Noua amenintare pentru avioane. Cum poate un hacker sa deturneze de la distanta chiar si cea mai performanta aeronava
Deturnarea de la distanta a avioanelor de catre piratii cibernetici este scenariul infricosator pe care si-l imagineaza producatorii de avioane si expertii care evalueaza riscurile atacurilor informatice in sectorul aviatic.
Potrivit unei analize publicate de AFP, unele dintre aceste scenarii par sa tina mai degraba de science fiction, altele sunt considerate putin probabile, dar astfel de amenintari nu mai pot fi ignorate.
Sectorul aviatic “este supus zilnic unor numeroase atacuri, iar autorii acestora se comporta tot mai mult precum combatantii in razboi. Avem de-a face cu strategii militare de recunoastere si de atac”, a explicat Alain Robic - expert in aparare cibernetica - intr-o prezentare la salonul aeronautic ce se desfasoara la Paris in perioada 15-21 iunie.
La fel ca alte sectoare de transport, cel aerian este expus tot mai mult interconexiunilor crescande intre sistemele de informare si de comanda. De exemplu, un expert american in domeniu, Chris Roberts, a starnit panica dupa ce a declarat ca a reusit sa preia comanda unui Boeing 737 si sa-i modifice traiectoria folosindu-se numai de sistemul de divertisment audio-video instalat la bordul avionului. Afirmatia sa, criticata vehement de unii experti, a fost luata foarte in serios de FBI, care l-a chemat la o audiere.
Exista insa specialisti care sustin ca astfel de riscuri sunt totusi minime. "Au fost create atatea bariere pentru a separa cabina de pilotaj de cea de pasageri, incat ar fi foarte greu pentru un hacker sa pirateze instrumentele unui avion si sa preia comanda acestuia", a declarat - tot la salonul aeronautic de la Paris - directorul pentru tehnologie si inovatie al Airbus, Jean Botti.
El a admis totusi ca, in timpul dezvoltarii aparatului Airbus 380, informaticienii companiei Airbus au reusit sa-i pirateze comenzile, astfel ca ulterior inginerii au luat masuri pentru eliminarea acestui risc.
Alte riscuri se intalnesc si in controlul traficului aerian. De exemplu, un hacker ar putea sa mute pe ecranul radar un avion sau chiar sa-l elimine complet. Si dronele pot fi folosite de hackeri, dupa cum explica David Stupples, profesor de electronica la City University din Londra, el atentionand ca dronele pot interfera cu sistemele de comanda ale avioanelor prin semnalele radio. Trimiterea unui astfel de semnal catre un avion ce se afla in faza de apropiere la aterizare poate provoca un accident in urma perturbarii comenzilor, considera Stupples. Totusi, sistemele informatice ale companiilor aeriene sunt foarte complexe si numai un numar restrans de persoane au cunostintele necesare implantarii unui virus, mentioneaza mai departe expertul citat.
La randul sau, specialistul francez in aparare cibernetica Charles Préaux noteaza ca si in eventualitatea unui atac informatic ce ar afecta instrumentele avionului, echipajul are posibilitatea sa preia manual controlul aparatului. El sesizeaza insa un alt aspect, si anume expunerea sistemelor concepute pana in anii 2000 unor riscuri aparute foarte recent.
“Atunci cand un sistem este realizat, se iau in calcul toate scenariile de atac cunoscute sau cele probabile. Insa in aceasta etapa nu pot fi avute in vedere amenintarile ce survin ulterior”, explica Charles Préaux.
Alti specialisti sunt de parere ca pericolele cele mai mari nu sunt reprezentate de intruziunile externe, ci de posibilele erori ale celor care intervin in respectivele sisteme, mai ales in timpul reparatiilor sau operatiunilor de intretinere.
Pe de alta parte, in timp ce marele public este preocupat mai ales de astfel de scenarii, companiile sunt ingrijorate in primul rand de atacurile cibernetice care au ca scop sustragerea de secrete economice ori sabotarea activitatii lor, cum ar fi de exemplu intreruperea functionarii unei linii de productie a avioanelor.