Industria care renaste de la zero. Cine sunt tinerii care au pornit branduri de succes "Made in Romania"
Asistam la un fenomen nou pe piata romaneasca de imbracaminte si incaltaminte: tineri designeri, membri ai generatiei Y, razvratite si pasionate, incep sa conteze economic.
Sute de intreprinzatori care au pornit de la zero in domeniul designului vestimentar aduc deja bani in tara, reinvestesc si creeaza locuri de munca. Duminica, la "Romania, te iubesc!" intram in culisele industriei creatoare "made in Romania".
Au intre 20 si 30 de ani si nimic nu le sta in cale: au idei, talent si ambitie. Unii au studiat in capitalele designului European, altii doar au indraznit sa-si urmeze visul si au pornit de la zero branduri romanesti.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Pe o piata de 2,5 miliarde de euro, dominata de import, in care jucatorii de renume se bat in preturi tot mai mici, ni se ofera in sfarsit alternativa: haine gandite si facute in Romania.
Nici in on-line nu se vede, designerii romani vand la concurenta cu celebrul Net-a-porter si multe romance fac comenzile in engleza, crezand ca au de-a face cu branduri straine.
Cine este in spatele acestor site-uri care-si dubleaza vanzarile de la an la an, vedeti la "Romania, te iubesc!".
Corina Vladescu, designer: "Se schimba lumea. Datorita internetului, totul devine genderfluid, devine care-i mai hip, care e mai interesant, care se imbraca mai deosebit."
Azi e o chestiune de mandrie sa ai in garderoba macar o piesa romaneasca. Si ai de unde alege: sunt sute de start-up-uri romanesti care si-au creat deja un nume in bransa.
Andreea Esca: "Daca nu vine de la noi incurajarea, nu stiu de unde ar putea sa vina. Sunt talentati."
Creatiile lor s-au propagat mai intai pe retelele de socializare. Ana Morodan - diva on-line, e unul dintre cei mai infocati sustinatori ai brandurilor made in Romania:
Ana Morodan: "Publicitatea are preconceptia asta, ca un designer roman are preturi exorbitante si nu merita produsul pentru ca e design romanesc. Nu, nu toti au preturi exorbitante, gasesti la toti acesti designeri, despre care se spune ca au preturi exorbitante, si produse care sunt foarte accesibile."
Fara infrastructura pentru productie in masa, designerii romani mizeaza pe croi perfect si materiale de calitate. Vand in toata lumea lux si pret-a-porter.
Razvan Firea, designer: "Stii de ce nu se imbraca francezii prost?"
Raspunsul, la "Romania, te iubesc!". Parizienii platesc si 1000 de euro pentru branduri romanesti. In ultimii 2 ani, pe piata on-line de imbracaminte designerii romani castiga teren.
Sore: "In 2015, cifra de afaceri a fost de 100.000 de lei, acum, in 2016, milionul."
Enache si-a descoperit pasiunea pentru design vestimentar in Anglia, desi tatal il astepta acasa cu o afacere in importuri:
Enache, designer: "Am vorbit cu taica-miu. Vin cu ceva, e o idee, nu importam nimic."
Mergem pe mana lor sau ne bazam in continuare pe etichetele de import? O analiza a costului de productie ne pune la grea incercare:
Razvan Firea, designer: "Gasesti o rochie lunga pana in pamant la 60 de lei, tu trebuie sa-ti dai seama ca cineva nu si-a primit banii pentru rochia aia. Nu e un pret real."
Hainele facute in Asia au cost de productie extrem de mic.
Cristina Chiriac, analist economic: "Costul pe forta de munca este extraordinar de scazut: 5%. Si in Romania poate sa ajunga la 70%. Diferenta e uriasa, iar diferenta aceasta se vede in profit. Se vede si in capitalul de reinvestire."
Ioana Ciolacu a facut valva pe podiumurile europene. Putea sa-si deschida un studio la Londra, dar a ales sa scrie pe creatiile ei "made in Romania".
Fara pic de ajutor de la stat, doar din pasiune si ambitie, industria creatoare romana renaste, practic, de la zero.