Gara Regală Curtea de Argeș. Paragina ”mascată” cu var și vopsea pe ultima sută de metri
Gara regală din Curtea de Argeş, care sâmbăta îl va primi pentru scurtă vreme pe ultimul nostru monarh, în drumul spre necropola regală, şi-a pierdut strălucirea din anii săi de glorie.
Câţiva muncitori încearcă în aceste zile să dea o mână de var şi să cureţe locul uitat de timp. Construcţia are o arhitectură impresionantă, dar autorităţile nu au mai îngrijit-o aşa cum ar fi meritat.
Gara regală din Curtea de Argeş a fost construită din ordinul regelui Carol I, primul rege al României moderne. La vremea ei a fost o bijuterie arhitecturală, dar acum zace în paragină.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Ştefan Dumitrache, istoric: "Majestatea sa a considerat că acest loc de la Curtea de Argeş este un loc foarte aproape de cer şi l-a ales că loc de odihnă veşnică şi atunci avea nevoie de o cale ferată regală, construită foarte repede. În 3 ani trebuia să fie locul pe care va veni pe ultimul drum. Kaizerul Wilhelm al II-lea va veni să se închine la mormântul Regelui Carol şi al Reginei Elisabeta în 1917. Tot pe acest traseu!"
Istoricii spun ca Gara Regală de la Curtea de Argeş, construită după planurile arhitectului francez Emil Andre Lecompte du Nouy, găzduia în vremea regilor Carol I şi Ferdinand, baluri de caritate şi întâlniri sociale de seamă.
Ştefan Dumitrache, istoric: "Gara a fost nu un simplu loc de oprire a trenului. Era un loc de sărbătorit. Erau celebrele baluri ale protipendadei, pentru că vedeţi, era o epocă în care România avea elite."
Marți însă, gara este pustie şi neîngrijită. Ceasul vechi a încremenit în uitare, iar mecanismul sau a dispărut. Ca să arate cât de cât decent, pentru despărţirea de Regele Mihai, câţiva muncitori încearcă să cureţe gara.
Cu găleţi cu vopsea sau cu văr, lucrătorii încearcă să acopere mizeria. Peste clădire, trecerea vremii şi-a pus o amprentă dezolantă, sub privirile nepăsătoare ale autorităţilor.
Oamenii încă mai ştiu, din poveşti, lucruri întâmplate pe traseul trenului regal la înmormântarea regelui Ferdinand, în urmă cu 90 de ani.
Localnic: "Tocmai se terminase de pavat, înaintea morţii lui Ferdinand, cu piatra cubică strada de la judecătorie până la Mănăstire. Erau întreţinute, era totul pus la punct, acuma ... sunt pustii!"
Sâmbătă după amiază, în gara unde istoria a lăsat urme dureroase, trupul ultimului rege al României va fi coborât din tren şi purtat pe afet de tun către locul unde-şi va dormi somnul de veci, alături de înaintaşii săi: Mănăstirea de la Curtea de Argeş.
Sursa: Pro TV
Etichete: inmormantare, regele Mihai, curtea de arges, monarhie,
Dată publicare:
12-12-2017 18:03