E-factura îi pune în încurcătură și pe antreprenori și pe angajații statului. Lista problemelor
La mai bine de o lună și jumătate de la implementare, E-factura, sistemul de facturare electronică, îi pune în încurcătură și pe antreprenori și pe angajații statului.
Când nu se blochează serverele ANAF, apar alte erori tenhice. În paralel, Ministerul de Finanțe, a lansat un nou ghid la solicitarea mediului de afaceri. Și lucrează la o aplicație simplificată pentru firmele mici care nu au un volum mare de facturi.
Sunt problemele de care se lovesc zilnic cei care lucrează în contabilitate, antreprenorii sau angajații care se conectează la serverele ANAF. De cele mai multe ori, facturile se încarcă foarte greu sau apar erori.
Valentina Saygo: „Nu functionează de o săptămână serverul ANAF, pe serverul ANAF, nu vorbim doar de e-factura, dar vorbim de alte disfunctionalități sau alte registre pe care trebuie să le verificăm, de exemplu registrul contribuabililor înscrisi în scopuri de TVA.”
Într-un studiu la care au participat 3.000 de firme, peste 60% dintre antreprenori au declarat că au costuri mai mari, iar mai bine de jumătate sunt nemulțumiți de modul în care funcționează platforma ANAF.
Dar trebuie spus și că nivelul de digitalizare al antreprenorilor este mic. România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană la competitivitatea digitală, arată rezultatele indicelui economiei și societății digitale.
Florin Jianu, președintele IMM-urilor: „Date fiind abilitățile digitale scăzute apelează la consultanți, apelează la contabili și atunci noi am cerut statului să vină cu elemente de susținere, vouchere digitale. Preluarea unor costuri, un consultant sau un curs de competențe digitale.”
Probleme apar și pentru cei care au nevoie de semnătură digitală. Confruntați cu un volum mare de cereri, furnizorii nu mai fac față și au întârzieri mari.
În paralel, Ministerul de Finanțe va organiza săptămânal din luna martie seminare online pe tema E-factura. Și a lansat un nou ghid, în care sunt menționate mai multe actualizări ale sistemului.
De exemplu, pentru cei înscriși deja în platformă, sistemul E-factura poate să fie folosit independent, fără accesarea spațiului privat virtual, portal care se blochează frecvent.
A fost introdusă și funcția de autofacturare, care permite trimiterea de facturi în numele furnizorului, iar platforma nu mai înregistrează aceași factura de mai multe ori. În paralel, antreprenorii sunt consultați săptămânal pentru a îmbunătăți sistemului, iar oficialii vor să simplifice facturile electronice pentru firmele mici.
Marcel Boloș, ministrul de Finanțe: „La interfață nu va mai fi necesară din cele 100 de câmpuri pe care le are forma dezvoltă. Încercăm să le reducem la minim, modul va conține doar câmpurile minim obligatorii, astfel încât informațiile să fie simplu de completat și de utilizat.”
Până acum au fost introduse peste 35 de milioane de facturi electronice în valoare de peste 370 de miliarde de lei.