Haos pe calea ferată, după greva de la CFR SA. Mii de călători au fost luați prin surprindere: „Ne-am luat țeapă”
Haos în gări, după greva de avertisment din această dimineață a angajaților CFR din infrastructură. Timp de două ore, de la 7:00 la 9:00, circulația a sute de garnituri a fost oprită.
Mii de călători au fost luați prin surprindere, iar unele trenuri au oprit în câmp. La ora 9:00 traficul feroviar a fost reluat, dar unele curse au încă întârzieri.
La Brașov, 30 de trenuri au staționat timp de două ore, iar gara a fost plină de oameni nemulțumiți. Din cauza grevei, mulți dintre călători au ratat zborurile pe care le aveau din București.
Bărbat: „Dacă o să pierd avionul, o să pierd banii”.
Femeie: „Trebuie să fim în București la ora 11:00, trebuie să fim acolo și trenul face două ore jumate. Nu știu ce să fac, să iau un taxi”.
Ca să treacă timpul mai repede, unii au luat micul dejun în tren.
Bărbat: „Un sendviș de acasă pentru a trece timpul mai ușor”
Reporter: De cât timp așteptați?
Bărbat: „Ne-am urcat la 7:00, când a tras vagoanele”.
La Timișoara, călătorii au fost luați și ei prin suprindere. Cei mai afectați au fost navetiștii. Unii se grăbeau la serviciu, alții acasă, după ore întregi de muncă.
Bărbat: „După 24 de ore de lucru, mai stau două ore aici și uite așa. Obosit, dau cu capul de ăsta, mai înainte era să mă lovesc”.
Băiat: „Ne-am luat țeapă că ne-am grăbit, atât”.
Nici bilete de călătorie nu au mai fost vândute pe durata grevei.
Bărbat: „La bilete a zis că nu pot să-ți dau până la ora 9:00 că e grevă, dar nu mi-a dat o explicație din ce cauză sau ceva. A zis că dacă nu circulă, nu cred că au nici ei dreptul să efectueze sau ceva”.
Întârzieri au fost și în Gara de Nord din București.
În intervalul grevei, trenurile nu au plecat din gări, iar călătorii au așteptat pe peroane. Au fost afectate 300 de garnituri în întreaga țară, iar întârzierile au fost și de 130 de minute.
Viorel Istrate, Secretar General Al Federației Naționale Feroviare: „80% din personalul de execuție are un salariu de 2.650 de lei net. Haosul de astăzi este comparabil mai mic, decât haosul creat de lipsa investițiilor în sectorul feroviar”.
Eugen Neagu, lider de sindicat al Reparatorilor de Locomotive din Brașov: „Calea ferată este degradată. Toți cresc viteza de transport, noi o micșorăm în fiecare an, pentru că sunt pericole de deraieri, de accidente”.
O altă problemă a salariaților CFR ar fi lipsa forței de muncă. La Brașov, de exemplu, sunt în jur de 2.500 de angajați, însă pentru a evita orele suplimentare ar mai fi nevoie de aproape 400 de oameni.
Constantin Petreanu, Președinte Drum de Fier Timișoara: „La ora asta un tren de la Bucureșți - Timișoara face 10 ore. Era o perioadă în care făcea șase ore. Situația asta e cauzată de faptul că în ultimii 30 de ani chiar nu s-a investit deloc în calea ferată. Starea liniei, starea tehnică a materialului rulant este foarte, foarte proastă”.
Greva s-a încheiat la ora 9:00 așa cum au anunțat sindicaliștii dar chiar și atunci tabelele arătau 160 de minute întârziere la trenurile care trebuiau să sosească.
Cei care au avut de suferit în urma grevei, își pot recupera banii, spun reprezentanții CFR.