Gările din România aflate în paragină. Oficialii de la Căile Ferate spun că nu au bani pentru investiții
Cu pereți scorojiți, fără geamuri și săli de așteptare, dar și fără toalete, multe dintre gările din România nu oferă nici măcar o brumă de confort pentru călători.
De ani de zile, cei de la Căile Ferate dau din umeri și spun că nu au bani pentru investiții.
Dar situația s-ar putea schimba, promite Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
O ordonanță de guvern le dă dreptul primăriilor și consiliilor locale să susțină financiar reabilitarea clădirilor. Nu le dă însă și fonduri pentru asta.
Gara din Breaza, construită în anii 30 ai secolului trecut, pare că a rămas încremenită în timp. Arată deplorabil, chiar dacă primește în fiecare an turiști din toată țara.
Natalița Bordei, călator: „E scorojit tot tavanul plouă, nu avem punct sanitar, nu sunt coșuri pentru noi, efectiv dacă stai aici pe băncuță aici, pe terasă, tencuiala îți pică în cap”.
Tot în Prahova, în Nistorești, găsim aceeași situație. O clădire care e mai mult ruină.
La doi pași de Drumul Național 1 se află halta Nistorești sau mai bine spus ce a mai rămas din ea. Pereții sunt măzgăliți, scorojiți ferestrele au dispărut, iar întreg locul e plin de gunoaie.
Primăria din Breaza, oraș unde sunt nu mai puțin de trei gări, a cerut de acum doi ani să îi fie încredințate clădirile, pentru ca acestea să poată fi reparate. Chiar dacă, spune primarul, nu sunt bani pentru renovări majore.
Bogdan Novac, primar Breaza: „Resursele bugetare sunt mici nu putem susține investiții masive, dar pentru ceea ce înseamnă investițiile necesare în gara din Breaza le-am putea susține din bugetul local”.
Parteneriatul dintre administrațiile locale și societățile de căi ferate este, acum, reglementat printr-o hotărâre de guvern. Asta deși bani mai mulți pentru investiții - nu există.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „90 la sută din gările din România arată așa cum știm cu toții și este clar că nu există forța financiară centrală pentru ca cei de la CFR să le reabiliteze atunci un parteneriat cu autoritățile locale în care autoritățile locale să le preia să le modernizeze”.
Gara din Sinaia, construită în 1876, are și ea nevoie urgent de reparații. Ministerul Transporturilor a anunțat că această clădire este inclusă într-un proiect de reabilitare, alături de alte cinci gări: Ploiești Vest, Bușteni, Titu, Videle și Târgoviște Sud. Suma alocată pentru acest proiect este de peste 110 milioane de lei, bani proveniți din fonduri europene.