Mai multe orașe din România vor avea zone cu acces restricționat sau taxe pentru mașinile poluante, până în 2026

×
Codul embed a fost copiat

Orașele mari din România ar urma să aibă zone cu acces restricționat sau taxe pentru mașinile poluante, benzi dedicate transportului în comun și bicicletelor și mai multe autobuze verzi. Toate, până în 2026.

Măsurile apar într-o lege adoptată în Parlament, deși multi politicieni le-au promis de-a lungul timpului. România ar trebui să scadă astfel nivelul emisiilor poluante, așa cum ne-am angajat în fața europenilor.

București, Brașov, Cluj-Napoca, Iași și alte orașe mari ar trebui să impună în următorii ani taxe sau restricții pentru mașinile poluante în anumite zone, potrivit legii aprobate în Parlament. La fel cum se întâmplă acum în Londra, Roma sau Stockholm.

Primăriile ar urma să decidă care vor fi zonele cu nivel scăzut de emisii, în funcție de gradul de poluare și de aglomerație din fiecare oraș. În general vorbim însă de centru, așa cum se întâmplă în multe orașe europene. În București a fost deja delimitată o astfel de zonă de la Parcul Cișmigiu până la Parcul Tineretului și Piața Victoriei. Centrul a fost marcat astfel în 2020, atunci când primăria a anunțat o taxă și restricții de circulație pentru mașinile poluante. Însă, după un sondaj pe Facebook și un val de nemulțumiri din partea bucureștenilor, fostul edil a renunțat atunci la idee.

Și de atunci, în București nu s-a mai luat nicio măsură în acest sens. În Galați sunt deja restricții în centru.

Citește și
aranjamente florale
Soluția găsită de un antreprenor din Iași pentru a nu polua când face aranjamente florale

Ionuț Pucheanu, primarul municipiului Galați: „Cel mai probabil undeva din vara anului viitor cred că pe timp de weekend vom interzice accesul cu mașina în centru sau, în cazuri speciale, doar cu accesul pentru mașinile electrice. Și ideea aceasta de transport din A în B doar cu mașina personală să dispară”.

Pe de altă parte, ar trebui să crească numărul mijloacelor de transport fără emisii, în mai multe etape. Astfel, până în 2040 cel puțin jumătate din parcul auto al fiecărui oraș ar trebui să fie nepoluant.

În Brașov, circulă deja 133 de autobuze și troleibuze electrice din totalul de 200.

Sorin Toarcea, purtător de cuvânt Primăria Municipiului Brașov: „Brașovul are cea mai mare flotă de autobuze electrice și troleibuze și o dată cu finanțările pe care le-am primit prin PNRR vom trece la un transport electric 100% în municipiul Brașov. A doua axă de dezvoltare este cea a transportului alternativ, fie cu bicicleta, fie pietonal”.

Bărbat: „(Bicicleta) E cel mai ecologic mijloc de transport și e foarte bun, scapi de aglomerație”.

Trebuie făcute benzi dedicate pentru bicilete și transportul în comun, așa cum prevedea și legea pentru toate orașele mari. Dacă nu e loc, va fi permisă chiar îngustarea benzilor de circulație. Tot conform legii, din 2026 dezvoltarea orașelor ar trebui făcută doar în baza unui Plan de Mobilitate Durabilă.

Ionuț Moșteanu, liderul deputaților USR: „Unele orașe au, altele au unele vechi pe care trebuie să le refacă până în 2026, altele nu au deloc, acestea vor fi ca un fel de biblie de dezvoltare, astfel încât să nu vină fiecare edil la fiecare mandat, să spună mai facem un drum, și toată lumea să știe ce urmează, care sunt prioritățile”.

Grațian Mihăilescu, specialist în dezvoltare urbană: „E binevenită această lege, dar ea trebuie cumva aplicată cu transport public de calitate, cu infrastructură de micromobilitate. E nevoie de genul acesta de legi care să pună presiune pozitivă pe primarii orașelor, dar și pe comunitățile și oamenii care locuiesc în orașe. Acum să vedem cât de mult se va respecta, că asta e problema în România, de obicei apar legi dar nu le respectăm”.

Potrivit parlamentarilor, legea nu impune sancțiuni, dar orașele cu un plan eficient de dezvoltare vor avea mai ușor acces la fonduri europene.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Inflamația cronică poate fi produsă de poluare, grăsime sau de prea mult stat jos. Ce putem face pentru a corecta durerea
Inflamația cronică poate fi produsă de poluare, grăsime sau de prea mult stat jos. Ce putem face pentru a corecta durerea

Inflamația cronică poate fi produsă de poluare sau de prea multă grăsime corporală, dar cel mai ușor o producem stând. Ore în șir, fără mers, înseamnă că celulele inflamatorii vor apărea unde apare agresiunea produsă de scaun.

Soluția găsită de un antreprenor din Iași pentru a nu polua când face aranjamente florale
Soluția găsită de un antreprenor din Iași pentru a nu polua când face aranjamente florale

Delicatele buchete sau aranjamentele florale sunt deseori o sursă de poluare, dacă sunt învelite în folii din plastic, legate cu bandă adezivă ori cu elastic.

Recomandări
Klaus Iohannis, după consultările politice: ”Negocierile pentru găsirea unei ecuații guvernamentale solide, spre finalizare”
Klaus Iohannis, după consultările politice: ”Negocierile pentru găsirea unei ecuații guvernamentale solide, spre finalizare”

Preşedintele Klaus Iohannis a convocat, duminică, la Palatul Cotroceni, consultări cu partidele parlamentare, în vederea desemnării unui candidat pentru funcţia de prim-ministru.  

Lasconi, după consultările cu Iohannis: ”Nu are legitimitate de a mai sta în vârful statului”. ”Suntem în război hibrid”
Lasconi, după consultările cu Iohannis: ”Nu are legitimitate de a mai sta în vârful statului”. ”Suntem în război hibrid”

Elena Lasconi a declarat după consultările de la Cotroceni că Iohannis ”nu are legitimitatea morală, nici legală de a mai sta în vârful statului român”. Președinta USR i-a cerut lui Klaus Iohannis să-și dea demisia.

Mass-media susține că aproape 85.000 de soldați ai Rusiei au fost uciși în războiul din Ucraina, până acum
Mass-media susține că aproape 85.000 de soldați ai Rusiei au fost uciși în războiul din Ucraina, până acum

Jurnaliștii au identificat numele a 84.761 de soldați ruși care au murit - până acum - în timpul invadării Ucrainei, se arată într-o investigație comună realizată de BBC Rusia și Mediazona, potrivit Kyiv Independent