Pe la câte ghișee trebuie să treci ca să radiezi mașina: ”Nebuneală ca în România”
România, țara în care industria IT este în plin avânt, ocupă ultimul loc în Europa atunci când vine vorba despre digitalizarea serviciilor publice.
Pixul legat cu sfoară de câte un ghișeu și maldărele de formulare tipizate aproape că nu lipsesc din nicio instituție de la noi. Dosarul cu șină este încă cerut în multe locuri, iar cozile de la ghișee n-au fost eliminate.
Holurile Direcției de Finanțe Publice Locale din Iași sunt pline de oameni în fiecare zi. Cu hârtii fotocopiate și dosare cu șină în mâini, toți pornesc de cu zori într-un maraton birocratic.
Instituția are sistem informatic doar pentru plata impozitelor, iar restul problemelor se rezolva cu pixul și un șir lung de formulare tipizate.
Ca să își poată radia mașină, o persoană trebuie să treacă pe la trei ghișee.
Bărbat: „Nebuneală ca în România… și nu știu de ce, pentru că este atâta tehnologie avansată... nu se vrea”.
Birocrația de la ghișee înseamnă timp pierdut, dar și multă umilință în față funcționarilor.
Bărbat: „Ia uitați, pentru un certificat fiscal, câte acte.”
Reporter: „Câte foi ați tras la xerox?”
Bărbat: „Nu știu... multe, nu mai înțeleg nimic. Mă trimite și într-o parte și în alta. Unul îți spune într-un fel și celălalt în alt fel.”
Pe lângă birocrație, cei care au de rezolvat o problemă se lovesc și de lipsa de informații. Ca să afle ce acte trebuie să completeze pentru a obține un document, oameni sunt plimbați de la un ghișeu la altul.
Haos este și în spatele ghișeelor. Birourile funcționarilor sunt ticsite cu dosare legate cu sfoară. Din când în când, câte un angajat iese pe culoare să îi ajute pe oameni să completeze mormanul de cereri.
Munți de dosare sunt și la sediul ANAF.
Bărbat: „Tehnica de calcul lipsește. Pentru a face treburi online îți trebuie tehnică de calcul superioară și asta lipsește de la finanțe. Le trebuie calculatoare performanțe.”
Alte instituții au încercat să se informatizeze, dar au eșuat. La Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă din Iași, info-chioșcul - unde oamenii ar fi trebuit să își rezolve o mare parte din probleme - a funcționat doar câteva luni.
Înscrierea la cursurile de calificare - de pildă - se fac în continuare tot pe hârtie.
Adriana Sârghie, purtător de cuvânt AJOFM Iași: „Persoanele care vor să își depună dosarul trebuie să se adreseze consilierilor, iar cei care vor în curs trebuie să vină tot la o ședința de consiliere."
S-a ales praful și de infochioșcurile cumpărate de primăria din Iași, din bani europeni.
Sebastian Buraga, reprezentant Primăria Iași: „Credem noi că în anii următori vom putea digitaliza și unele operațiuni care azi sunt prin prezența fizică la ghișee. În viitor, sperăm să putem copia modele din administrația occidentală Franța,Germania."
Dincolo de promisiuni, rămân statisticile. Potrivit EUROSTAT, România este pe ultimul loc în Europa când vine vorba de digitalizarea serviciilor oferite de instituțiile publilce. În clasament, în față noastră, sunt Grecia și Ungaria, iar pe primele locuri, cu cel mai înalt grad de informatizare, sunt Finlanda, Olanda și Spania.
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!