Echipa Stirilor ProTV, in premiera la o misiune NATO deasupra Romaniei. Cum arata avionul AWACS in interior
Cu Ucraina la un pas de razboi civil si o armata rusa imprevizibila, NATO anunta ca va intari securitatea Romaniei. Pentru inceput, prin intensificarea misiunilor avioanelor de monitorizare.
Aparatele pot detecta tot ce se intampla in spatiul nostru aerian, dar si in Ucraina, si Marea Neagra.
O echipa a Stirilor Pro TV a participat in premiera la o misiune oficiala NATO deasupra Romaniei, care presupune inclusiv alimentarea in aer a avionului.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Din 14 martie spatiul aerian romanesc este survolat in fiecare zi de avioane Awacs ale Aliantei Nord Atlantice. Este unul dintre cele mai usor de recunoscut avioane din lume datorita radarului montat deasupra fuselajului care ii permite odata ce este in aer sa vada tot ce se intampla in jurul sau pe o raza de 400-500 de kilometri. O astfel de misiune dureaza 10-11 ore.
In baza aeriana de la Geilenkirchen sunt stationate 16 avioane Awacs, Boeing 707 . Fiecare costa 70 de milioane de dolari. Au zburat deasupra Statelor Unite dupa antentatele de la 11 septembrie, au participat la razboiul din Libia, au securizat spatiul aerian in timpul summit-ului nuclear de la Haga, iar acum monitorizeaza Ucraina din spatiul aerian romanesc si polonez.
Dupa aproximativ 3 ore, avionul ajunge deasupra litoralului romanesc unde se desfasoara cea mai mare parte a misiunii.
Marea Neagra, Ucraina si Moldova intra in raza de acoperire de 300.000 de kilometri patrati a radarului, iar echipajul poate vedea toate miscarile de nave si avioane rusesti. AWACS poate depista o racheta sol aer si furnizeaza informatii despre traficul aerian in timp real.
In avion printre nemti, americani, italieni, spanionli, belgieni, greci , turci sau olandezi se afla si plutonierul roman Ruxandra Rafail, operator de supraveghere aeriana pe Awacs.
Romania va trimite trupe in Ucraina. Motivul pentru care vom ajunge fata in fata cu rusii
Ruxandra Rafail: "In total am vreo 600 de ore de zbor. supraveghem spatiul aerian care ne este alocat la misiunea respectiva. Acum monitorizam situatia din Ucraina, supraveghem traficul aerian civil si militar".
Ce este AWACS
AWACS este de fapt Boeing E-3 Sentry, un Boeing 707 modificat. Numele este o abreviere de la Airborne Warning and Control System, „sistem aerian de avertizare si control”, adica exact ce face aeronava. Mai multe detalii despre functionalitatile sale puteti vedea in materialul video.
Desi pare una dintre cele mai moderne tehnologii militare, in realitate primul model a fost produs in anii ’70. Din 1977 pana in 1992 s-au produs doar 68 de aeronave AWACS – lucru nu tocmai uluitor, dat fiind ca pretul poate depasi un sfert de miliard de dolari. Cu toate ca AWACS e asociat in general cu aviatia SUA, mai putin de jumatate dintre aceste avioane se afla in dotarea fortelor aeriene americane. Pe locul II in topul tarilor care detin avioane AWACS se afla, aparent uluitor, Luxemburg, urmat de Arabia Saudita, Marea Britanie si Franta. De fapt, explicatia e simpla: cele 18 AWACS “luxemburgheze” au fost cumparate de fapt de NATO. Dintre ele unul a fost distrus in Grecia dupa ce s-a ciocnit cu un stol de pasari la decolare.
Cele 17 AWACS ale NATO sunt deservite de peste 3.000 de militari si civili si au baza in Germania, la Geilenkirchen (foto). In mod normal, insa, ele nu au voie sa se gaseasca toate la un loc in aceeasi baza, pentru a nu risca sa fie distruse intr-un atac. De aceea la Geilenkirchen sunt in mod normal doar cateva avioane de acest tip, restul fiind imprastiate intre baze din Italia, Grecia, Turcia sau Norvegia.
Chiar daca au peste 3 decenii, avioanele AWACS nu sunt depasite deoarece trec permanent prin modrnizari. Cele ale NATO au fost dotate in 2008 cu sisteme de navigatie si comuncatii de ultima ora. De altfel, nici producatorii americani (Boeing face avionul iar Westinghouse Electric, radarul) nu intentioneaza sa scoata un model nou, ci doar sa aduca imbunatatiri celor vechi.
Concurenta AWACS
AWACS-ul produs de americani nu e insa singurul avion de acest tip. Inca din Al Doilea Razboi Mondial britanicii si americanii au testat avioane cu functie de radar. Rusii le-au urmat curand exemplul, astfel ca incepand din 1965 atat SUA cat si URSS au avut in dotarea fortelor lor aeriene avioane de detectie (Tu-126 si Grumann Hawkeye).
La ora actuala, AWACS are mai multi concurenti, inclusiv din Israel sau India. Fortele aeriene ruse utilizeaza la ora actuala modelul A-50 (foto), bazat pe Il-56, un avion care in ultimele zile s-a apropiat si de spatiul aeroan romanesc pentru a supraveghea fortele NATO.
Cu Ucraina la un pas de razboi civil, Romania a cerut intensificarea prezentei NATO in Romania. In viitorul apropiat ne putem astepta inclusiv la trupe, nave si avioane de vanatoare NATO in Romania si nu este exclusa infiintarea unei baze permanente pe teritoriul tarii noastre.