Viseaza la propria afacere, dar nu vor salariu normal si program fix. Cum transforma "generatia fluturilor" piata muncii

Ultima actualizare: 08-05-2017 11:41

Somajul in randul tinerilor atinge cote ingrijoratoare. Anul trecut, potrivit Institutului National de Statistica, in orase un sfert dintre cei cu varste cuprinse intre 15 si 25 de ani nu lucrau si nu erau nici la scoala

Dar expertii spun ca avem de-a face cu un paradox. Oamenii despre care vorbim NU vor sa fie angajati cu salariu normal si program fix. Viseaza, in schimb, sa aiba afacerea lor creativa.

"Milenialii" sunt generatia nascuta intre 1980 si 2000. Au fost numiti hipsteri, inovativi si generatia tehnologiei. Dar cand vine vorba despre comportamentul lor la serviciu, sunt de fapt fluturi.

De ce? Pentru ca nu pot fi tinuti captivi si nu sunt statornici. In plus, atunci cand sunt omizi, adica in formare, folosesc orice experienta exact ca pe o ciorna, inainte de a trece totul pe curat, pe afacerea lor, abia atunci isi deschid aripile.

Ana Maria, de exemplu, a castigat un program numit "CEO pentru o luna", in care 50 de tineri din tot atatea tari au fost alesi sa stea timp de 30 de zile cu directorii uneia dintre cele mai mari companii de resurse umane din lume. A primit salariul de sef, apoi a ramas in firma ca manager al conturilor de socializare.

Ana-Maria Mares, castigatoare concursului in Romania: "Sa invat cum functioneaza o companie, cum functioneaza fiecare departament si in acest fel cumva, dupa program, sa aplic lucrul asta in cazul companiei mele sau posibilei mele viitoare companii".

Statisticile arata ca generatia Anei este cel mai greu de angajat. Somajul in randul fetelor si al tinerilor de la oras se apropie de 25%. Asa ca angajatorii incearca sa-i inteleaga.

Roxana Andrei, HR manager Adecco Romania: "Vrem sa venim cu ceva fresh in companie pentru ca de multe ori o persoana tanara si fara experienta poate sa vina cu niste lucruri extraordinare ca si viziune."

Mihaela este deja un fluture. A lucrat cativa ani pentru altii, ca sa-si desavarseasca "aripile". La 30 de ani a pornit pe cont propriu.

Mihaela Ganciu, fondatoarea Caracteristic: "A fost dificil, nu dormeam noaptea la inceput. Cand imi luam angajamentul ca voi angaja un om si nu eram foarte convinsa ca vom reusi sa pastram clientii in portofoliu si ca imi voi onora promisiunile la timp si ca imi voi putea achita toate obligatiile, a fost destul de dificil"

Asa ca multinationalele se pregatesc, in viitorul apropiat, sa nu mai gestioneze mii de angajati, ci mii de contracte cu startup-uri, care sa preia diverse servicii externalizate.

Mihnea Diaconu, Key account manager: "Da, nu excludem lucrul asta."

Reporter: "De ce?"

Mihnea Diaconu: "Daca piata o va cere si ma refer la piata candidatilor, bineinteles. Tinerii intr-o forma sau alta muncesc, atentie!, nu ca nu muncesc, ei muncesc si si-ar dori sa munceasca, dar isi doresc sa munceasca in conditiile lor nu in conditiile impuse de o companie."

Unul dintre cele mai permisive si dorite joburi pentru generatia "fluturilor" este cel de manager de retele de socializare. Fisa postului nu este deloc simpla.

Dan Popa, managerul DPAP: "Un social media manager trebuie in primul rand sa stie sa comunice pentru oameni si sa inteleaga ce inseamna canalul asta de comunicare. Bugetul nostru in momentul de fata doar pe social media este cuprins intre 3 mii si 5 mii de euro lunar, aici incluzand si partea de promovare"

Pe seama dorintei lor de a fi liberi si creativi, castiga uneori si ceilalti angajati, nu la fel de tineri. Cateva companii de la noi, de exemplu, se gandesc sa-si lase angajatii sa lucreze de acasa doua zile pe saptamana.

Citeste și...
Parteneri
VIDEO PROTVPLUS.RO