Constructorii au întețit ritmul pe viitoarele autostrăzi. Se tem de scumpirea materialelor
Presați de apropierea iernii, dar mai ales de prețurile materialelor, mulți constructori au început să grăbească pasul lucrărilor. Și chiar să le încheie, cu câteva luni mai devreme.
În acest fel, antreprenorii fac economie de fonduri, iar unii chiar se apucă de alte proiecte. Inclusiv în cazul unor autostrăzi, ritmul a fost accelerat.
Peste 50 de muncitori sunt mobilizați pe unul dintre cele mai mari șantiere ale Primăriei Timișoara. Pe un bulevard de 2,4 kilometri se modernizează liniile de tramvai, canalizarea, rețelele electrice, cele de internet și sistemul de iluminat. Costul proiectului se apropie de 120 de milioane de lei.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Un stâlp care a fost licitat cu un preț de 1.700 de euro pe bucată, în momentul în care s-a dat comanda, și contractul a fost 4.500.
Ca să nu prindă scumpiri şi mai mari, una dintre firmele participante a cumpărat mai devreme materialele necesare și a schimbat orarul muncitorilor, astfel încât să termine treaba până la finalul anului. Termenul de finalizare a lucrărilor se reduce astfel cu cel puțin șase luni.
Horațiu Rada, antreprenor: „Am fost oarecum nevoiți să ne mobilizăm în vederea finanțării anticipate a materialelor pentru a beneficia de siguranța lor. Timpii de execuție în această perioadă critică, o perioadă nesigură, sunt esențiali.”
Ruben Lațcău, viceprimarul Timișoarei: „Sunt în momentul de față câteva lucrări care sunt în fața graficului. Mult în fața graficului, și vor termina probabil în 60-70% din timp. În momentul în care ai stocul de care ai nevoie, orice fluctuație a pieței, orice problemă de logistică, este una care nu te va mai afecta. Înseamnă că poți să îți reglezi ritmul de lucrări.”
În Bihor se lucrează non-stop, în schimburi
În județul Bihor, constructorul șoselei care face legătura între centura orașului Oradea și Autostrada 3 a mobilizat 500 de muncitori care lucrează în schimburi, fără întrerupere, câte două săptămâni.
Emanuel Sass, reprezentant subantreprenor: „Acest tronson este finalizat în proporție de peste 35%, în numai 5 luni de zile, în comparație cu 6 luni de zile, cât aveam termenul de execuție pe acest tronson.”
Reporter: Economia de o lună, ce înseamnă? -
Emanuel Sass: „Bani câștigați".
Un ritm accelerat al lucrărilor se vede și în proiecte mari de infrastructură. Primul lot din autostrada Sibiu - Pitești, parte din A1, va fi gata cu patru luni mai devreme. Este vorba de porțiunea Sibiu - Boița, de 13 kilometri, contract în valoare de 600 de milioane de lei.
Călin Manda, responsabil tehnic execuție lucrări: „Dacă vremea ne ajută, atunci putem să finalizăm în termen mult mai rapid. În momentul de față, toți prestatorii și furnizorii își fac treaba pe șantier și vremea ne ajută."
Nu se stă nici pe lotul 4 din tronsonul Buzău - Focşani al Autostrăzii Moldovei. Constructorul, a câștigat contractul de peste 760 de milioane de lei în acest an. Potrivit Pro Infrastructura, dacă lucrările vor continua la fel de alert sunt șanse mari să nu fie depășit termenul de execuție, de 20 de luni.
Autostrada care leagă Muntenia de Moldova este un proiect început în 2016. Dar construcția propriu-zisă a demarat mult mai târziu. În total, are 13 loturi: pentru patru au fost semnate contractele de construcție, în cazul altor trei atribuirea a fost contestată, iar celelalte șase abia au fost scoase la licitație.