constrangeri administrative si fizice, prin stimularea materiala a neparticiparii la vot, toate menite sa impiedice exercitarea libera a dreptului la vot in cadrul referendumului. Acest boicot reprezinta o imprejurare de fapt care incalca in mod grav si evident principiile si valorile constitutionale", se mai precizeaza in sesizarea semnata de cei doi.
De asemenea, Zgonea si Filip precizeaza ca boicotul a reprezentat "un abuz de drept", prin raportare la art. 57 din Constitutie, care mentioneaza ca "cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa incalce drepturile si libertatile celorlalti".
"In fapt, persoanele si formatiunile politice care au recurs la acest boicot si-au exercitat dreptul de vot, dreptul de a participa la referendum si dreptul la libera exprimare cu rea-credinta, tocmai in scopul eludarii prevederilor legale referitoare la validarea referendumului si al lipsirii de efecte juridice a voturilor celorlati cetateni romani, care s-au prezentat la consultarea populara", se arata in documentul semnat de Zgonea si Filip.
Ei mai precizeaza ca partidele politice care au actionat prin boicot, nominalizand PDL si UDMR, ar fi actionat impotriva scopului lor constitutional, acela de a contribui la definirea si la exprimarea vointei politice a cetatenilor, incalcand ordinea de drept si principiile democratice.
In plus, Zgonea si Filip invoca o decizie a Curtii Constitutionale din 20 iulie 2012 in care se precizeaza ca "participarea la referendum a majoritatii cetatenilor reprezinta un act de responsabilitate civica, prin care corpul electoral urmeaza sa se pronunte cu privire la sanctionarea sau nu a Presedintelui Romaniei, avand posibilitatea demiterii sau mentinerii acestuia in functie".
"Argumentarea Curtii privind cvorumul se intemeiaza pe interzicerea posibilitatii de destituire a Presedintelui de catre un procent nesemnificativ de votanti. Curtea nu putea sa plece de la premisa ca, prin neparticiparea la vot se exprima suveranitatea nationala. Obiectivul Curtii a fost acela ca la referendum sa-si exprime dreptul de vot o larga majoritate", mai sustin presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, interpretand decizia Curtii privind cvorumul la referendum.
De altfel, in sustinerea faptului ca PDL a decis sa-si sanctioneze membrii si simpatizantii care ar fi participat la referendum Zgonea si Filip precizeaza ca anexeaza sesizarii "declaratii olografe ale cetatenilor romani si inregistrari audio, video".
Si USL a depus o sesizare la CC privind referendumul, dar nu o face publica
USL anunta ca, miercuri dimineata, a depus la CC o sesizare privind referendumul din 29 iulie, dar ca, din respect pentru independenta justitiei, nu va face public continutul acesteia.Conform unui comunicat al PSD, secretarul general al partidului, Liviu Dragnea, a confirmat ca USL a depus la Curtea Constitutionala, in cursul acestei dimineti, sesizarea privind referendumul din 29 iulie 2012.
"Am inaintat sesizarea USL catre Curtea Constitutionala, insa din respect pentru independenta Justitiei nu vom face public continutul acestui document pana cand cei noua judecatori vor lua o decizie privind validitatea referendumului. Nu dorim sa exercitam niciun fel de presiuni asupra Curtii si ne vom abtine de la orice fel de comentarii care ar putea influenta intr-un sens sau altul decizia judecatorilor", a declarat Liviu Dragnea, potrivit sursei citate.
Sursa: Pro TV
Etichete: curtea constitutionala, referendum, valeriu zgonea, Petru Filip,
Dată publicare:
01-08-2012 12:43