Grevă la TAROM. Sute de angajați au salariul minim, în timp ce piloții și directorii câștigă peste 33.000 lei/lună
Vacanța multor români ar putea fi dată peste cap, dacă au bilete de avion la TAROM în următoarea perioadă. Nemulțumiți de salarii, angajații companiei se pregătesc de grevă.
Au în plan să oprească mai multe curse, chiar de săptămâna viitoare. Conducerea susține că acțiunea este ilegală, iar greviștii riscă să fie disponibilizați. Compania aeriană a statului a renunțat la numeroase rute neprofitabile și în ultima perioadă a înregistrat zeci de curse întârziate din cauza lipsei de angajați.
De săptămâna viitoare, niciun avion al companiei aeriene nu va mai decola în unele nopți între 4.00-7.00 dimineața, amenință sindicaliștii. Angajații vor protesta astfel de două ori pe săptămână, dar iau în calcul și o grevă generală. Ei sunt nemulțumiți de salarii.
Peste 430 de angajați sunt plătiți la nivelul salariului minim pe economie - 1.700 de lei. Potrivit reprezentaților TAROM, salariul de încadrare al unui însoțitor de zbor este de aproximativ 3.500 de lei brut, însă angajații primesc beneficii salariale în funcție de cursele realizate, iar veniturile pot depăși și 5.000 de lei.
La fel stau lucrurile și în cazul celorlalți angajați. De exemplu, salariul unui copilor ajunge până la 8.000 de lei.
Narcis Pascu, lider sindicat TAROM: „Dacă marți când este ultima ședință de negocieri și este termenul final al negocierii acestui contract colectiv de muncă, compania nu mai pune pe masă o altă ofertă salarială, atunci noi vom începe o serie de proteste . Piloții după data de 23 august nu vor mișca avioanele de la sol , apoi vom stabili un calendar al tuturor protestelor , așa cât ne permite legea.”
La polul opus, conducerea companiei a refuzat creșterea salariilor cu peste 60 de procente, cerută de angajați. Greva anunțată ar fi ilegală, spun oficialii. Potrivit legii, la finalul negocierilor, sindicatele trebuie să anunțe Inspecția Muncii și după aceea să declanșeze acțiunile de protest.
TAROM numără în prezent puțin peste 1200 de angajați, după ce în 2020 erau peste 1800. Un raport intern din 2020 arata că erau prea multe funcţii de conducere, unele ocupate de membrii mai multor familii. Operatorul aerian are în plan un proces de restructurare, însă s-a lovit în ultima perioadă și de un val de demişii. 50 de piloți au părăsit compania, dar și mai mulți însoțitori de zbor. Alții au plecat voluntar, în baza unor salarii compensatorii.
Marius Popescu, purtător de cuvând TAROM: „Lipsurile cele mai mari sunt la cei care manevrează bagajele. La debutul verii, la începutul lunii iunie, TAROM s-a confruntat cu o situație în care a trebuit să găsească însoțitori de bord de pe piață și am detașat însoțitori de zbor de la Blue Air către TAROM.”
În primele 7 luni ale acestui an, peste un milion de oameni au zburat cu TAROM, în scădere fața de aceeași perioadă din 2019.
Numai în această lună pe Aeroportul Otopeni, peste 1500 de zboruri au avut întârzieri, iar dintre acestea mai bine de 240 aparțin TAROM. Compania a înregistrat de la începutul anului și până acum peste 14 mii de curse, în scădere față de aceeași perioadă din 2019, înainte de pandemie. Totuși în aeronave au fost mai mulți oameni. Peste 80 la sută dintre bilete au fost cumpărate în creștere cu 10 procente față de anii anteriori.
TAROM este pe primul loc la curse interne, dar compania înregistrează pentru al 15 an la rând pierderi, iar datoriile ajung la aproximativ 100 de milioane de euro. TAROM beneficiază și de un ajutor financiar din partea Comisiei Europene.