Km 340, locul în care Dunărea se rupe în două.
Aici se desparte Dunărea. În dreapta Dunărea Veche, în stânga Braţul Borcea. Apa e scăzută atât de mult încât navele comerciale nu mai au voie să intre pe Dunărea Veche. Sunt obligate pe Braţul Borcea.
Am intrat pe Dunărea Veche. Am rămas înfipţi în mijlocul Dunării. Apa are 20 şi ceva de centimetri. Nu mai ştim încotro s-o apucăm. Sunt nenumărate astfel de locuri în care pur şi simplu rămâi pe nisip.
La km 343 o dragă stă. Autorităţile ştiau de călătoria noastră pe Dunăre, ba mai mult, directorul departamentului naval din ministerul Transporturilor ne-a spus la final că am fost monitorizaţi tot timpul. Coincidenţă sau nu, în faţa noastră au început să apară drage pe apă.
AFDJ-Administraţia Fluvială este instituţia care răspunde de întreţinerea Dunării.
Dorian Dumitru, director AFDJ: N-am informaţia că funcţionează. Ar trebui să funcționeze. Pentru că dacă nu funcționează nu are ce să caute.
Bâlbâiala celor care răspund de Dunăre costă enorm.
Căpitanii navei Mercur 206 ne spun cât ocolesc pentru că nu pot pătrunde cu navele pe Dunărea Veche. De la bifurcatie, km 340 până la Cernavodă sunt 48 de kilometri. Navele ocolesc, însă pe Braţul Borcea. Asta înseamnă un ocol de aproape o sută de km, iar pentru că apa e mică, navele fac ţuguri, adică împing barjele pe rând prin punctele critice. Prin urmare, un drum Turnu Măgurele-Constanţa, care putea fi străbătut în 3 zile, acum e făcut în 6 zile. Gabriela Murgeanu este directorul departamentului Naval şi vorbeşte despre bani mulţi îngropaţi în braţul Dunărea Veche.
Gabriela Murgeanu, director departament Naval: Din păcate ONG-urile care sunt foarte active au blocat lucrările câţiva ani.
Dorian Dumitru, AFDJ: Creşteau vitezele şi nu mai puteau să migreze sturionii. De la sturioni ni se trage.
Gabriela Murgeanu, director departament Naval: Şi pentru lucrările de dragaj trebuie obţinute autorizaţii.
Autorizaţiile se obţin de la instituţiile statului, iar dacă s-ar vrea ar putea fi obţinute. Dovadă o găsim câţiva kilometri mai jos unde două drage private scot nisip din Dunăre, cu autorizaţie şi afectează şenalul navigabil.
Dorian Dumitru, AFDJ: S-a adâncit sola extrăgând produse de balastire. S-a creat pantă spre braţul secundar în defavoare braţului principal. Şi normal că la ape scăzute scade nivelul debitul.
Dar nici aici nu se ia nici o măsură. Cea de a treia dragă aparţine AFDJ şi tocmai a sosit la lucru cu doar câteva ore înaintea noastră. Pe lângă dragat pe Dunăre e nevoie de diguri care să dirijeze apă şi să protejeze malurile. Abia acum pe un proiect europen AFDJ face un studiu pentru a înţelege ce e de făcut. Revoltător e faptul că ani la rând nu s-a făcut nimic. Şi bani au fost. În fiecare an, AFDJ rămâne cu bani necheltuiţi şi îi da înapoi statului.
Pentru proprietarii de nave situaţia este dramatică. Nivelul apei e mic, iar navele sunt încărcate doar pe jumătate pentru a nu atinge pământul. Dar statul le taxează că şi când ar fi pline.
Viorel Panait, preşedintele Patronatului din Portul Constanţa: Când barjele încarcă doar jumătatea din cantitatea pe care ar putea-o transporta ele sunt taxate la cantitatea maximă. Prin urmare, tonă de marfă costă aproape dublu. În mod plastic cineva plăteşte pentru situaţia mizerabilă a navigaţiei pe Dunăre. Şi toate acestea se regăsesc în rpetul de transport. Adăugaţi la asta că transportul se opreşte în centrul României, că transportul feroviar în port este dificil, că sunt 33 de linii de cale ferată care sunt fie defecte fie blocate cu vagoane vechi, că viteză de transport pe sistemul ferovial a ajuns la nivelul vitezelor interbelice şi veţi înţelege că mărfurile vor plăti. Pentru că transportul este o activitate în slujba comerţului.