Legendara fabrică Clujana s-a închis după ce a adunat o datorie uriașă. Între timp, micile ateliere au tot mai mult succes
Ca multe fabrici renumite din perioada comunistă și Clujana, cu o istorie de peste o sută de ani, s-a închis și a ajuns aproape de faliment. Nu s-a adaptat vremurilor și a adunat o datorie uriașă.
În anii 80, Clujana era renumită în Estul Europei și avea comenzi uriașe din afară. Avea o istorie de 80 de ani în spate și aproximativ 10.000 de angajați. Dar, în lipsa modernizării și cu un număr uriaș de salariați, fabrica nu a mai fost competitivă. În 1998 a fost închisă și a rămas așa timp de șapte ani.
Călin Oancea, director Clujana: ”S-a încercat privatizare. Mă rog, s-a deschis într-o formă mai mică. Contracte nu mai erau aceleași pe vremea când.. aveți în spatele meu bocanci. Se vindeau atât la NATO cât și în Varșovia, Iran.”
Fabrica a trecut în administrarea Consiliului Județean Cluj, dar fără investiții și fără o înnoire a modelelor, Clujana a adunat o datorie de 23 de milioane de lei și a intrat în insolvență.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
În schimb, au început să se dezvolte tot mai multe afaceri mici de încălțăminte. Un atelier din Brașov are doar trei angajați și face încălțăminte pe comandă, după dorința clientului.
Ion Ioniță, administrator: "Asta este fraza cea mai folosită, nu îmi găsesc. Deși magazinele sunt pline, nu își găsesc, pentru că ori au piciorul mai gros, ori își doresc o anumită nuanță, ori tocul nu este pe placul lor".
Totuși, ateliere mici de încălțăminte reușesc să se dezvolte și, cu strategia potrivit, vând încălțăminte și cu 1.000 de lei perechea.
Multe firme mici fac încălțăminte pentru companii din străinătate. Cum este și un atelier din Cluj, care recent a început să producă și sub marcă proprie.
Andrei Mărginean - manager atelier încălțăminte: “Producem pentru branduri mari. Sunt 55 angajați. Avem partea de croi, partea de pregătit și partea de cusut. Brandul nostru a ieșit din necesitatea noastră de a crește.”
Dar ca să supraviețuiască pe piață și firmele mici trebuie să investească în tehnologie și să se adapteze mereu pieței, spun specialiștii din domeniu.
Mihaela Glăvan, designer de încălțăminte: “Să fii updatat, tot timpul să fii informat, să știi ce tendințe sunt, ce materiale noi au apărut, ce tehnologie noi. Ar trebui să își găsească o direcție artistică autentică.”
În anii 2.000 exportam încălțăminte în valoare de peste 850 de milioane de euro, în timp ce importurile erau de 235 de milioane. Între timp, am început să cumpărăm mai mult din străinătate. Anul trecut importurile au depășit un miliard de euro.