Putin își mărește „flota fantomă”. Schemele prin care Kremlinul evită sancțiunile impuse de Occident exporturilor de petrol
Un raport recent indică faptul că Rusia a crescut cu 70% capacitatea de a transporta petrol a „flotei fantomă” aflată la dispoziția, asta în ciuda măsurilor luate de statele occidentale și de companiile de asigurări.
Potrivit unui raport publicat luni de Kyiv School of Economics (KSE), volumul de petrol rusesc transportat de petroliere slab întreținute și subasigurate a crescut de la 2,4 milioane de barili pe zi în iunie 2023 la 4,1 milioane în iunie 2024, notează Financial Times.
Această tendință vine în contextul în care SUA, Canada, Japonia și aliații europeni vizează din ce în ce mai mult asigurătorii și armatorii mondiali în încercarea de a reduce capacitatea Moscovei de a genera venituri pentru războiul său din Ucraina. Aceștia au adăugat, de asemenea, pe lista de sancțiuni companii și nave individuale asociate cu flota fantomă rusă.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat în propaganda electorală
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
„Sancțiunile privind navele petroliere au fost destul de eficiente, însă campania de desemnare a fost prea limitată pentru a ține efectiv în frâu flota fantomă a Rusiei”, a declarat Benjamin Hilgenstock, unul dintre autorii raportului KSE.
Acesta a adăugat că sancțiunile ar trebui să fie utilizate „în mod sistematic” împotriva exporturilor de petrol și, astfel, „pentru a aborda amenințarea gravă și urgentă la adresa mediului reprezentată de flota fantomă”.
Multe dintre aceste nave navighează în mod regulat în apele europene, inclusiv Marea Baltică, strâmtorile daneze și strâmtoarea Gibraltar, crescând riscul de dezastre ecologice pentru UE și țările învecinate.
KSE propune stabilirea unor zone în apele europene pentru a reduce aceste riscuri. În caz contrar, un dezastru „așteaptă să se întâmple la ușa Europei”, susține raportul. „Veriga slabă din cadrul de reglementare, împreună cu rolul dramatic extins al petrolierelor fantomă în comerțul cu petrol rusesc, înseamnă că un dezastru major de mediu este doar o chestiune de timp”.
În iunie 2024, 70% din petrolul rusesc transportat pe mare a fost transportat de flota fantomă, pentru care se estimează că Rusia a cheltuit 10 miliarde de dolari pentru adunarea acesteia, conform KSE. Această cifră includea 89% din transporturile totale de țiței ale Rusiei, majoritatea tranzacționate peste plafonul de preț de 60 de dolari pe baril de la mijlocul anului 2023, și 38% din exporturile de produse petroliere ale Rusiei.
Cu ajutorul acestei flote, Moscova a rupt legăturile cu țările care au încercat plafonarea prețurilor țițeiului și care au exercitat presiuni asupra companiilor de asigurări globale pentru a se conforma regimului de sancțiuni.
Acest lucru a generat preocupări semnificative cu privire la calitatea, fiabilitatea și domeniul de aplicare al unei astfel de asigurări. Potrivit raportului KSE, combinația dintre vechimea petrolierelor - care este în medie de 18 ani - și lipsa unei asigurări adecvate face ca aceste nave să fie extrem de periculoase.