Cum ar trebui sa opreasca "Radarul padurilor" defrisarile ilegale. Traseul lemnelor va putea fi urmarit prin GPS


Ultimul update: Duminica 12 Octombrie 2014 06:54
Data publicarii: Joi 09 Octombrie 2014 20:53
Categorie: Stiri actuale

Ministerul mediului a dat drumul astazi: "Radarului Padurilor". Sistemul informatic este menit sa impiedice defrisarile ilegale.

Inainte sa plece din padure, fiecare transport de lemne trebuie inscris in sistemul informatic cu ajutorul unui telefon inteligent. Sistemul emite un cod unic doar daca transportul este legal, iar apoi traseul lemnelor poate fi urmarit prin GPS.

 “Oricine transporta lemn va avea aceste date care ne ajuta sa stim cine l-a completat, cat a incarcat, de unde pleaca si unde se duce. In al doilea rand, daca cineva nu are aceste date, nu ii primeste in depozit lemnul deci nu are ce sa faca cu el. Si in al treilea rand, orice om caruia i se pare ceva ciudat despre transport suna la 112 si politia poate sa opreasca acel transport si sa verifice ce aveti dumneavoastra aici”, a spus premierul Victor Ponta.

Si tot premierul Ponta i-a cerut ministrului delegat pentru Ape, Paduri si Piscicultura, Doina Pana, ca la 15 de zile de la lansarea sistemului de control pentru prevenirea taierilor ilegale, cunoscut ca "Radarul padurilor", sa prezinte in sedinta de guvern o nota privind functionarea acestuia, scrie Mediafax.

Prim-ministrul Ponta si ministrul Pana au participat, joi, la Palatul Victoria, impreuna cu reprezentanti ai autoritatilor si companiilor din domeniu la lansarea programului "Radarului Padurilor".

Ponta a aratat ca, probabil, va dura o perioada pana cand toata lumea se va obisnui cu noul sistem, deoarece acesta presupune utilizarea unei aplicatii pe smartphone, iar cei din domeniu nu au abilitatile tinerilor cu varste cuprinse intre 15 si 18 ani de a invata rapid astfel de noi aplicatii software.

Avand in vedere ca aplicatia a fost pusa in aplicare la 8 octombrie, premierul Ponta i-a solicitat ministrului Pana ca, dupa 15 zile de functionare a sistemului, sa prezinte in Guvern un raport privind functionarea "Radarului Padurilor" si eventualele probleme care trebuie imbunatatite.

Prim-ministrul a cerut totodata sprijinul industriei de profil pentru dezbaterea si adoptarea Codului Silvic, aflat in acest moment in dezbatere parlamentara, avand in vedere ca este vorba de un act legislativ foarte important.

Sistemul de control pentru prevenirea taierilor ilegale de lemn, cunoscut ca "Radarul padurilor", este un sistem informatic care permite monitorizarea traseului lemnului de la plecarea din padure si pana devine mobila sau iese din tara, in timp real.

Astfel, la fiecare transport de lemn, lucratorul silvic sau firma care a cumparat lemnul respectiv trebuie sa inscrie in sistemul informatic SUMAL, pe care il acceseaza de pe smartphone. Datele de pe avizul de insotire a transportului vor fi verificate de sistem si, daca sunt corecte (avizul a fost procurat legal, cantitatea respectiva de lemn a fost recoltata legal), sistemul va emite un cod unic, care trebuie inscris in avizul de insotire.

In cazul in care datele inscrise pe aviz nu sunt corecte, aplicatia nu genereaza codul unic si serverul central emite un mesaj de avertizare pentru utilizator si o alerta catre organele de control.

Odata plecat din padure, in cazul unui control, transportatorul trebuie sa prezinte avizul cu cod unic. Legalitatea transportului se poate verifica si fara oprirea masinii, cautand datele avizului in sistemul informatic dupa numarul de inmatriculare.

Cand ajunge la destinatie, lemnul nu poate fi receptionat pana cand cei din depozit nu verifica in sistemul informatic corectitudinea codului unic. Oriunde pleaca mai departe lemnul, la un alt depozit, la fabrica sau la vama, trebuie facuta aceeasi verificare. Toate depozitele de lemn trebuie amplasate obligatoriu in zone cu semnal.

Potrivit ministrului Doina Pana, in acest fel, in afara transportului cu atelaje al lemnului de foc, in cantitati de pana la trei metri cubi, care reprezinta sub 1% din cantitatea recoltata, totul va fi monitorizat.

De controlul transporturilor de lemn se vor ocupa politisti, angajati ai inspectoratelor teritoriale de regim silvic si de vanatoare si vamesi, dar si cetatenii sunt incurajati sa faca sesizari sau sa ceara verificarea unui transport, apeland 112 si indicand numarul masinii de transport.

In urma cu o luna, ministrul Doina Pana a declarat pentru MEDIAFAX ca sistemul informatic de control pentru prevenirea taierilor ilegale va fi testat in toata tara din 21 septembrie si implementat din 8 octombrie, iar populatia nu va fi afectata in exploatarea lemnului pentru uz casnic.

Pana a precizat ca, in urma testarii sistemului de control, cunoscut ca "Radarul padurilor", in noua judete din tara (Alba, Arges, Bihor, Caras-Severin, Covasna, Sibiu, Suceava, Valcea si Vrancea), a facut, printr-o hotarare de Guvern, unele modificari de natura tehnica, pentru clarificarea unor aspecte.

Totodata, a crescut cantitatea de lemn care poate fi transportata de cetateni cu atelaje, pentru uz casnic, de la un metru cub la trei metri cubi pe transport. In aceasta situatie, cel care transporta nu trebuie sa acceseze sistemul informatic, ci primeste aviz de la lucratorul silvic.

Ministrul a mai spus ca softul a fost perfectionat si permite efectuarea de controale fara a fi oprite masinile care transporta lemn, prin verificarea numarului de inmatriculare pentru a vedea daca exista un aviz valabil care insoteste transportul.

"Ca la rovinieta, sa nu tragi pe toata lumea pe dreapta", a completat Pana.

Potrivit ministrului, oricine va putea cere verificarea legalitatii unui transport de lemn, apeland 112 si indicand numarul masinii, dupa 8 octombrie.

Guvernul a adoptat, in 4 iunie, HG nr. 470/2014 pentru aprobarea Normelor referitoare la provenienta, circulatia si comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spatiilor de depozitare a materialelor lemnoase si al instalatiilor de prelucrat lemn rotund, precum si a unor masuri de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligatiilor ce revin operatorilor care introduc pe piata lemn si produse din lemn.

Hotararea prevede inscrierea in sistemul informatic SUMAL a datelor fiecarui transport de lemn, urmarit astfel, in timp real pana la beneficiarul final. Sistemul elibereaza un cod unic care trebuie inscris in avizul de insotire. La un eventual control, daca nu este prezentat avizul de insotire cu cod unic, masa lemnoasa transportata se confisca. Chiar daca transportul nu este verificat, in momentul predarii marfii la depozit, beneficiarul trebuie sa acceseze de asemenea sistemul pentru a se verifica daca transportul prezinta un aviz valabil si nu cumpara lemn provenit din taieri ilegale.

Ministrul Doina Pana declara, in luna iulie, ca implementarea acestei HG va fi un pas extrem de important in combaterea taierilor ilegale, apreciind ca, in prezent, doar 5 la suta din furturile de lemn se fac fara acte, in timp ce, in majoritatea cazurilor, se fac mai multe transporturi de lemn cu acelasi aviz de insotire.

Pentru implementarea HG, va trebui ca toti agentii economici sa-si echipeze mijloacele de transport cu smartphone-uri, pe care va fi instalat gratuit sistemul informatic.

Pana a mai spus ca agentii economici au informat-o ca pe fiecare il costa 150 de euro implementarea sistemului, adica atat cat costa un arbore la maturitate taiat ilegal.

Ministrul delegat Doina Pana declara, intr-un interviu acordat MEDIAFAX la sfarsitul lunii martie, ca este foarte aproape de lansarea unui sistem pentru combaterea furtului de lemn, care sa limiteze cat mai mult factorul uman si posibilitatea coruptiei in gestionarea acestei probleme. Ea a comparat acest sistem cu sistemul radar care impiedica politistul sa "se preteze la o intelegere", pentru ca ramane inregistrata viteza cu care circula soferul oprit.

VIDEO PROTVPLUS.RO