De ce probleme se lovesc romanii care fac cumparaturi pe net. "Surpriza" de care a avut parte clienta unui magazin online
Aproape 7 milioane de romani au cumparat in 2015 produse de pe internet, in valoare de aproximativ 1,5 miliarde de euro, cu 400 de milioane de euro mai mult decat in anul precedent.
Rapiditatea cu care creste de la un an la altul volumul de cumparaturi online aduce cu sine si probleme de livrare. Unii clienti se plang de intarzieri, altii au reclamat ca una au platit si alta au primit. Exista si cazuri in care bunurile n-au mai ajuns deloc la destinatie.
"Am cumparat boia de ardei dulce de 50 de grame, pentru care am platit 6,24 lei, dar am primit unul de 20 de grame care costa mult mai putin. La fel am patit si cu un detergent. Am comandat unul si am primit altul. Patrunjelul, eu il comandasem pe cel mare si l-am primit pe cel mic", spune o clienta.
In urma cu cateva zile, Laura a comandat o gramada de lucruri de pe internet.
Laura Pascu, client: "Dupa ce am ajuns in posesia lor am descoperit ca imi lipsesc produse: o rulada, drojdie, pe care eu le platisem."
Dar asta nu e singura problema cu care se confrunta comertul online. Industria creste prea repede, spun specialistii. Avem peste 20.000 de site-uri cu functia "adauga in cos" care sunt coplesite de volumul mare de cereri. De aici si incurcaturile.
Andrei Radu, CEO eveniment eCommerce: "De a primi alt produs decat cel comandat sau de a avea o surpriza sa fie acelasi produs de o calitate mai slaba decat cea prezentata pe site. Alta chestiune tine de transport. Sunt colete care nu ajung chiar deloc sau ajung cu intarzieri foarte mari."
11 milioane de romani utilizeaza internetul, iar 6,7 milioane dintre ei au cumparat cel putin o data ceva online. Media insa ne arata ca un roman cumpara asa cam 8 produse pe an si nu vorbim aici de servicii, facturi, bilete sau vacante. De altfel, potrivit ultimului raport al pietei romanesti, oamenii au dat astfel 1,5 milarde de euro - cu aproape o jumatate de miliard peste 2014.
90% dintre romanii care cumpara online prefera sa plateasca ramburs, pentru ca deocamdata nu au destula incredere in magazinele online si prefera sa vada produsele inainte sa le plateasca. Nici nu e de mirare, spun cei de la Autoritatea Nationala pentru protectia consumatorului, care pimesc in continuu plangeri de la clienti nemultumiti de produsele primite.
Numai in Capitala s-au inregistrat peste 7 mii de plangeri la ANPC in 2015. Cele mai multe au vizat depasirea termenului de livrare, produse deteriorate, livrarea unui produs diferit de cel comandat sau livrarea unei comenzi incomplete.