Corăbii istorice descoperite în Sulina, în pericol de dispariție din cauza lucrărilor. Arheologii trag un semnal de alarmă
Epavele a trei corăbii vechi de sute de ani, descoperite în zona Sulina, riscă să fie distruse de lucrările de dragare pentru modernizarea portului.
Arheologii atrag atenția că patrimoniul subacvatic ar putea fi pierdut pentru totdeauna. Autoritățile portuare spun, la rândul lor, că intervențiile se fac cu avize din partea specialiștilor și sunt necesare pentru un trafic naval în condiții de siguranță.
În 2015, o echipă de arheologi a descoperit în bazinul maritim al Dunării de la Sulina trei epave din lemn din secolele al XVII-lea și al XVIII-lea.
Pentru că navele sunt valoroase pentru patrimoniu, bazinul a fost clasat ca sit arheologic de categoria A.
Avertismentul arheologilor
În interiorul lor au fost identificate diverse obiecte, dar și elemente de arhitectură navală, care fac din aceste descoperiri repere în arheologia subacvatică din România, spun specialiștii.
Acum, însă, ei atrag atenția că lucrările de dragare din port sunt pe cale să distrugă totul. Deja o parte din structura, și așa fragilă, a celor trei epave a fost afectată.
Iulian Rusu, arheolog: Nu știu cum, nu știu cine a aprobat să se introducă în bazinul mare o dragă care să rupă fundul bazinului. Adică practic se va distruge tot. Se pare că au început să rupă bucăți dintr-o epavă.
Dragoș Ioniță, director Administrația Zonei Libere Sulina: Am făcut studii. S-au făcut expertize. În zona respectivă nu avem absolut niciun punct care să ne spună că avem vreo navă, vreo corabie sau chestie de genul acesta.
Remus Negoi, senator, membru în Comisia de Cultură: În cazul în care nu există certificat de descărcare arheologică, sub nicio formă nu pot continua lucrările respective, fiind vorba de o zonă clasificată categoria A.
Pe de altă parte, Administrația Zonei Libere Sulina a câștigat un proiect important pentru reabilitarea portului și fluidizarea traficului de mărfuri.
Peste 135 de milioane de lei costă lucrările de modernizare a infrastructurii portuare la Sulina, mare parte din bani fiind europeni. Acum se fac lucrări de adâncire a albiei la intrarea în bazin, sub supravegherea unui arheolog.
În ultimii 10 ani, din cauza schimbărilor climatice, adâncimea Dunării a scăzut chiar și cu 2 metri, situație care a împiedicat traficul de nave în zonă.