Lucrările pentru Autostrada „Moldovei” A7 ar putea începe anul acesta. Condiția pusă de UE
Lucrările la A7, viitoarea autostradă care ar lega Muntenia de Moldova, ar putea începe anul acesta, într-un scenariu optimist.
A fost desemnat câștigătorul, pentru primul lot, adică o bucată din tronsonul de autostradă, dintre Ploiești și Buzău, însă pentru următoarele două, sunt blocaje din cauza contestațiilor.
Întreaga autostradă, până la Pașcani, adică peste 320 de km, ar trebui să fie gata în 2026, pentru că finanțarea se face, din bani europeni, prin PNRR.
Pentru primul lot din A7, între Ploiești și Mizil, adică 21 de km, CNAIR a desemnat un castigator o asociere de constructori români și italieni. Au la dispoziție 20 de luni pentru a finaliza lucrările, din momentul în care se semnează contractul. Pentru următoarele două loturi, însă, deși există câștigători, procedura este blocată de contestații.
Are 63 de km și este împărțită în trei loturi: Ploiești - Mizil, Mizil - Pietroasele și Pietroasele - Buzău, pentru care avem deja câștigători la licitație.
O porțiune are în total șase noduri rutiere, perdele forestiere, poduri și pasaje, inclusiv stații de încarcare pentru mașini electrice.
De la Buzău, autostrada ar urma să continue până la Focșani, apoi Bacău și Pașcani, adică 320 de km, pentru că în cele din urmă să ajungă până la Siret.
Autostrada care leagă Muntenia de Moldova e formată dintr-o suită de proiecte, pentru care s-a licitat separat în ultimii ani, însă nu s-a construit încă nimic. De doi ani sunt promisiuni că vor fi scoase la licitație loturile dinspre Ploiești.
A mai durat, însă, un an până când au început licitațiile și alte peste 8 luni până când primele trei loturi și-au găsit constructori.
Pentru unele loturi încă se face studiul de fezabilitate. Și de abia acum două luni au fost scoase la licitație alte patru tronsoane, de la Buzău la Focșani.
A7 ar urma să fie cel mai important proiect de infrastructură din Moldova, care absoarbe cei mai mulți bani din PNRR, adică peste 25 de miliarde de lei.
Când va fi gata, ar putea lua locul Drumului E85, cunoscut ca „Drumul morții”. Pentru asta, ar trebui să respectăm condiția UE: să o finalizăm până în anul 2026.