Gara Regală Curtea de Argeș. Paragina ”mascată” cu var și vopsea pe ultima sută de metri

Ultimul update: Vineri 26 Ianuarie 2018 17:50
Data publicarii: Marti 12 Decembrie 2017 18:03
Categorie: Actualitate

Gara regală din Curtea de Argeş, care sâmbăta îl va primi pentru scurtă vreme pe ultimul nostru monarh, în drumul spre necropola regală, şi-a pierdut strălucirea din anii săi de glorie.

Câţiva muncitori încearcă în aceste zile să dea o mână de var şi să cureţe locul uitat de timp. Construcţia are o arhitectură impresionantă, dar autorităţile nu au mai îngrijit-o aşa cum ar fi meritat.

Gara regală din Curtea de Argeş a fost construită din ordinul regelui Carol I, primul rege al României moderne. La vremea ei a fost o bijuterie arhitecturală, dar acum zace în paragină.

Ştefan Dumitrache, istoric: "Majestatea sa a considerat că acest loc de la Curtea de Argeş este un loc foarte aproape de cer şi l-a ales că loc de odihnă veşnică şi atunci avea nevoie de o cale ferată regală, construită foarte repede. În 3 ani trebuia să fie locul pe care va veni pe ultimul drum. Kaizerul Wilhelm al II-lea va veni să se închine la mormântul Regelui Carol şi al Reginei Elisabeta în 1917. Tot pe acest traseu!"

Istoricii spun ca Gara Regală de la Curtea de Argeş, construită după planurile arhitectului francez Emil Andre Lecompte du Nouy, găzduia în vremea regilor Carol I şi Ferdinand, baluri de caritate şi întâlniri sociale de seamă.

Ştefan Dumitrache, istoric: "Gara a fost nu un simplu loc de oprire a trenului. Era un loc de sărbătorit. Erau celebrele baluri ale protipendadei, pentru că vedeţi, era o epocă în care România avea elite."

Marți însă, gara este pustie şi neîngrijită. Ceasul vechi a încremenit în uitare, iar mecanismul sau a dispărut. Ca să arate cât de cât decent, pentru despărţirea de Regele Mihai, câţiva muncitori încearcă să cureţe gara.

Cu găleţi cu vopsea sau cu văr, lucrătorii încearcă să acopere mizeria. Peste clădire, trecerea vremii şi-a pus o amprentă dezolantă, sub privirile nepăsătoare ale autorităţilor.

Oamenii încă mai ştiu, din poveşti, lucruri întâmplate pe traseul trenului regal la înmormântarea regelui Ferdinand, în urmă cu 90 de ani.

Localnic: "Tocmai se terminase de pavat, înaintea morţii lui Ferdinand, cu piatra cubică strada de la judecătorie până la Mănăstire. Erau întreţinute, era totul pus la punct, acuma ... sunt pustii!"

Sâmbătă după amiază, în gara unde istoria a lăsat urme dureroase, trupul ultimului rege al României va fi coborât din tren şi purtat pe afet de tun către locul unde-şi va dormi somnul de veci, alături de înaintaşii săi: Mănăstirea de la Curtea de Argeş.

Slujbă pentru Regele Mihai, la Biserica Ortodoxă din Lausanne. VIDEO
Slujbă pentru Regele Mihai, la Biserica Ortodoxă din Lausanne. VIDEO
VIDEO PROTVPLUS.RO
recidivist, atac, alba iulia
Anunțul medicilor despre tânăra tâlhărită în Alba Iulia. Unde se ducea în momentul atacului
Percheziții la suspecți de braconaj. Ce au descoperit anchetatorii
Cele mai scăzute temperaturi din țară, înregistrate la Brașov. A fost mai frig decât pe Vârful Omu
Recidivistul care a atacat o tânără în scara blocului a scăpat cu "marea eliberare" a lui Toader
Scene de comedie la Galați. Doi muncitori scot apa dintr-o groapă cu lopata. VIDEO
BBC: România, țara în care 96% din cetățeni dețin o locuință
Copii, zapada
Cinci școli, închise din cauza vremii. Când se reiau cursurile
Coadă uriaşă la vulcanizare, după venirea iernii. "Până dimineaţă trebuie să aştept"
Nou cutremur în judeţul Vrancea. S-a produs la 70 de kilometri adâncime
Un TIR a rămas suspendat pe Podul din Măgurele, din cauza poleiului
Botoşaniul nu are sare şi nisip pentru deszăpezire. Primar: "Dacă dă îngheţ, am pus-o"
Au rămas fără casă chiar în prag de iarnă. Pompierii nu au mai putut salva nimic