Dosarul Schengen. Vămile din România vor fi dotate cu 26 de sisteme noi de scanare. Totalul va urca astfel la 27
Beneficiarul proiectului este Autoritatea Vamală Română, iar finanţarea este asigurată din bugetul naţional şi din bugetul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
„Birourile vamale de frontieră vor fi dotate în următorii ani cu 26 de sisteme de scanare, primele aparate urmând sã fie livrate și montate chiar la începutul anului viitor”, a anunțat Ministerul Finanțelor într-un comunicat de presă.
Achiziția face parte dintr-un proiect mai mare, care se va încheia la finele lui 2028, în valoare de peste 34 de milioane de euro, fonduri nerambursabile via PNRR.
Printre beneficiile scanerelor, conform sursei citate se numără:
Economie: Contribuie la combaterea fraudei vamale, inclusiv a subdeclarării valorii mărfurilor, oferind astfel autorităților o modalitate eficientă de a verifica conținutul încărcăturilor.
Siguranța națională: Permite autorităților sã detecteze obiecte sau substanțe periculoase, cum ar fi materiale explozive, arme sau substanțe chimice periculoase, care pot reprezenta o amenințare pentru securitatea națională.
Contrabandă: Ajută la identificarea oricăror bunuri sau substanțe interzise care ar putea fi introduse ilegal într-o țară, cum ar fi droguri, arme interzise sau alte mărfuri interzise.
Protecția mediului: Permite identificarea substanțelor sau materialelor care pot avea impact negativ asupra mediului înconjurător și care pot fi interzise sau restricționate.
Eficiența operațională: Accelerarea procesului vamal prin scurtarea timpului de inspecție manuală a fiecărui colet sau container, ceea ce duce la o desfășurare mai rapidă a operațiunilor vamale.
În momentul de față în România este un singur scaner funcțional, din când în când, în portul Constanța.
România, te iubesc! a atras atenția asupra acestui fapt și asupra impactului pe care îl poate avea lipsa scanerelor asupra evaziunii fiscale și a siguranței de la graniță, mai ales dat fiind faptul că România este graniță a UE, stat care încă nu este membru și în spațiul Schengen.
Scannerul se află în Portul de Sud. Când un container ajunge în portul de nord, trebuie organizată o coloană cu antemergator care să ducă marfa dintr-o parte în cealaltă a portului, peste podul de la Agigea, unde sunt cozi, și prin șantierul de la poarta zece, unde se extinde drumul, avertiza, de anul trecut, Paul Angelescu, corespondent România, te iubesc!