Haos în construcţia autostrăzilor. Studiile de fezabilitate sunt "facultative", deşi costă milioane de euro
Este haos în construcţia de autostrăzi. S-a modificat Contractul Naţional, o adevărată Constituţie, în baza căreia se scot la licitaţie cele mai importante lucrări de drumuri.
Compania Naţională pentru Infrastructură Rutieră susţine că potrivit noului Contract Naţional, studiile de fezabilitate sunt facultative, deşi costă milioane de euro. În plus, litigiile apărute nu vor fi judecate la Paris, ci în România la Curţi de arbtitraj, unde nu avem suficienţi specialişti.
Când se decide construcţia unei autostrăzi, obligatoriu se face licitaţie pentru un studiu de fezabilitate ce conţine traseul, detalii despre relief, despre exproprieri. Apoi urmează licitaţia pentru găsirea unui constructor.
Câştigătorul realizează proiectul tehnic în baza studiului de fezabilitate şi deschide şantierul.
Acesta semnează contractul cu Compania Naţională de Administrarea Infrastructurii Rutiere în baza unui Contract Naţional. Problema este că pe parcurs, intre constructor şi Compania de Infrastructură apar litigii şi amânări, care duc la întârzieri uriaşe.
Prima autostradă urbană din România este exemplul perfect de ce infrastructura românească este inexistentă. Urma să fie terminată în 2012, dar iată-ne în continuare pe șantier după 6 ani, îngropați în birocrație, aprobări întârziate și studii de fezabilitate care și-au pierdut valoarea. Asta în condițiile în care vorbim de numai 3 kilometri de autostradă.
Ca să reducă întârzierile, Guvernul a modificat Contractul Naţional spre nemulţumirea Companiei Naţionale, care s-a opus.
"Studiile de fezabilitate devin facultative, ridică semne de întrebare în ceea ce priveşte plătirea şi elaborarea acestor studii dacă mai are rost elaborez studii de fezabilitate. Dacă nu mai sunt batuie în cuie, cum vom stabili coridorul pe care se va construi", explică Alex Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR.
În plus, s-ar întârzia exproprierile pentru că drumarii nu mai ştiu traseul.
Constructorii sunt de altă părere şi spun că studiile de fezabilitate pentru care statul plăteşte sute de milioane de euro sunt făcute greşit, de multe ori din birouri, o sursă uriaşă de litigii, aşa că nu trebuie bătute în cuie.
"Un studiu de fezabilitate are rezultate aproximative. Studiul nu poate fi echivalent cu un proiect de execuție nu are aceeași acuratețe. S-a încercat acest lucru până acum și nu e bine", transmite Cristian Erbașu, directorul general ERBAȘU.
De altfel, Contractul Naţional prevede ca litigiile nu se vor mai judeca în afara României, ci la curţi de arbitraj arondate Camerei de Comerţ din România, unde urmează identificaţi specialişti în contracte de infrastructură. Noul ministru al Transporturilor recunoaşte că noul contract naţional duce la blocaje, dar susţine că deocamdată este în probe.