Polonia, modernizată cu bani europeni. Investițiile făcute inteligent prin fondurile de la Uniunea Europeană

×
Codul embed a fost copiat

În timp ce România pierde timp și bani cu anchete și dispute politice, Polonia își reconstruiește țara cu bani europeni. Este un model de succes despre cum pot fi cheltuite fondurile de la Uniunea Europeană, rata de absorbție fiind de peste 80%.

Încă de la aderare, din 2004, polonezii au văzut o forță în transporturi și au investit tot ce-au primit la acest capitol, în autostrăzi, drumuri expres, trenuri sau tramvaie.

Iată ce au descoperit, în Polonia, Camelia Donțu și Cristian Corchiș.

Că nu suntem în stare să cheltuim fondurile europene a devenit, din păcate, parte din normalitatea noastră. La fel ca drumurile proaste sau trenurile care iau foc.

În acelasi timp, Polonia, la fel ca și noi, sub regim comunist mai bine de 40 de ani, a devenit un model de succes pentru eficiența cu care investește fondurile europene.

Citește și
ue
România ar putea pierde sute de milioane de euro din banii UE de dragul pensiilor speciale. Ce fac politicienii
Reacția lui Dmitri Medvedev, după atacul ucrainean cu rachete americane ATACMS

„Aici lucrurile merg puțin mai ușor. Nu sunt atât de complicate ca în România”

Polonia a devenit stat membru al Uniunii Europene în 2004, cu doar trei ani înaintea României. Dar au fîcut un salt în viitor, la care noi doar putem să visăm. Jan Machosvki este specialist în fonduri europene, în cadrul Primpriei Cracovia. În anii '90, a lucrat, timp de cinci ani, la Ambasada Poloniei în România.

Jan Machosvki, specialist fonduri europene în Primăria Cracovia: „Cred că aici lucrurile merg puțin mai ușor. Nu sunt atât de complicate ca în România. Și administrațiile vor să folosească resursele europene”.

Polonezii au văzut în transporturi o forță care poate aduce dezvoltare economică și socială. Au construit o strategie și s-au ținut de ea, în ciuda schimbărilor politice. Drept urmare, au acum aproape 5.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, 2.000 de kilometri de căi ferate modernizate, jumătate de milion de kilometri de piste de biciclete.

Am stat de vorbă cu purtătorul de cuvânt al Ministerului Infrastructurii.

Szymon Huptys, purtător de cuvânt al Ministerului Infrastructurii: „În Polonia, folosim atât fonduri europene, cât și guvernamentale ca să dezvoltăm infrastructura. De când Polonia a intrat în Uniunea Europeană, am finanțat opt sute de proiecte în drumuri, căi ferate și transport aerian, investiții totale de 330 de miliarde de zloți”.

Adică peste 70 de miliarde de euro. Bani pe care polonezii nu doar că nu i-au pierdut, dar i-au și investit cu cap. De la intrarea în Uniunea Europeană, au dublat numărul de kilometri de autostradă și drumuri expres. Țara noastră abia anul acesta atinge borna de o mie de kilometri. Polonia are ca țintă 8.000 de kilometri în 2030.

Iată cum arată drumul expres S8 care trece prin Varșovia și care preia atât mașinile aflate în tranzit, cât și pe cele ale locuitorilor din capitala Poloniei.

În Polonia există reglementari clare în ceea ce privește nivelul de zgmot permis mai ales în zonele rezidențiale.

Transportul feroviar din Polonia, un exemplu de urmat

La transport feroviar, comparația este umilitoare. Noi am reabilitat, în 14 ani, 125 de kilometri de cale ferată, în timp ce ei au modernizat 1.600 de kilometri. Pentru că au înteles că degeaba cumperi trenuri noi dacă ai în continuare restricții de viteză. Așa cum se întâmplă la noi, unde viteza medie de deplasare este de 50-60 de kilometri pe oră, în timp ce la ei ajunge la o sută de kilometri. În Polonia urcă zilnic în trenuri un milion de oameni. În România vorbim de două sute de mii oameni. Ne-a explicat un expert feroviar pentru Comisia europeană.

Piotr Malepszak, expert feroviar pentru Comisia Europeană: „Noi deja am investit în 20 de miliarde de euro în infrastructura feroviară. Întreaga rețea, în fiecare zi, operează 4.000-4.500 de trenuri”.

În Polonia, pentru transportul public s-au alocat 2,3 miliarde de euro, doar pentru perioada 2014-2020. Investițiile sunt pentru a reduce aglomerația din orașe. Este vorba despre 100 de kilometri de linii de tramvai și de metrou. S-au cumpărat deja peste 1.000 de vehicule de transport public.

Jan Machovski: „Construim orașul ca să fie un oraș de 15 minute. Ca să poți să ajungi la școala în 15 minute, să poți ajunge la serviciu în 15 minute. Avem gândit cum trebuie să fie dezvoltată și infrastructura comunală, avem puz-uri primite, în aceste puz-uri sunt descrise și liniile de tramvai și străzi și bulevarde și șosele”.

Un exemplu despre cum se gândește și se pune în practică un proiect de infrastructură în Polonia este linia de tramvai rapid de la periferia Cracoviei, al doilea oras ca marime din Polonia. Linia are o lungime de 5,5 kilometri și 23 de peroane.

Pistele de bicicletă, tratate cu seriozitate

Proiectul cuprinde străzi, trotuare, piste de biciclete, o autogară și trei parcări cu 600 de locuri, să ai unde să-ți lași mașina ca să iei tramvaiul. Este prevăzut și un pasaj subteran ca traficul rutier să nu se blocheze. Iar la final se vor planta 4.000 de copaci. Investiția se ridică la 130 de milioane de euro, din care 41,5 milioane finanțare europeană.

Polonezii tratează pistele de biciclete cu la fel de multă seriozitate ca șoselele. Doar în Varșovia și zona metropolitană s-au construit, cu fonduri europene, peste 1.300 de kilometri de piste biciclete.

Varșovia este în punctul în care va construi peste râul care separă cele două părți ale orașului un pod doar pentru bicicliști și pietoni. Va fi gata în primăvara anului viitor. Va avea jumătate de kilometru lungime și o lățime între 6 și 17 metri.

Jarosław Orliński, coordonator programe de infrastructura, Ministerul de Fonduri și Politici Regionale: „Cel mai important este să pornești investițiile în drumuri înainte de implementarea fondurilor structurale. Întâi luăm bani de pe piață, să zicem: împrumuturi, credite bancare, să zicem banii noștri. Nu contează dacă la guvernare sunt partide diferite, pentru noi este important ca avem o strategie comună”.

În perioada 2014-2020, polonezii au accesat 23,6 miliarde de de euro fonduri europene pentru transporturi. România a cerut și a obținut doar 5,5 miliarde. Suma a fost mai mică din cauza PNDL-urilor lui Dragnea, care ar fi trebuit să rezolve cu bani naționali probleme de infrastructură. În schimb, ne-am ales cu drumuri proaste și anchete DNA.

Dacă va renunța la astfel de proiecte păguboase, România poate învăța lecția poloneză și o poate aplica în perioada următoare, când țara noastră va primi de la Uniunea Europeană alte cinci miliarde de euro pentru proiectele de infrastructura mare de transport.

Articol recomandat de sport.ro
După Kosovo, încă o națională contestă victoria la masa verde a României: "A făcut apel și rămâne fermă"
După Kosovo, încă o națională contestă victoria la masa verde a României: "A făcut apel și rămâne fermă"
Citește și...
Parchetul European, 40 de percheziții în România și Franța. Fraude de 30 de milioane de euro cu garanții de la bănci fictive
Parchetul European, 40 de percheziții în România și Franța. Fraude de 30 de milioane de euro cu garanții de la bănci fictive

Parchetul European (EPPO) a declanșat, marți, 40 de percheziţii domiciliare în mai multe localităţi din România şi Franţa,  în cadrul unei anchete privind suspiciuni de fraudă cu fonduri europene și naționale de peste 30 de milioane de euro.

 

 

 

România ar putea pierde sute de milioane de euro din banii UE de dragul pensiilor speciale. Ce fac politicienii
România ar putea pierde sute de milioane de euro din banii UE de dragul pensiilor speciale. Ce fac politicienii

Pentru a nu pierde sume uriașe de bani din fonduri europene, România începe renegocierea la Bruxelles a Planului Național de Redresare și Reziliență.  

Metoda prin care 5 români au fraudat fonduri europene de 1.500.000 de euro, în decurs de 3 ani
Metoda prin care 5 români au fraudat fonduri europene de 1.500.000 de euro, în decurs de 3 ani

Un număr de cinci persoane au fost trimise în judecată de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) într-un dosar în care sunt acuzate de fraudă cu fonduri europene în valoare de peste 7,7 milioane de lei.

 

Recomandări
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta
Prima zăpadă abundentă a provocat haos în România. TIR-uri blocate pe DN1. Nici utilajele de deszăpezire n-au putut înainta

Prima ninsoare serioasă din acest sezon a provocat haos pe drumurile din țară și pe calea ferată. Cele mai mari probleme au fost pe Drumul Național 1, unde, joi înainte de răsărit, un TIR a intrat într-un parapet la Bușteni, blocând complet circulația.

BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui

BEC pentru alegerea preşedintelui României a decis înlăturarea materialelor de propagandă electorală din mediul online care îl ilustrează pe candidatul independent Călin Georgescu şi nu conţin codul de identificare al mandatarului financiar.

UE avertizează: Un tir cu rachetă intercontinentală rusă în Ucraina ar
UE avertizează: Un tir cu rachetă intercontinentală rusă în Ucraina ar "marca o escaladare clară" din partea lui Putin

Un tir cu rachetă intercontinentală a Rusiei împotriva Ucrainei ar "marca o escaladare clară" din partea lui Vladimir Putin, a apreciat joi un purtător de cuvânt al Comisiei Europene, citat de AFP.