Pagubă de 34 de milioane de lei la TAROM. Ce a descoperit Corpul de control al premierului

×
Codul embed a fost copiat

Compania TAROM zboară spre dezastru, iar aceasta nu este o întâmplare.

Într-un raport al Corpului de control al premierului se vorbeşte despre sute de piese furate din hangare, sloturi orare de zbor cedate pe nimic, management greşit şi directori de multe ori numiţi politic cu experienţă zero în administrarea afacerilor şi în aviaţie. Astfel, TAROM are pierderi de zece milioane de euro, iar la fiecare bilet vândut compania de stat rămâne fără 18 dolari.

Furturile de la TAROM sunt la ordinea zilei, se arată în raportul Corpului de control. Anchetatorii susţin că au descoperit dispariţia a 330 de piese: de la motor auxiliar, la calculator de navigaţie până la cel de presurizare a cabinei.

Paguba oficială este de 34 milioane de lei, dar poate fi mai mare, în condiţiile în care din lipsă de piese de schimb avioanele stau la sol ori întârzie, iar pasagerii au de suferit.

Raportul Corpului de control al premierului are 177 de pagini. Un adevărat manual cu istorii şi poveşti despre cum să faci afaceri păguboase în aviaţie. Vă citesc un singur exemplu care explică multe. TAROM cheltuieşte mai mult cu circa 40 la sută pe avion în propria Divizie Tehnică decât orice altă companie din Europa.

Citește și
tarom
Cursă TAROM cu probleme. O aeronavă care a plecat din Munchen nu a putut ateriza din „motive tehnice”
De ce „urăște” Donald Trump Ucraina. În 2019 i-a spui lui Zelenski: „Ucraina știe multe despre asta”

Raportul vorbeşte şi despre furtul mâncării ori băuturii de la bord. La finalul curselor există diferenţe între cantităţile produselor comunicate de însoţitorii de bord şi cele livrate de furnizor.

Raportul Corpului de Control: „Predarea-primirea produselor bar avion nu se efectuează la aeronavă, existând diferenţe între cantităţile evidenţiate de însoţitorii de bord şi cantităţile evidenţiate de salariaţii furnizorului."

Deciziile celor care s-au perindat la manşa companiei au fost cel puţin neinspirate. De pildă, în 2010 au cedat un slot de aterizare şi decolare de pe Heathrow şi au acceptat altul la schimb. Rezultatul: pasagerii au pierdut conexiuni şi n-au mai zburat cu TAROM.

În plus, personalul de bord a înnoptat la Londra şi au crescut astfel cheltuielile companiei. Pierderile s-au dublat, iar în 2014 operatorul şi-a redus frecvența zborurilor.

Pierderi pe cursa Bucureşti - Heathrow:

2010 - 5.6 milioane dolari;
2011 - 6.35 milioane dolari;
2012 - 10.7 milioane de dolari;
2013 - 8.8 milioane dolari;
2014 - 3.6 milioane dolari.

Raportul menţionează şi o schemă de personal mare, neprofitabilă. De pildă, multe agenţii externe produc doar pierderi. În primul semestru din 2017, cea din Amsterdam a avut aproape 200.000 de lei pierderi, urmată de cele din Atena, Madrid şi Roma.

Pierderile Agenţiilor Externe semestrul I 2017:

Agenţia Amsterdam - 192 mii lei;
Agenţia Atena - 142 mii lei;
Agenţia Madrid - 112 mii lei;
Agenţia Roma - 149 mii lei.

Raportul Corpului de Control a descoperit că unii directori şi-au dublat nejustificat salariile care ajung şi la 15.000 de lei. Puse cap la cap, toate aceste furturi, pierderi, cheltuieli nejustificate au dus pierderile TAROM la aproape 10 milioane de euro în 2016. Avioanele zboară pe jumătate goale iar compania pierde la fiecare bilet 18 dolari.

TAROM are un nou director din decembrie anul trecut cu un mandat de 4 luni, acesta nu a comentat deocamdată rezultatele raportului corpului de control. Ministrul Transporturilor nu a anunţat ce alte măsuri ar putea să ia pentru redresarea companiei.

Raportul Corpului de control al premierului a fost trimis la DNA.

Articol recomandat de sport.ro
O tânără gimnastă murit la doar 17 ani. "A luat-o de lângă noi în doar 24 de ore"
O tânără gimnastă murit la doar 17 ani. "A luat-o de lângă noi în doar 24 de ore"
Citește și...
După 10 ani, de pe Otopeni vor pleca din nou zboruri directe intercontinentale
După 10 ani, de pe Otopeni vor pleca din nou zboruri directe intercontinentale

Românii călătoresc tot mai mult cu avionul. O arată datele record din 2017. Numai prin aeroporturile din Capitală au trecut anul trecut, peste 12 milioane de pasageri, iar 2018 se anunţă cel puţin la fel de intens.

Cursă TAROM cu probleme. O aeronavă care a plecat din Munchen nu a putut ateriza din „motive tehnice”
Cursă TAROM cu probleme. O aeronavă care a plecat din Munchen nu a putut ateriza din „motive tehnice”

O cursă TAROM care efectua o cursă între Munchen și Otopeni nu a putut ateriza la Sibiu, marți seara, din „motive tehnice”.

15 persoane, lăsate de TAROM pe un aeroport din Paris. Pasagerii ar urma să ajungă acasă marți
15 persoane, lăsate de TAROM pe un aeroport din Paris. Pasagerii ar urma să ajungă acasă marți

15 pasageri au fost lăsați de TAROM pe un aeroport din Paris, pe motiv că nu ar fi existat locuri suficiente în avionul care a ajuns, luni după-amiază, la București.

Cursa TAROM Amsterdam-Bucureşti nu a mai decolat. Pasagerii au dormit în aeroport
Cursa TAROM Amsterdam-Bucureşti nu a mai decolat. Pasagerii au dormit în aeroport

Noi probleme pentru avioanele companiei aeriene naţionale.

Întârzieri la mai multe curse TAROM, după reprogramarea zborului de la Bruxelles
Întârzieri la mai multe curse TAROM, după reprogramarea zborului de la Bruxelles

O cursa TAROM Bruxelles-București, a fost anulată joi seară, din cauza unei defecțiuni tehnice. Printre pasageri se aflau ministrul apărării Mihai Fifor, primarul sectorului 5, Daniel Florea, dar și parlamentari.

Recomandări
Israelul a atacat Iranul. Presa iraniană anunță că „nu au fost raportate daune sau explozii la scară largă”
Israelul a atacat Iranul. Presa iraniană anunță că „nu au fost raportate daune sau explozii la scară largă”

Israelul a lansat joi noapte un atac asupra Iranului, după acțiunea din weekend asupra teritoriului său. Explozii puternice s-au auzit în centrul țării, în orașul Isfahan, în apropierea unei baze militare.

Nicolae Ciucă, despre introducerea serviciului militar obligatoriu: Nu avem pregătită infrastructura necesară
Nicolae Ciucă, despre introducerea serviciului militar obligatoriu: Nu avem pregătită infrastructura necesară

Nicolae Ciucă, a declarat, joi, că România nu are pregătită infrastructura necesară pentru introducerea serviciului militar obligatoriu în următorii doi ani, el menţionând şi că "s-au dus vremurile" în care oamenii să fie aduşi cu arcanul la armată.

SUA au împiedicat prin veto aderarea la ONU a Palestinei ca stat membru cu drepturi depline
SUA au împiedicat prin veto aderarea la ONU a Palestinei ca stat membru cu drepturi depline

SUA au pus capăt joi speranţei firave a palestinienilor de a deveni membri cu drepturi depline la ONU, impunând, în mod deloc surprinzător, un veto în Consiliul de Securitate cererii palestiniene, criticată de Israel.