Magazinele de la colțul blocului riscă să dispară. Soluțiile găsite de vânzători ca să supraviețuiască
Marile lanțuri comerciale au acaparat 64% din vânzările de alimente, băuturi și produse de îngrijire și curățenie din România, iar expansiunea lor continuă, arată o analiză de piață.
Potrivit datelor, multe dintre magazinele aflate la colțul blocului și în sate dispar - pentru că nu pot face față concurenței. Totuși, acestea au și unele avantaje, de care proprietarii ar trebui să profite.
De pildă, pot comercializa mărfuri ale micilor producători. Și sunt locul perfect pentru vârstnici și pentru cei care nu vor să bată un drum prea lung pentru cumpărături.
Puţini sunt administratorii care au înţeles că trebuie să îşi modernizeze magazinul pentru a rezista pe o piață acaparată de marile lanţuri comerciale. Prima condiţie este să laşi clientul să intre printre rafturi şi să atingă produsele.
Ioan Romcea - administrator: "Am văzut că sunt anumiţi clienţi care sunt bucuroşi să îşi aleagă singuri marfa, să vadă numite produse, cantităţi, termene şi preţuri bineînţeles."
Din dorinţa de a-şi păstra clienţii, un patron dintr-un sat din Alba a reorganizat magazinul pe care îl are în localitate.
Clientă: "Vii şi îţi alegi ce vrei şi chiar ai ce să iei."
Client: "Sunt lucruri de calitate, sunt lucuri bune. Încurajez magazinele astea mici."
Client: "Oamenii de rând, pensionarii, nu au banii necesari să meargă la Alba să intre într-un supermarket."
Reţeta succesului într-un domeniu în care regulile se schimbă des a fost descoperită, se pare, şi de proprietarul unuii magazin de cartier din Alba Iulia.
Reporter: De ce veniţi aici?
Client: Pentru că sunt produs proaspete, de-ale noastre, nu aduse.
Nicolae Vlad, administrator: Sunt toate produse de casă, telemea tradiţională, cârnaţi, tot ce vedeţi este făcut de noi şi facem faţa magazinelor mari pentru că noi suntem fermieri.
Reporter: Preţurile cum sunt?
Nicolae Vlad: Sunt mai mici, undeva cu 10-15% cel puţin.
Unii s-au inspirat chiar de la concurenţa, adică de la hypermarketuri. Un bărbat din Turda rezistă pe piață de 27 de ani, dar spune că s-a reinventat de fiecare dată când a fost nevoie.
Ovidiu Mircea, proprietar magazine: "Produsele pe care le comercializează şi ei le-am listat şi noi şi doar în momentul în care am avut garanţia că avem un preţ competitiv, să nu ne facem de ruşine. Avem multe produse care nu se regăsesc în reţele, sunt produse de import. Am mizat pe ele pentru că omul le cauta."
Client: "În magazinul ăsta găseşti tot ce doreşti. Suntem mulţumiţi. Şi la preţuri sunt mai mici..."
În plus, vânzătoarea îi ştie pe aproape toţi clienţii după nume.
Adriana Fenășan, vânzătoare: "Am venit aici când avea fata mea un an, cu ea în braţe. Chiar aşa. Şi acum e domnişoara mare..are 26 de ani. Şeful era tânăr..."
Pe de altă parte, marile lanţuri comerciale deschid tot mai multe unităţi, mai ales pe străzi intens circulate. În plus, scot la vânzare mâncare gătită.