Lunga lista de nereguli de la TAROM. Numar mare de zboruri anulate, despagubiri de 1 milion USD si salarii discriminatorii
Compania TAROM a inregistrat, in ultimii doi ani, mai multe deficiente tehnice si administrative, care au determinat un numar foarte mare de curse anulate sau intarziate, cu consecinte negative asupra bugetului companiei, transmite Agerpres.
Acestea constau inclusiv in plata unor despagubiri in valoare de aproximativ un milion de dolari, potrivit raportului Corpului de Control al ministrului Transporturilor.
Conform sursei citate, principalele deficiente constatate sunt: nerealizarea indicatorilor prevazuti in Bugetul de Venituri si Cheltuieli aprobat pentru anii 2014, 2015, in sensul inregistrarii unor pierderi mai mari fata de nivelul estimat, nerespectarea prevederilor Codului Muncii si ale Regulamentului Intern in ceea ce priveste intocmirea pontajelor si evidenta prezentei personalului Directiei Tehnice, nerespectarea procedurilor de angajare / recrutare, implementate la nivelul companiei si neangajarea de personal corespunzator numarului si specializarii personalului plecat din companie (ca urmare a iesirii la pensie si plecari voluntare).
Potrivit documentului citat, teoretic indicatorii prevazuti in Bugetul de venituri si cheltuieli (BVC) au fost realizati in anul 2014 si nerealizati in 2015, insa, daca nu se tine cont de evolutia favorabila a pretului petrolului, se constata ca practic pierderile au crescut. Astfel, in anul 2014, nivelul pierderilor aprobat prin BVC s-a cifrat la 116,8 milioane de lei iar pierderile raportate au fost de 110,16 milioane de lei insa, in conditiile mentinerii pretului petrolului luat in calcul la fundamentarea BVC, pierderile au fost de 198,11 milioane de lei. La fel, in 2015, desi pierderile aprobate prin BVC s-au cifrat la circa 8,24 milioane de lei, compania a inregistrat pierderi de 41,28 milioane de lei, iar avand in vedere pretul petrolului pierderile reale au fost de 128,53 milioane de lei.
Raportul intocmit de Corpul de Control al ministrului Transporturilor precizeaza si faptul ca Bugetul companiei nu a fost fundamentat pe baze reale in conditiile in care, desi se cunostea ca la sfarsitul anului 2015 o aeronava detinuta in
leasing de TAROM va fi returnata proprietarului iar acest demers presupunea anumite costuri, acestea nu au fost prevazute in buget decat la un nivel mai mic.
"Pe langa acestea au mai fost si alte cheltuieli neprevazute in bugetul pe 2015, fapt ce a dus la depasirea subcapitolului "Alte cheltuieli de exploatare" cu suma de 68.599.520 lei", se arata in documentul transmis de Ministerul Transporturilor.
Referitor la nerespectarea Codului Muncii si a Regulamentului intern, autoritatile au constatat ca situatia reala a orelor lucrate nu este reflectata de condicile de prezenta, care nu sunt semnate si in care nu se mentioneaza nimic in cazul lipsei personalului. In plus, foile colective de prezenta (pontajele) pentru personalul care lucreaza in ture evidentiaza orele suplimentare prin raportare la norma de timp aferenta programului normal de lucru de 8 ore, fapt ce conduce la acumularea unui numar mult mai mare de ore suplimentare.
"Acest aspect conduce la acordarea de "recuperari" fara baza reala si in plus la crearea unei false probleme a lipsei de personal", se mai arata in raportul MT.
Pe de alta parte, la angajare erau oferite salarii discriminatorii raportat la nivelul salariilor celorlalti salariati TAROM fara a se tine cont de nivelul si responsabilitatile postului si nici de nivelul de salarizare existent in companie pentru posturi similare. In plus, a fost constatata neangajarea de personal corespunzator numarului si specializarii personalului plecat din companie.
"Toate deficientele constatate legate de angajarea personalului, de salarizarea acestuia precum si lipsa unei grile de salarizare unice au condus la grave dezechilibre salariale si demotivari ale personalului cu vechime. Pe fondul acestor nemultumiri, peste care s-a suprapus esuarea negocierilor privind incheierea unui nou CCM (incheiat abia in 2015), s-a creat o relatie tensionata intre angajator si sindicate, soldate cu anularea unora dintre cursele prevazute in Programul de Operare al companiei. De asemenea, toate deficientele mentionate la punctele de mai sus, au condus la inregistrarea unui numar foarte mare de curse anulate sau intarziate, cu consecinte negative asupra bugetului companiei - diminuarea veniturilor din exploatare si plata unor despagubiri in valoare de circa 1 milion de dolari", se precizeaza in raportul publicat de Ministerul Transporturilor.
Alte probleme constatate la operatorul aerian national vizeaza Planul de management intocmit de directorul general, din care nu au fost implementate toate masurile. Raportul aminteste, in acest sens faptul ca pana in prezent nu a fost implementata grila de salarizare unica la nivelul companiei cu toate ca aceasta actiune era prevazuta in Planul de management pentru trimestrul 2 din 2013.
"La solicitarea directorului general al Tarom au fost achizitionate fara fundamentare servicii externe de audit pentru verificarea stocurilor de piese de schimb/componente aeronave si a comenzilor efectuate de directia tehnica raportat la necesitatile operationale. Rezultatele acestuia nu au fost valorificate prin masuri concrete care sa conduca la inlaturarea deficientelor constatate in activitatea directiei tehnice", se subliniaza in raport.
De asemenea, au fost identificate o serie de probleme care conduc la desfasurarea cu dificultate a activitatii curente, printre care faptul ca analizele periodice ale defectelor aparute la aeronavele companiei nu reflecta intotdeauna situatia reala (o parte din intarzierile raportate ca avand o cauza tehnica sunt de fapt provocate de probleme de natura organizatorica).
Totodata, autoritatile de control au constatat ca, din ratiuni economice, sectia de intretinere de linie Airbus/ATR a functionat in anii 2014 si 2015 fara un stoc minim necesar, aprovizionarea cu piese si componente efectuandu-se in regim de urgenta ceea ce a condus la achitarea unor preturi mult mai mari fata de normal.
"Regulamentele europene aplicabile in domeniul navigabilitatii aeronavelor, verificate pana in prezent, sunt respectate de catre organizatia de management al continuitatii navigabilitatii si de catre organizatia de intretinere ', se mai arata in Raportul Corpului de Control al Ministrului Transporturilor.
Consiliul de Administratie al TAROM se reuneste, luni, pentru a analiza activitatea de management a directorului general al companiei, Christian Heinzmann, dupa ce acesta ''a pierdut" functia de accountable manager, incepand cu data de 22 martie.