Experiment StirileProTV: filmul accidentului din Pasajul Lujerului. Cum putea fi evitat carambolul
"Aveam viteza mare la intrarea in pasaj", le-ar fi spus politistilor vatmanul care a provocat accidentul de la Lujerului. Stirile ProTV au realizat un experiment, ca sa intelegem de ce s-au ciocnit cele trei tramvaie si au fost raniti zeci de oameni.
Incercam sa facem o simulare de franare pe drum drept. Cu o viteza de 40 de km pe ora. Din momentul in care vatmanul actioneaza frana, tramvaiul se opreste in 30 de metri.
Asta, bineinteles, daca reflexele omului, care conduce un mastodont de 30 de tone, ar fi perfecte si ar reactiona intr-o miime de secunda, atunci cand ar vedea obstacolul.
"Tinand cont ca vagonul e prevazut cu 4 sisteme de franare, acesta poate fi oprit in conditii de siguranta. Daca vagonul e in panta, distanta se mareste", declara instructorul RATB Tudorel Putoi.
In teorie, instructorul RATB are dreptate, cum dreptate au si cei care au instalat limita de viteza la 30 de kilometri pe ora pentru tramvaie, la Pasajul Lujerului. Si nu au facut-o intamplator.
Spre deosebire de experimentul nostru, in cazul accidentului din Pasajul Lujerului au existat alte conditii. In primul rand, trecerea de la lumina la intuneric. Ochiul are nevoie de timp pentru a se acomoda.
In al doilea rand, intrarea in pasaj este in panta, iar franarea dureaza si mai mult in acest caz, mai ales ca vatmanul ar fi recunoscut ca avea viteza mare.
In momentul producerii accidentului, era ora de varf, iar tramvaiul era plin cu oameni. Asta nu inseamna decat un singur lucru: inertie mai mare si distanta mai mare de franare.