CFR Călători, nevoită să anuleze trenuri pe fondul lipsei de mecanici. Compania transmite că nu există un deficit de personal
14 trenuri nu vor mai circula în weekenduri pe mai multe rute din zona Brașov. Se va întâmplă de la finalul acestei luni. Hotărârea este a regionalei CFR și vine după ce, la Iași și Craiova, s-au luat decizii similare.
Reprezentanții CFR Călători susțin că ar fi vorba doar despre trenuri care merg mai mult goale și astfel vor să reducă pierderile. Sindicatele susțin, însă că ne lipsesc mecanicii de locomotivă, iar conducerea instituției nu ar mai vrea să plătească orele suplimentare.
Trenurile care nu vor mai circula în weekend de pe 27 aprilie sunt pe rute scurte, de pildă între Sibiu și Sighișoara, Teiuș și Beia, între Brașov și Sfântu Gheorghe sau Teiuș-Târgu Mureș.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Reprezentanții CFR Călători-Brașov spun că în total 14 trenuri nu vor mai circula în weekenduri pe anumite rute care nu sunt foarte căutate și nu au, așadar, o eficiență economică însemnată. Din același motiv, regionalele CFR Călători de la Iași și Craiova au luat decizii similare. Totuși, rutele sunt accesate de oameni care fac naveta.
Femeie: „Sunt oameni care lucrează în weekend, e o prostie”.
Femeie: „Niciodată nu se consultă cu noi cei de jos, cu oamenii de rând. Fac după capul lor, după voia lor”.
Ada Meseșan, purtător de cuvânt al CFR Călători: „Niciun călător nu va fi afectat. Nu au legătură cu traseele mari, nu au legătură cu traseele turistice. Vă dau un exemplu: din cinci trenuri circulă trei sau în cazul de față, cum avem la Brașov, din zece trenuri circulă șapte. Nu există criză de mecanici”.
Altceva spun, însă, angajații.
Mecanic de locomotivă: „Suntem puțini, s-au angajat foarte puțini. Se fac”.
Și sindicatele spun că e criză de mecanici de locomotivă de mai mulți ani.
Iulică Măntescu, Federația Mecanicilor de Locomotivă: „Cam 60% din personalul care este activ, de fapt, sunt mecanici de locomotivă pensionari, care lucrează în cont și cumulează pensia cu salariul. Un mecanic de locomotivă ca să poți să îl pui în capul trenului, îți trebuiesc minim doi ani jumătate cu pregătirea profesională: școlarizare, autorizare, licențiere”.
CFR Călători nu ar angaja mai mulți oameni, spun sindicaliștii, și pentru că este o instituție subfinanțată.
Rodrigo Maxim, Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari: „În anul 2024 primește 70% din compensația din 2023 și să nu uităm că în 2023 compensația era la nivelul anului 2014. Ca să reducă anumite costuri spune: 'Domnle, nu mai aveți voie să faceți ore suplimentare'. Dar nu ai cum să nu ai faci ore suplimentare la funcții de mecanici de locomotivă”.
Un mecanic de locomotivă are un salariu de bază de aproximativ 5.000 de lei și o normă lunară de aproximativ 160 de ore. Cu ore suplimentare lucrate, salariul în mână poate trece și de 10.000 de lei. Cu sporuri de 100-120% pentru ore de noapte, ore lucrate sâmbăta și duminica, ori de sărbători.
Reacția CFR Călători
CFR Călători a emis un comunicat de presă în care anunță că nu se confruntă cu deficit de personal.
„Referitor la afirmațiile vehiculate în spațiul media cu privire la anularea unor trenuri din lipsă de personal feroviar de specialitate sau material rulant, pentru o corectă informare, CFR Călători aduce la cunoștința opiniei publice următoarele:
Despre personal
CFR Călători nu se confruntă cu deficit de personal așa cum s-a vehiculat în mod total greșit în spațiul media. Cu atât mai puțin nu există nici deficit de mecanici de locomotivă. Nu există nici surplus de personal, acesta fiind în concordanță cu activitățile desfășurate.
În ultimii 2 ani a fost efectuat, în paralel, și schimbul de generații al angajaților din activitatea de exploatare, acesta fiind un proces început și care continuă. Din acest punct de vedere, realizarea pe viitor a serviciului de transport feroviar de călători nu va fi afectată.
Despre modificările intervenite în circulația unor trenuri
Retragerile temporare ale unor trenuri din circulație de pe rute secundare nu afectează deplasările cu trenul ale publicului călător, acesta având în continuare la dispoziție celelalte trenuri care circulă pe respectivele rute pe care se operează modificări.
Caz concret: SRTFC Brașov. Pasagerii care au ca destinație stațiunile și punctele cu importanță turistică de pe raza Sucursalei Brașov (și din județul Prahova) ca de exemplu, zona cunoscută sub numele de Valea Prahovei, au la dispoziție trenuri pentru toate zilele săptămânii, inclusiv în weekend.
CFR Călători analizează permanent modul în care evoluează piața de transport feroviar de călători și cerințele de trafic și operează adaptări ale circulației și compunerii trenurilor în corelație cu acestea. Astfel, unele trenuri au solicitări mai mari în timpul săptămânii și solicitări extrem de reduse în weekenduri sau vacanțe școlare. În această categorie se află și trenurile destinate navetei care au solicitare doar în timpul săptămânii față de weekenduri, când nivelul cererii este extrem de redus.
Acesta e și motivul pentru care CFR Călători a operat și operează temporar anumite modificări, cu mențiunea că în continuare se urmărește cererea de piață care poate conduce inclusiv, dacă situația o impune, și la alte modificări ce pot include chiar introducerea anumitor trenuri”, transmite CFR Călători.