Greva ceferiștilor a produs haos în gări. Unele trenuri au fost oprite în câmp, iar mulți călători au ratat zboruri
Ziua a început cu haos în gări, timp de 2 ore cât a durat greva de avertisment a angajaților CFR. De la 7 la 9, sute de trenuri au fost oprite, unele chiar în câmp.
Mii de călători au fost afectați, în special navetiștii. Angajații CFR cer măriri de salarii și investiții în infrastructură.
Gara de Nord din București s-a umplut de călători care nu aveau habar că timp de 2 ore trenurile nu pleacă nicăieri.
Călătoare: ”Nu știam că e grevă, chiar ne-am grăbit să ajungem".
Călătoare: ”Am luat biletul online, mă așteptam să găsesc acolo informații, dacă știam nu luam acum".
Pe tabelă s-au adunat imediat întârzieri de zeci de minute. În toată țara, aproximativ 300 de garnituri au fost afectate de grevă.
”Călător: La ce oră pleacă trenul aici?
Controlor: La 9:00.
Călător: La 9 fix sau o să mai fie un delay?”.
În Brașov, mulți dintre călători au ratat zborurile pe care le aveau din București.
Călător: ”Dacă o să pierd avionul, o să pierd banii”.
Călător: ”Trebuie să fim în București la ora 11:00, trebuie să fim acolo și trenul face două ore jumate. Nu știu ce să fac, să iau un taxi”.
În Timișoara, cei mai afectați au fost navetiștii. Unii se grăbeau la serviciu, alții acasă, după ore întregi de muncă.
Călător: ”După 24 de lucru, mai stau 2 ore aici și uite așa".
Câțiva tineri din Galați care mergeau la un festival de muzică din Sibiu s-au așezat pe peron și au început să cânte ca să treacă timpul mai repede.
Sindicat: 80% dintre ceferiști au salariul net de 2.650 lei
Deloc veseli sunt angajații CFR, care cer măriri de salarii și investiții în infrastructura extrem de învechită.
Viorel Istrate, secretar general al Federației Naționale Feroviare Mișcare Comercial Vagoane: "Haosul de astăzi e incomparabil mai mic decât haosul creat în lipsa investițiilor în infrastructura feroviară. Săptămâna viitoare ne întâlnim cu premierul spre a rezolva problema care a generat această problemă de muncă. Datorită lipsei bugetului, 80% din personalul nostru are același salariu în clipa de față, 4.500 lei brut, 2.650 de lei net".
Eugen Neagu, lider de sindicat al Reparatorilor de Locomotive din Brașov: ”Calea ferată este degradată. Toți cresc viteza de transport, noi o micșorăm în fiecare an, pentru că sunt pericole de deraieri, de accidente”.
Constantin Petreanu, președinte Drum de Fier Timișoara: ”La ora asta, un tren de la București - Timișoara face 10 ore, era perioadă în care face 6 ore și asta se datorează faptului că în ultimii 30 de ani chiar nu s-a investit deloc în calea ferată. Starea liniei, starea tehnică a materialului rulant este foarte, foarte proastă".
O altă problemă a salariaților CFR e lipsa forței de muncă. La Brașov, de exemplu, sunt în jur de 2.500 de angajați, însă pentru a evita orele suplimentare ar mai fi nevoie de aproape 400 de oameni.