Portul Constanța riscă să preia o parte din drogurile care ajungeau în Ucraina. Ultima mare captură a fost făcută acum 2 ani
Mai multe rapoarte internaționale avertizează că, odată cu creșterea tranzitului de cereale, Portul Constanța riscă să preia o parte din drogurile care ajungeau în Ucraina.
Pericolul există, pentru că în port operează doar două scanere și niciunul dintre ele nu poate detecta drogurile care pot intră în România sub diverse forme.
Unul dintre aceste scanere are aproape 20 de ani, iar o anchetă „România, te iubesc” a arătat anul trecut că se defecta frecvent.
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
Informația potrivit căreia odată cu blocarea și închiderea porturilor ucrainene, rutele pe care se face trafic de droguri au fost reconfigurate - printre altele - și spre România. Asta apare într-un raport internațional al unei organizații care luptă împotriva crimei organizate.
Din februarie 2022, invazia rusă a Ucrainei a provocat deplasarea centrelor tradiționale de producție și trafic de droguri din sudul și estul Ucrainei către vest, în jurul granițelor cu Polonia, Slovacia și România.
Raportul arată că odată cu închiderea terminalelor de containere din Ucraina, foarte multă marfă ajunge în porturile noastre, dar și în cele din Bulgaria. Dacă nu se vor face investiții și nu se vor crește măsurile de siguranță, porturile Constanța și Varna ar putea fi expuse și mai mult fluxurilor de cocaină, heroină și droguri sintetice.
De la începutul războiului în Ucraina, Portul Constanța a devenit unul cheie
Traficul de mărfuri tranzitate a ajuns anul trecut la cel mai mare nivel din istorie: peste 75 de milioane de tone. Creșterea a fost determinată în principal de cerealele care vin din Ucraina.
Attila Biro, jurnalist de investigație: „O mare problemă este că în port nu există scannere pentru detectarea acestor droguri care intră sub diverse forme. Știm din trecut că cantități mari de droguri au intrat în Constanța ambalate sub forma unor banane, de exemplu. Nu știu în momentul de față. Nu avem o captură care să arate că drogurile sunt băgate în cereale, dar știm că traficanții se folosesc de diverse elemente ca drogurile să fie mascate ca să intre în România”.
În portul Constanța sunt folosite două scanere de verificare a mărfurilor
Unul este al Biroului Vamal de Frontieră Constanța Sud și a fost pus la dispoziție de Administrația Portului Constanța, în timp ce al doilea scanner este unul mobil și este folosit de Poliția Transporturi.
Anul trecut, într-o anchetă „România, te iubesc” jurnalistul Paul Angelescu a arătat că scannerul cu care lucrau vameșii era vechi de aproape 20 de ani, de producție chinezească și care, din când în când, se mai strica.
Ion Ardeleanu, inspector vamal: „De regulă au fost remediate în termen foarte scurt, în 24 de ore s-au rezolvat problemele. Care n-au necesitat subansamble, piese”.
R: Și dacă e nevoie de subansamblu?
Ion Ardeleanu, inspector vamal: „E nevoie de zile, săptămâni”.
Acest scanner se afla în Portul de Sud și când un container ajunge în Portul de Nord, trebuie organizată o coloană cu antemergător care să ducă marfa dintr-o parte în cealalta. Aparatul scanează numai de la înălțimea de 80 de centimetri în sus. Deci nu vede dacă sub camionale care se dau jos de pe feribot sunt ascunse droguri sau marfă de contrabandă
Ion Ardeleanu, inspector vamal: „Nu avem posibilitatea...Așa e construită unitatea de scanare”.
În aceste condiții, ultima mare captură de droguri în portul Constanța a fost făcuta acum doi ani, în mai. Atunci s-au descoperit 1,4 tone de heroină.