Numărul animalelor sălbatice omorâte în accidente rutiere pe șoselele din România este în creștere
Tot mai multe animale sălbatice mor în accidente produse pe șoselele din România.
Deși există o bază de date unde șoferii au raportat peste 600 de asemenea incidente, în ultimul an și jumătate, autoritățile spun că tot ce pot face este să monteze indicatoare rutiere de avertizare.
Asta, în timp ce alte țări din Europa amplasează garduri solide și amenajează tuneluri pentru siguranța tuturor.
Mihai Dodu, Păgubit: "Am filmarea, cum efectiv, o ceată mare de ciute a trecut prin faţa mea. În urmă cu 3 săptămâni, mi-am avariat maşina, care mă costă peste 20 de mii de lei, am deviz".
Specialiştii spun că ar exista soluţii de protejare a animalelor adaptate pentru orice zonă: garduri, tuneluri şi ecoducte. În lipsa lor, numărul sălbăticiunilor ucise pe şosele a crescut.
Ionuţ Ciurea, Director Asociaţia Pro Infrastructură: "Dacă am face o statistică, la nivel European, ne-ar posta, undeva, în fruntea clasamentului."
De câţiva ani, World Wide Fund for Nature avertizează asupra acestei situaţii şi cere autorităţilor să investească în coridoare verzi. Organizaţia a creat o aplicaţie prin care şoferii pot semnala incidentele în care sunt implicate animale sălbatice unde au fost raportate peste 600 de cazuri într-un an şi jumătate.
Baza de date astfel creată a fost pusă la dispoziţia autorităţilor, care însă nu au reacţionat. Activiştii de mediu reclamă că avem doar 3 ecoducte, pe autostrada Lugoj - Deva şi câteva improvizaţii pentru protecţia animalelor sălbatice.
Cristian-Remus PAPP - WWF România: "Vedem în multe cazuri garduri foarte joase, de un metru jumate, de o structură firavă. Avem nevoie de garduri care să fie dimensionate faunei din zonele respective".
La Aciliu, în judeţul Sibiu, a fost construit un tunel cu rol de ecoduct. Însă de la inaugurarea din 2014 şi până acum, 7 urşi au fost ucişi în accidente rutiere chiar în această zonă.
CNAIR susţine că, deocamdată, indicatoarele de avertizare a şoferilor rămân singura soluţie.
Alina Sabău - direcţia Comunicare DRDP Timiş: "CNAIR semnalizează toate zonele prin care tranzitează animalele, sălbatice sau domestice. Acestea sunt singurele măsuri realiste care pot fi luate".
Reprezentanţii CNAIR mai spun că gardurile de protecţie ar speria animalele, care ar reacţiona haotic, poate chiar agresiv, şi ar putea crea probleme mai mari.