Companiile aeriene româneşti, la un pas de dezastru. Planul de salvare al Guvernului

28-07-2020 18:08


Statul român vrea să le acorde peste 120 de milioane de euro celor două companii aeriene românești, Tarom și Blue Air, ca să le ajute să supraviețuiască în această perioadă dificilă.

Tarom va primi ajutor de stat, iar operatorul low cost, un credit. Dacă nu va fi în stare să-l returneze, guvernul ar putea deveni acționar majoritar.

România ar putea avea astfel 2 companii aeriene naționale. Pentru acest plan de salvare, guvernul are nevoie însă de acordul Comisiei Europene.

Numărul curselor aeriene a scăzut cu 95%

 

Numărul curselor aeriene a scăzut cu 95% în această perioadă, spune ministrul Transporturilor. Un dezastru financiar pentru operatori.

Cu aproape 40% din angajați în șomaj tehnic și cu 11 din cele 18 avioane consemnate la sol din cauza coronavirusului, Tarom trece prin una din cele mai negre perioade din activitatea sa.

Urmează plăți destul de mari și rambursări de bilete din cauza zborurilor care nu au fost efectuate. Adică sume destul de mari pe care Tarom trebuie să le plătească în condițiile în care compania nu avea bani nici înainte de criză.

Doar câteva milioane de euro mai are în cont Tarom, bani care nu ar ajunge nici pentru plata salariilor, potrivit ministrului Transporturilor. Într-o situație extrem de gravă se află și compania aeriană românească Blue Air, care are capital privat.

Potrivit acelorași surse, Tarom, care deține 29 de aeronave, are o cifra de afaceri de 1.5 miliarde de euro, în timp ce Blue Air, cu 20 de aeronave, are o cifră de afaceri de 430 de milioane. La Tarom, sunt peste 1.700 de angajați, iar la Blue Air, aproximativ o mie.

Tarom și Blue Air, în pericol să intre în incapacitate de plată

 

Fară ajutor din partea statului, cele două companii românești vor intra în incapacitate de plată până în septembrie, spune ministrul Transporturilor. Blue Air este deja în Concordat, o procedură mai ușoară de insolvență.

România ar putea deveni, pe lângă Slovenia, Slovacia și Lituania, a 4-a țară din Uniunea Europeană care nu are o companie aeriană privată sau de stat.

Guvernul a decis să le acorde ajutoare de stat sau credite. În februarie, Tarom a primit un ajutor de stat de 37 de milioane de euro, iar în luna august ar trebui să mai primească 60 de milioane de euro.

Pentru BlueAir este vorba de un credit de 6 milioane de euro în aprilie și altul în august în valoare de 63 de milioane de euro care trebuie rambursat.

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: ”Dacă acest lucru nu se va întâmpla, statul va deveni proprietar al acțiunilor companiei Blue Air. Nu pot să spun procentul. Vorbim de un pachet majoritar. Nu este obiectivul Guvernului să devină acționar în diferite companii, vedem câte probleme întâmpină statul în diferite companii”

Cu alte cuvinte, pe lângă Tarom, statul român ar putea avea și o companie aeriană low cost, dacă Blue Air nu poate da banii înapoi.

Procedură de redresare pentru Tarom

 

În schimb, Tarom trebuie să treacă printr-o procedură de redresare.

Aceasta presupune eliminarea a 9 rute interne și externe neprofitabile. Din cele 30 de agenții vor rămâne 8. Vor fi reduceri de personal, pentru că în acest moment Tarom are un șef la 9 angajați, iar față de media pieței are cu 25 angajați mai mulți pe fiecare aeronavă.

Eliminare rute Tarom:

- 7 rute externe
- 2 rute interne (Cluj - Iași, Iași - Timișoara)

Reducere agenții:

- din 16 agenții interne rămân 6
- din 14 agenții externe rămân 2 (Bruxelles și Chișinău)

Restructurare:

- 192 de șefi la 1776 de angajați

Toate planurile Guvernului României trebuie să fie aprobate și de Comisia Europeana cel tărziu până în luna august, pentru a fi puse în practică.

 

VIDEO PROTVPLUS.RO