Haos în aeroporturile din România, din cauza avariei informatice. „A trebuit să facă boarding pass-ul manual”
Efectele avariei informatice s-au văzut și în Romania. Primii afectați au fost cei care vineri aveau bilet de avion.
Mai multe companii aeriene au anunțat că au dificultăți la înregistrarea sau rezervarea tichetelor, și cel puțin 12 zboruri au fost anulate. Multe altele au avut întârzieri. Directoratul Național pentru Securitate Cibernetică urmărește situația și a publicat un ghid pentru rezolvarea problemei.
Speriați că zborurile vor fi anulate și fără să primească explicații din partea companiilor aeriene, sute de pasageri așteptau la prânz pe aeroportul Otopeni să se înregistreze la birourile de check-in. Pentru că aveau calculatoarele blocate iar sistemele nu mai răspundeau comenzilor, angajații operatorilor aerieni au început să scrie de mână biletele de îmbarcare ale turiștilor dar și ecusoanele necesare pentru bagajul de cală.
Turist: „Noi avem doar bagaje de cală și ar fi trebuit să fie ușor, dar pentru că sistemul a căzut în această dimineață nu am putut să facem check-inul online”.
Femeie: „A trebuit să facă boarding pass-ul manual. Eu eram cu copil și am trecut în față, ca și prioritate, dar pentru ceilalți e destul de aglomerat”.
Cu cât treceau orele cu atât creștea și neliniștea oamenilor. Pe tabelă apăreau tot mai multe zboruri cu întârzieri. Mai rău a fost de călătorii unei curse spre Luton, în Londra. După ce și-au făcut check-in-ul au aflat că zborul lor a fost anulat, chiar dacă pe panou nu a mai fost actualizată informația.
Femeie: „S-a anulat zborul Luton, Anglia. Acum cu copilul în căruț trebuie să mă întorc acasă. Ne-au spus că asta e, să ne descurcăm, nu are ce să ne facă.Au spus că ne putem reprogama biletele, dar vă dați seama că eu am acolo muncă. Pierd, nici nu știu cum o să fac”.
Femeie: „Toate zborurile s-au anulat. Ni s-a spus că este ceva global. Atât, nimic mai mult. Ne-a spus că trebuie să facem noi online, dar acum nu merge să facem nimic online”.
În așteptarea unui răspuns, unii s-au așezat pe jos pe bagaje. Alții s-au resemnat.
Zboruri anulate au fost și pe aeroportul din Cluj. Călătorii au primit mesaje pe telefon însă nu li s-a explicat și motivul.
Femeie: „Am venit de la 200 de km ca să ajung în Milano. Nu știu când o să fie disponibil. Sâmbătă, săptămâna viitoare. Deci urât, urât”.
Unii călători din Craiova care doreau să ajungă la Roma au încercat în zadar să afle la ce poartă de imbacare trebuie să meargă.
Floarea Ilie: „Nu știm nimic, stăm, nu am crezut că și avioanele pot întârzia. Nu ne anunță nimeni chiar mă uitam la toate monitoarele, nu funcționează niciunul.”
Într-un final li s-a spus că aeronava lor va pleca abia peste 3 ore.
Reprezentanții Directoratului Național pentru Securitate Cibernetică din România spun că problema generată de compania Crowdstrike nu a fost încă rezolvată, și că soluția găsită este temporară.
Andrei Bozeanu, specialist DNSC: „Până acum sectoarele afectate au fost: sectorul bancar, de transporturi și cel de apă și utilități publice. Și noi suntem în permanent contact cu reprezentanții companiei CrowdStrike, încă nu e clar din comunicarea cu ei dacă incidentul e pur tehnic așa cum pare sau are și alte implicații.”
În timp ce reprezentanții Crowdstrike desfășoară o anchetă internă, rețelele de socializare au fost împânzite de ironii pe seama defecțiunilor.