Psihologii spun ce s-ar afla în spatele gestului infirmierei care a lovit un om al străzii
Infirmiera care a lovit un om al străzii la Spitalul Universitar din București a fost audiată vineri de comisia de disciplină. La fel și colegele ei, care au asistat nepăsătoare la scenă.
Diversele probleme îi pot face pe angajații din spitale să-și piardă cumpătul. Însă nu există nici o justificare pentru un asemenea comportament, spun psihologii. Toate spitalele ar trebui să aibă asemenea specialiști care să-i ajute și pe angajați, nu doar pe pacienți.
Infirmiera susţine că era foarte obosită după o zi plină, în care a îngrijit mai mulţi pacienţi cu traumatisme multiple şi a cedat nervos când oamenii străzii au vrut să îşi facă nevoile în unitatea de primiri urgente. Ea şi celelalte 2 colege care au fost martore la scena au fost audiate de comisia de disciplină. Deocamdată conducerea spitalului nu a luat nicio măsură.
Este adevărat că de multe ori, personalul din spital este suprasolicitat din cauza numărului mare de bolnavi, însă nimic nu justifică atitudinea infirmierei, spun psihologii.
Relaţia dintre personalul din spital şi bolnavi trebuie să fie bazată pe empatie şi respect reciproc - medicii, asistentele şi infirmierele trebuie să îşi gestioneze emoţiile şi să facă anumite compromisuri. Din cauza bolii, pacienţii sunt vulnerabili.
„Pacienții au nevoie de respect, să fie luaţi înseamă, să li se reconstruiască toate valorile care s-au daramant odată cu apariţia bolii intervine frica intensă de moarte, de actul medical, nesiguranţa, devin sensibili, ruşine pentru că sunt îngrijiţi de altă persoană. Personalul medical auxiliar trebuie să cunoască aceste aspecte şi să ştie că durerea lui, practic nu mai are capacitatea de a avea o gândire limpede”, spune Elene Marinescu, psiholog.
Odată ajuns la seviciu, orice angajat al spitalului trebuie să uite de problemele personale sau de frustrări şi să se poarte cu pacientul aşa cum ar dori el să fie tratat dacă ar fi bolnav. Regula este însă încălcată tot mai mult pe măsură ce scade nivelul de competenta'.
Situația psihologilor din spitale
Spitalele ar trebui să aibă psihologi, care să îi ajute pe angajaţi să-şi gestioneze emoţiile, astfel încât să nu se răzbune pe bolnavi.
Însă unităţile sanitare au foarte puţini specialişti.
De pildă, spitalul Universitar din Capitală are 15 psihologi, la Institutul Clinic Fundeni sunt 5, la fel şi la Spitalul Bagdasar. În schimb, la Sfântul Pantelimon sau Sfântul Ioan e doar câte unul.
Rolul lor este să stea de vorbă cu pacienţii şi cu rudele, dar şi cu angajaţii. Însă prea puţini colegi le cer ajutorul. În străinătate, situaţia este cu totul alta, povesteşte chirurgul Cătălin AliuS. El a învăţat în Irlanda cum să gestioneze situaţiile dificile cu pacienţii la cursuri organizate special pentru personalul din spital.
„În afara medicii, asistentele, personalul medicale auxiliar sunt instruiţi - în aşa numitul domeniu human factors - li se explică cum să interacţioneze într-o situaţie dificilă, cum să gestioneze agresivitatea pacienţilor, a colegilor. trebuie să devină conștienți de faptul că greşelile trebuie popularizate, de faptul că atunci când greşesc lumea trebuie să știe”, spune dr. Cătălin AliuS.
Conform unor statistici, în România sunt mai puţin de 600 de psihologi în cele 351 de spitale de stat.
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!