Prima zi de școală. Regulile pe care trebuie să le respecte elevii, profesorii și părinții în anul școlar 2020-2021
Prima zi de școală a început în moduri diferite în București și în țară, în funcțiile de scenariile adoptate de autorități. Cuvântul de ordine a fost, luni, nesiguranța.
Emoţiile au fost mari pentru unii elevi de la clasa zero, care s-au despărţit cu greu de părinţi. Învăţătorii de la Școala Ferdinand din Bucureşti i-au primit însă cu multă căldură şi au transformat prima întâlnire cu şcoală într-o poveste.
„Bine aţi venit, steluţe magice! Pe aici e intrarea părinţilor şi prinţeselor. vom merge în palat şi ne dezinfectam pe mâini şi o să vă arăt ce frumos e în şcoala apoi" spune un învățător.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Reporter: Cum te-ai pregătit?
Fetița: „Mi-am luat pantofi, penar, ghiozdănel, creioane şi caieţel"
Reporter: De ce e important să avem măşti?
Fetița: „Sa nu ne îmbolnăvim”
Părinţii nu au avut voie în şcoală, aşa că au aşteptat pe trotuar cât timp cei mici au făcut cunoştinţă cu învăţătorii lor.
Simona Spirescu - învațător: „Emoţiile sunt aici, dar sunt emoţii bune şi sănătoase".
Fetiță: „Sunt dezamăgită de ce am găsit
Violeta Dascălu, directorul Școlii gimnaziale Ferdinand, explică cum vor învăța cei 700 de elevi ai instituției: în schimburi. „Copiii mai mari au venit la altă oră la şcoală, ca să nu intre în contact cu cei mici” spune ea.
„Sunt dezamăgită de ce am găsit. Nu mai e aceeaşi atmosferă" spune însă o altă fetiță.
Velican Alexandra, diriginte: „E dificil pentru ei, pentru că au nevoie de socializare. Le spun că e un an dificil, jumătate vor fi aici jumătate online, nu ştiu cum ne vom descurca, important e să avem conexiune la internet".
Şi ministrul învățământului, Monica Anisie, a fost prezentă de dimineaţă la colegiul Tudor Vianu, unde şi-a preluat, în calitate de diriginte, clasa a 5-a.
Monica Anisie: „Venim în spaţiul şcolii cu încredere, cu speranţa că va fi bine şi că se poate să facem lucrurile aşa cum trebuie”.
Școala din spatele tabletei
Aurel Percă, arhiepiscopul Romano-Catolic: „Începem sub semnul nesiguranţei dar de aceea suntem aici, în biserică".
Catedrala Sf. Iosif a găzduit, după tradiţie, deschiderea anului şcolar al Colegiului Romano-Catolic din Capitală. E însă primul an când la biserică nu sunt chemaţi cei peste 1.000 de elevi de la clasa întâi şi până la sfârşitul liceului.
Au asistat doar reprezentanţi ai cursanţilor din anii mari.
Între timp, elevii colegiului, de la clasa pregătitoare până la clasa a opta, au urmărit ceremonia online, ca prima temă din semestrul 1.
Reporter: George, ai fi vrut să fii cu colegii acolo?
George Celea - elev în clasa a 7-a: „Ar fi fost mai frumos să-i revăd decât să stau în faţa calculatorului"
La fel a început şcoala în toate localităţile unde unităţile de învăţământ sunt cuprinse în scenariul verde sau galben: cu părinţi îngrămădiţi în spatele gardului, cu lacrimi sau zâmbete ascunse sub mască. Deşi autorităţile au recomandat ca elevii să nu vină cu flori la şcoală, puţini au fost cei care s-au conformat.
„Chiar nu se poate fără flori, adică nici florile?! Nu s-au îmbrăţişat, nu, nimic.... Ca în armată, unul în spatele celuilalt, clasa despărţită în două grupe" spune un părinte.
Letiția Neamțu, directoarea Școlii Generale 6 Brașov: "Lecţia zilei de azi, prioritar igienă, distanţare şi regulile care ne obligă"
În schimb, pentru elevii şcolilor închise, prima zi de şcoală a început în fata tabletei. Şcoala lui Rareş, din Ghimbav, judeţul Braşov este în scenariul roşu, aşa că pentru moment el îşi va cunoaşte colegii şi noua dirigintă - online.
Rareș Preuteanu, elev în clasa a V-a: „Eu sper un singur lucru. Să se termine toată treaba asta cu pandemia, să putem iar să mergem la şcoală, să nu purtăm măşti într-un fel să nu mai simţim grija aia interioară că ne putem îmbolnăvi şi se poate orice să ni se întâmple."
Doar 11 judeţe au început şcoala cu toate unităţile de învăţământ în scenariu verde.
Condiții speciale pentru noul an școlar
Noul an școlar a început acest an în condiții speciale, din cauza pandemiei de coronavirus. Aproape 2,8 milioane de elevi au început școala, iar unii în două situații: fizic, în instituția de învățământ, sau acasă, online.
Scenariile gândite de oficialii educației au fost de trei feluri: verde, prezență, exclusivă la clasă, roșu, învățământ exclusiv online și galben, hibrid, adică jumătate din elevi saă fie prezenți la școală iar cealaltă jumătate, online, cu rotație în următoarea săptămână.
Potrivit ministrului Educaţiei, Monica Anisie, 12.423 de unităţi de învăţământ vor funcţiona în scenariul verde, 4.915 unităţi în scenariul galben și 263 de unităţi în scenariul roşu.
Autoritățile au realizat un ghid cu recomandări pentru școlari și părinți, cu reguli menite să reducă la minimum riscul răspândirii noului virus: purtarea măștii, păstrarea distanței și spălarea mâinilor.
Autoritățile recomandă ca deplasarea către școală ar fi de preferat să se facă pe jos pentru evitarea mijloacelor de transport în comun.
Dacă acest lucru nu este posibil, atunci purtați obligatoriu masca de protecție și dezinfectați-vă mâinile după ce coborâți.
În pauză, trebuie păstrată distanța de cel puțin 1 metru față de colegi dacă sunteți în clasă, unde se presupune că aveți și mască. Afară, fără mască, distanța poate fi mărită la 1,5 metri.
Nu este recomandat schimbul de obiecte personale precum telefonul sau manualele și se impune dezinfectarea mâinilor după orice contact cu suprafețe comune.
În plus, pe ultima sută de metri, autoritățile din educație au anunțat în weekend că vestitul aviz epidemiologic care în fiecare an era luat de părinți de la medicul de familie și lăsat la școală, nu mai este necesar. A fost însă prea târziu pentru miile de părinți care au stat la cozi pentru a-l obține
Structura anului școlar 2020-2021
Anul şcolar 2020-2021 se structurează pe două semestre, care însumează 34 de săptămâni.
Semestrul I este cuprins între 14 septembrie 2020 şi 29 ianuarie 2021, iar semestrul al II-lea între 8 februarie şi 18 iunie 2021, arată Agerpres.
Vacanţele elevilor sunt programate astfel: vacanţa intrasemestrială pentru învăţământ preşcolar şi primar între 26 octombrie - 1 noiembrie 2020, vacanţa de iarnă între 23 decembrie 2020 - 10 ianuarie 2021, vacanţa intersemestrială între 30 ianuarie - 7 februarie 2021.
Vacanţa de primăvară va fi cuprinsă între 2 - 11 aprilie (Paştele Catolic) şi între 30 aprilie - 9 mai (Paştele Ortodox).
Vacanţa de vară începe pe 18 iunie 2021.
Pentru clasele terminale din învăţământul liceal, anul şcolar este diferit și are 32 de săptămâni de cursuri încheindu-se la data de 4 iunie 2021.
Pentru clasele a VIII-a, anul şcolar are 33 de săptămâni de cursuri şi se încheie la data de 11 iunie 2021, în timp ce pentru clasele din învăţământul liceal - filiera tehnologică, cu excepţia claselor terminale şi pentru clasele din învăţământul profesional, anul şcolar are 37 de săptămâni de cursuri.
Ghiduri cu prevederi stricte pentru școli, grădinițe, profesori, elevi și părinți
Ministerul Educației a elaborat ghiduri metodologice pentru organizarea şi desfăşurarea activităţilor în cadrul unităţilor de învăţământ.
Potrivit MEC, accesul părinţilor/aparţinătorilor în spaţiul interior al grădiniţei nu va fi permis, iar copiii vor fi preluaţi de la poarta unităţii de învăţământ de către o persoană desemnată de director şi, în acelaşi mod, la final, vor fi conduşi spre ieşire, prevede Ghidul pentru preşcolari postat pe platforma educatiecontinua.edu.ro.
Copiii care fac parte dintr-un grup în risc (boli cronice, precum obezitate severă şi diabet, dizabilităţi, boli rare, imunodeficienţe) vor reveni în unitatea de învăţământ cu avizul şi recomandările specifice ale medicului curant şi cu acordul scris al părinţilor. Pentru cazul în care aceştia nu pot reveni, reprezentanţii unităţilor de învăţământ vor identifica soluţii de a organiza continuarea procesului educaţional la distanţă.
Ghidul metodologic recomandă folosirea mai multor uşi de acces, dacă există, iar în cazul în care această separare nu este posibilă, respectarea distanţării fizice a persoanelor care intră în instituţia de învăţământ.
De asemenea, se poate intra eşalonat la intervale orare stabilite în funcţie de zone sau de clădiri (aripi, etaj etc.).
Pentru grădiniţe, este menţionată realizarea unor trasee bine delimitate şi semnalizate în incinta unităţii de învăţământ (chiar şi în sala de grupă) şi în spaţiul aferent din curte.
Totodată, în sălile de grupă vor trebui să fie maximum 20 de copii cu 2 adulţi.
"Conducerea unităţii de învăţământ se va asigura că există o listă de persoane de rezervă pentru înlocuirea personalului în situaţiile speciale de îmbolnăvire sau de suspiciune de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 (pensionari, suplinitori, studenţi ai facultăţilor de pedagogie etc.)", se arată în ghid.
La grădiniţele cu program normal (5 ore/zi), copiii vin cu pacheţelul de mâncare de acasă şi acesta este servit, de regulă, la ora 10,00.
Nu se acceptă copii care au temperatură
„Personalul sau copiii cu temperatură crescută (depistată la domiciliu) sau cu probleme respiratorii nu vor intra în unitatea de învăţământ, vor rămâne la domiciliu. (...) Copiii sau membrii personalului care prezintă manifestări suspecte de îmbolnăvire cu SARS-CoV-2 vor fi izolaţi până la plecarea din unitatea de învăţământ, conform recomandărilor în vigoare", prevede ghidul.
„La apariţia unui caz confirmat de îmbolnăvire de COVID-19 într-o clasă din unitatea de învăţământ - se suspendă cursurile şcolare ale clasei respective pentru o perioadă de 14 zile. În situaţia în care într-o sală de clasă îşi desfăşoară cursurile şcolare 2 clase (dimineaţa, respectiv după-amiaza), se vor suspenda cursurile doar pentru clasa în care a fost confirmat cazul COVID-19. La apariţia a trei cazuri confirmate de îmbolnăvire cu COVID-19 în clase diferite, se suspendă cursurile şcolare ale unităţii de învăţământ pe o perioada de 14 zile, de la data la care a debutat ultimul caz", mai prevede ghidul metodologic.
Totodată, acolo unde procesul instructiv-educativ se desfăşoară în schimburi, este necesară o pauză de 1-2 ore între schimburi, pentru realizarea curăţeniei, dezinfecţiei şi aerisirii spaţiilor.
Pauzele dintre ore la şcolile în care cursurile se vor desfăşura după primele două scenarii vor fi de 5 minute numai pentru schimbarea claselor de către cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute, prevede Ghidul pentru învăţământul gimnazial şi liceal publicat pe site-ul educatiacontinua.edu.ro.
Astfel, în intervalul de 55 de minute, fiecare clasă, conform unei organizări la nivel de palier (zona deservită de o toaletă), va avea o pauză de 10-15 minute.
"Pauzele dintre ore vor fi de cinci minute, numai pentru schimbarea claselor, de către cadrele didactice, iar orele vor fi de 55 de minute. În acest interval de 55 de minute, fiecare clasă, conform unei organizări la nivel de palier (zona deservită de o toaletă) va avea o pauză de 10-15 minute. Pauzele vor fi organizate astfel încât să nu se intersecteze elevii de la clase diferite şi folosirea toaletelor să fie făcută în condiţii de distanţare. Pentru elevii care nu merg la toaletă, în aceste pauze individualizate pentru fiecare clasă, cadrul didactic va organiza activităţi recreative în clasă sau, dacă este posibil, fără intersectarea cu alte clase, în aer liber, activităţi care să includă mişcare", se arată în ghid.
Totodată, personalul didactic şi nedidactic va supraveghea circulaţia elevilor şi a cadrelor didactice pentru respectarea distanţării fizice şi a tuturor măsurilor, astfel încât să nu existe apropiere între elevi din clase diferite, respectiv cadre didactice şi elevi în afara sălilor de clasă.
Toate cadrele didactice vor folosi agende, unde vor înregistra notele şi absenţele elevilor, iar transferul acestor înregistrări în cataloagele claselor se face după un program stabilit la nivelul unităţii de învăţământ, pentru reducerea riscurilor asociate unei aglomerări de cadre didactice în cancelarii şi a atingerii cataloagelor de către diferite cadre didactice pe parcursul aceleiaşi zile.
"Pe cât posibil, se va folosi comunicarea la distanţă pentru informarea profesorilor diriginţi şi a părinţilor sau, unde este posibil, catalogul electronic".