Noi măsuri pentru protecția consumatorului pe internet. Ce lucruri se vor schimba


Ultimul update: Miercuri 08 Ianuarie 2020 20:25
Data publicarii: Miercuri 08 Ianuarie 2020 18:48
Categorie: Stiri actuale

Uniunea Europeană instituie noi măsuri pentru protecţia consumatorului pe internet, iar România şi celelalte state membre au la dispoziţie doi ani ca să le pună în practică.

Totul după ce tehnicile de manipulare a cumpărătorilor din mediul online au devenit tot mai sofisticate şi eficiente. Suntem spionaţi şi bombardaţi cu reclame, preţul produselor creşte pe măsură ce navigăm în căutarea lor, iar unele recenzii ne păcălesc, pentru că nu vin de la clienţi reali.

De multe ori, fără să ştiţi sunteţi victimele unor practici înşelătoare, atunci când cumpăraţi produse de pe internet. Softuri ascunse în spatele site-urilor pe care navigaţi culeg date importante despre cine sunteţi, ce preferinţe aveţi şi despre intenţiile de cumpărare.

Alexandru Șolot, specialist IT: "Colectează date începând de la convorbirile pe care ai, de la mesajele pe care le trimiţi, până la istoricul de navigaţie, plăţile pe care le faci online."

Cu aceste informaţii, magazinele online îşi pot da seama foarte uşor când cineva este interesat de un anumit produs. Unele profită şi-l scumpesc. Practica, susţin cumpărătorii, este întâlnită în cazul companiilor care vând, de pildă, bilete de avion.

Andrada Agafiței, clientă: "Voiam să plec în vacanţă. Şi am obervat ca cu cât căutăm mai des, acel bilet de avion se scumpea. Mi-a propus o prietenă să caut pe modul incognito pe internet şi într-adevăr preţul era mai mic faţă de ceea ce găseam eu."

Potrivit noilor norme europene - care urmează să fie implementate şi în România - magazinele online vor fi obligate să vă informeze dacă preţul este influenţat de căutările dumneavoastră pe internet. La fel şi dacă ordinea în care afişează produsele are legătură mai mare cu comisionul pe care-l încasează de la producător, decât cu preferinţele clientului.

Dan Horea, expert online: "Sunt multe site-uri unde vezi review-uri la produse. Şi te gândeşti review-ul ăla e bun, nu e bun, e real, nu e real. Sunt situaţii în care review-urile se dau false. Şi cumva prin acest set de reguli pe care UE le impune trebuie să afişezi dacă a fost un cumpărător real."

Până la implementarea noilor norme, cei pricepuţi pot scăpa de publicitatea agresivă de pe internet.

Cristian Cioacă, administrator firmă IT: "Putem să folosim nişte add blockeri, care blochează complet aceste reclame, nu numai de la un shop ci de la toate shopurile. Există şi soluţii mult mai complexe deja intrăm în domeniul de IT admin."

Asociaţia magazinelor online din România salută apariţia noilor norme de protecţie a consumatorului. Avertizează însă că problemele vin, în mare măsură, din Asia.

Florin Chiș, director executiv ARMO: "Să ţină cont de faptul că în România nu operează doar comercianţi, ci şi unii din UE, şi din zona Asiei, care nu respectă acelaşi set de reguli ca şi cei din UE."

Victimele practicilor înşelătoare trebuie obligatoriu despăgubite, spune directiva, iar companiile care încalcă grav normele privind protecţia consumatorilor pot fi amendate cu până la 4% din cifra de afaceri anuală, avertizează comisarii europeni.

VIDEO PROTVPLUS.RO