Pana unde poate continua incompetenta autoritatilor? N-au fost pregatite nici macar sa recupereze avionul din varful muntelui
Daca va inchipuiti ca ancheta prabusirii avionului se desfasoara ca in filme, va inselati. Autoritatile ne arata ca nu sunt pregatite nici pentru operatiuni de salvare, nici pentru recuperarea aeronavei din varful muntelui.
Satenii din zona au intrat din nou in actiune. Au venit cu un tractor vechi si au ajutat cum au putut la coborarea epavei de pe munte.
Vezi mai multe imagini spectaculoase de la inaltime, din locul accidentului aviatic din Apuseni.
Alegeri 2024
21:26
Nicuşor Dan: Votul meu în primul tur va fi pentru Nicolae Ciucă sau Elena Lasconi
19:26
Au fost tipărite 5,6 milioane de buletine de vot pentru referendumul din București. Care este condiția pentru a fi validat
19:14
Cum votăm la prezidențiale, în țară și în străinătate. Cei care nu sunt în localitatea de reședință pot vota la orice secție
19:05
Sondaj AtlasIntel alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi ar fi umăr la umăr în bătălia pentru locul doi
Intre timp, anchetatorii au sigilat dispozitivul, care urma sa anunte locul exact al prabusirii. Si culmea, aparatul era perfect functional.
Fara sa fie specialisti in recuperarea avioanelor prabusite, acesti sateni fac ce stiu mai bine si aduna tot ce cred ei ca trebuie sa ia din padure.
Nici vorba de zona securizata sau zeci de specialisti in imbracaminte speciala si cu manusi in maini care sa misune in cautarea detaliilor extrem de importante pentru investigatie. Singura tehnica disponibila: un tractor vechi si o remorca.
La aproximativ 45 de minute dupa ce au inceput sa taie avionul, tractorul adus de autoritati pentru a-i ajuta s-a stricat.
Satenii se organizeaza singuri, fara sa fie supravegheati de un responsabil de la Ministerul Transporturilor. Oameni simpli, ei tracteaza epava ca pe un bustean.
Multe dintre echipamentele avionului sunt astfel distruse, ceea ce inseamna ca si concluziile anchetatorilor vor fi mult mai greu de tras. Odata ajuns la marginea padurii, avionul este aproape distrus.
La locul accidentului au ajuns doar doi inspectori ai Centrului de Investigatii si Analiza, pe scurt CIAS, institutie din subordinea Ministerului Transporturilor, care ancheteaza tragedia.
Cei doi inspectori au ridicat cateva probe si aparatul care anunta locul unde a cazut avionul a fost ridicat deja. Se numeste ELT si era extrem de important in identificarea avionului, o spune cel care a pilotat aceeasi aeronava pana la Adrian Iovan.
"- Dupa ce au fost gasiti pasagerii si epava, cei de la Romatsa au anuntat scoala de aviatie sa opreasca ELT-ul fiindca ii deranjeaza in casca.
- Si de ce nu a ajuns semnalul la ei?
- Fiindca Romatsa nu are un aparat care sa monitorizeze semnalul respectiv. Nu are. S-au bazat ca toate avioanele de acum incolo comunica cu satelitul si ei interogheaza satelitul si o sa-i spuna satelitul unde ii gaseste. Dar acest aparat emitand continuu putea fi reperat imediat cu un aparat simplu de receptie", a comentat Valentin Ialomitianu, pilot.
Culmea, aparatul de localizare ELT a fost receptionat, insa de alte avioane care au trecut prin zona. Potrivit unor surse, Romatsa a cerut luni seara tuturor avioanelor de linie romanesti sa coboare cat de mult si sa repereze vizual avionul cazut, evident, fara sa puna in pericol proprii pasageri.
Valentin Ialomitianu, pilot: "Cei care zboara nu sunt angrenati in aceasta procedura de cautare si scapare, singurii sunt cei de la Romatsa."
Chiar si asa, pilotii au incercat sa faca tot posibilul sa-si ajute colegul. Unul dintre cei care era la mansa unei curse Tarom a raspuns apelului, informand insa Romatsa ca nu poate sa ajute la localizarea avionului prabusit, avand in vedere ca nu-i ajungea carburantul sa ajunga pana la Bucuresti.
Cei de la Romatsa s-au bazat exclusiv pe faptul ca un centru special de la Moscova va receptiona semnalul prin satelit si le va da coordonatele aeronavei prabusite.
Potrivit regulamentelor internationale, asa trebuia sa se intample daca dispozitivul ELT ar fi emis in frecventa receptionata de satelit. Ancheta trebuie sa stabileasca acum daca aparatul a emis pe frecventa potrivita.