Elevii sunt, oficial, în vacanță. Cum s-au desfășurat cursurile în perioada epidemiei de Covid-19
Elevii sunt, oficial, în vacanţă, deşi nu merg la şcoală de aproape o lună. Se disting două tabere: cei care continuă să înveţe de acasă și cei care pierd tot mai multă materie, în fiecare zi.
Au contat mai mulţi factori, de la organizarea activităţii școlilor și dascălilor, până la accesul la tehnologie.
Sunt date care arată că 500.000 de elevi nu au internet. Iar peste 100.000 de copii nu pot urmări cursurile de tele-școală pentru că nu au televizor.
David are 9 ani și este în clasa a 3-a la o școală de stat din București. Din când în când, profesorii iau legătură cu el și îi spun ce lecții să mai facă, singur, acasă.
David: „Îmi este greu, că școlile sunt închise și trebuie să lucrez de acasă lecții pe care nu le-am învățat. Îmi este dor de colegii mei, de școală, nu putem ieși afară”.
După trei săptămâni de școală pe internet, unii părinți se declara mulțumiți de modul în care profesorii interacționează cu elevii, alții simt că sunt prea puțin timp în legătură directă.
Iulian Cristache, Federația Națională a Asociațiilor Părinților: „Aveam sesizări de la părinți, culmea, din București, care ne spuneau că nu s-a interacționat nici cu „bună ziua” din partea profesorilor. Măcar la disciplinele de examen, la matematică și română”.
Deși dascălii au la dispoziție platforme gratuite pentru cursuri pe internet, unii nu și-au dat silința să se adapteze noilor condiții de predare, spun reprezentanții elevilor.
Sabina Spătariu, reprezentant al Asociației Elevilor din Constanța: „Din păcate, nu fac toți, și am făcut un studiu recent și din 400 de elevi, doar 150 fac aceste cursuri online la toate materiile. Majoritatea fac doar la câteva, una sau două. Am avut o colegă care a pus o întrebare unei profesoare și i s-a răspus cu teoria „o găsești și pe net”. Încearcă să fie comozi și dacă nu știu să folosească platforma nu se strofoacă”.
La polul opus, într-o instituție privată, elevii au început cursurile online imediat ce s-a dispus închiderea școlilor. Profesoară Ramona Mucenic merge și acum la școală, dar își întâlnește elevii printr-un sistem de videoconferință. Toți se prezintă la cursuri, în uniforme, la 8.30, în fiecare dimineață.
Ramona Mucenic, profesor la o școală privată: „Ne aflăm în cea de-a treia săptămână de școală virtuală. Elevii noștri au înțeles că perioada această nu reprezintă vacanța, ci o altfel de scoală, noi o numim școală virtuală. Orele durează aproximativ la fel. Prezența este, în această perioada, de aprope 100%, copiii nu lipsesc, nu întârzie, la 8 și jumătate dimineața, când începe prima oră, sunt cu toții prezenți”.
Platforme de comunicare și management pentru școli, făcute chiar de către români
În această perioada au apărut numeroase platforme de comunicare și management pentru școli, făcute chiar de către români.
Daniel Rogoz, CEO și co-fondator Kinderpedia: „Include predare video la distanță, orar, catalog, carnet de note, modul de teme și numeroase funcționalități smart pentru o educație conectată”.
Copiii care nu au posibilitatea să urmeze cursuri online, dar și cei care nu beneficiază de prea multă atenție din partea dascălilor au acumulat deja goluri mari de materie. Și le va fi greu să recupereze.
Potrivit Ministerului, școala de acasă e o recomandare, nu o obligație. Nu presupune nicun fel de evaluare și nu se pun absențe. Cu toate acestea, autoritățile rămân ferme în decizia de a nu repeta anul școlar.
Se lucrează, astfel, la diferite scenarii. Toate scenariile vor fi luate de experți în calcul în funcție de evoluția pandemiei de Covid-19 din România.
Conform președintelului Consiliului Național al Rectorilor, Sorin Cîmpeanu, ar fi trei scenarii posibile. Cel mai optimist este acela al reluării cursurilor în luna mai, al doilea presupune că școală va începe la jumătatea lunii iulie, iar cel de-al treilea scenariu, cel mai pssimist, ar presupune decalarea examenelelor naționale, capacitate, bacalaureat și susținere licenței până în septembrie.