Cât costă și câți bani “întorc” în economie festivalurile românești. “Nu vrem să ne îmbogățim, dar nici n-am refuza asta”
Vara e anotimpul festivalurilor, iar România se laudă cu mai multe astfel de evenimente, la care vin anual sute de mii de tineri, mulți dintre ei din țări îndepărtate.
Nimic nu stă în calea tinerilor care vor să-și vadă idolii pe scenele de la Untold, Electric Castle, Neversea sau Beach, Please!.
Vrăjiți de atmosfera de la festival, puțini își pun întrebarea cât îi costă pe organizatori să le asigure distracția la cote maxime, în deplină siguranță.
Alegeri 2024
07:25
Campania electorală s-a terminat. Cele mai marcante momente, de la zboruri private la ferme de troli și acuzații de spionaj
07:08
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A doua zi de alegeri în diaspora. 43.000 de alegători au votat până sâmbătă ora 9:00
21:23
Ciolacu reafirmă că, dacă este ales preşedinte, l-ar desemna premier pe Bolojan şi că îşi doreşte o coaliţie cu PNL
20:58
Marcel Ciolacu este favorit clar pentru câștigarea alegerilor pe platforma pe care s-a pariat masiv în favoarea lui Trump
În toată lumea, un astfel de eveniment presupune costuri uriașe, de ordinul milioanelor, sau chiar al zecilor de milioane de euro.
Cei mai mulți bani se duc, de obicei, pe onorariile artiștilor, dar toate celelalte costuri logistice – închirierea spațiului, scenele, sonorizarea, promovarea, securitatea participanților, etc- duc întregul efort financiar la sume amețitoare.
Și festivalurile-fanion din România – Untold, Neversea, Electric Castle sau Beach, Please!, consumă sume colosale pentru organizare. Biletele și abonamentele nu sunt deloc ieftine, dar ar fi și mai scumpe, dacă nu ar exista sponsorii care susțin o parte din costuri.
Dincolo de banii investiți în fiecare festival, cei care ies mereu în câștig sunt proprietarii afacerilor locale, care încasează sume uriașe de la tinerii care vin să-și vadă idolii pe scenă.
Organizatorii estimează că, în fiecare an, hotelurile, restaurantele, magazinele, dar și localnicii care își închiriază casele pentru participanții la un astfel de festival, câștigă, în total, sume cuprinse între 50 și 70 de milioane de euro.
Beach, Please!
Beach, Please! este cel mai tânăr festival din România, și a costat, anul acesta, 14 milioane de euro, la care se adaugă alte 15 milioane, pentru achiziția terenului pe care se desfășoară evenimentul.
Din cele 14 milioane de euro, șapte milioane au fost alocate fee-urilor pentru artiști.
Peste 1000 de oameni au lucrat direct sau indirect, prin firme locale, în festival. Evenimentul a întors în economia locală peste 50 de milioane de euro, după estimările organizatorilor.
Anul acesta, Beach, Please! a avut 120.000 de participanți unici și, în medie, 100.000 zi de zi. Dintre ei, 10.000 au fost turiști străini, care au venit pentru prima oară în Costinești. Nu mai auziseră de această stațiune de la Marea Neagră, iar unii nu auziseră nici de România.
Nici majoritatea artiștilor internaționali de la Beach, Please! nu mai fuseseră vreodată în România. Fiecare artist a făcut cel puțin o postare despre festival și despre România pe canalele de social media, cu milioane de urmăritori, crescând, astfel, awarness-ul asupra țării noastre și a Costineștiului.
Electric Castle
Ajuns la a zecea ediție, Electric Castle (EC) are loc chiar zilele acestea (17-21 iulie) și este o experiență cu adevărat eclectică și electrizantă. Festivalul are loc la Castelul Banffy din Transilvania, un loc pitoresc, cu o istorie fascinantă.
Construit în secolul al XV-lea de una dintre cele mai influente familii nobiliare din Transilvania, castelul Banffy a fost distrus intenționat, în 1944, de trupele germane care se retrăgeau din fața celor sovietice.
De atunci, castelul a zăcut în ruină, iar acum este în plin proces de restaurare. O bună parte din bani vin chiar din fondurile obținute din organizarea festivalului.
Am vorbit cu Renate Roca-Rozenberg, PR Manager al Electric Castle, care ne-a dezvăluit câteva detalii despre culisele festivalului, la care anul acesta sunt așteptați 240.000 de oameni.
Renate Roca Rozenberg, PR Manager Electric Castle Festival: “Suntem o echipă de bază -undeva la 30-35 de oameni, care lucrăm în tot anul -12 luni din 12, la care, rând pe rând, pe măsură ce ne apropiem de data festivalului se totul adaugă. Astfel încât, în festival, noi suntem cam 2000 de oameni, dacă e să numărăm pe toți, de la barman la comunicare, la logistică.
Line-up-ul se construiește în luni de zile. Noi mergem după filozofia "nume mari, nume mici, dar toate să merite să fie ascultate live". Suntem un festival în care mergem foarte mult pe muzică live, mai puțin pe zona electro, de DJ. De aceea și logistic, este un festival greu de construit.(...)
Noi pornim de la un câmp, în fiecare an, atunci când începem pregătirile în aria festivalului. Începem de la un câmp cu iarbă frumos crescută, tot mulțumită nouă. Pentru că, după fiecare ediție, plantăm iarba din nou, pe vreo 10-12 hectare. Pornim de la un câmp, pe care trebuie să-l transformăm în primul rând în camping, într-un oraș în care ai și băi, și restaurant, ai toate facilitățile urbane necesare ca să trăiești 5 zile. Avem inclusiv un supermarket.(...)
O să vă rog să mergeți prin festival să vedeți cât lemn și câte plante naturale proaspăt puse sunt. N-avem plastic. Poate unii o să spună că nu sunt lucruri importante. Sunt pentru noi, în schimb.(...)
Simplul fapt că ai creat un festival, automat va angrena în jurul lui, pe orizontală, foarte multe niveluri economice, de la zona de Horeca, restaurante, hoteluri, la zona de transporturi. Deci toate, cumva, generează energia care fac acest festival să funcționeze. Noi, în interior, știm clar că lucrăm pe un buget de 10 milioane de euro anul acesta. Tot ce construim, construim din acest buget. Dar festivalul nu se limitează la aria de aici.
Hai să ne gândim foarte simplu: noi avem în camping 18.000 de oameni, dar alți 10.000 de oameni se cazează în Bonțida. Fiecare din acei oameni va plăti o cazare, va plăti un drum până în festival, va mânca undeva în oraș, va vizita ceva pe lângă Cluj. Deci, aportul economic există.
Ce e important să se înțeleagă e că România - și aici, nu vorbesc doar de Electric Castle, dar la noi poate se simte un pic mai puternic -România reușește să ofere o experiență care - logistic și ca producție - este la nivel de Europa de Vest. Ca și prețuri însă, suntem în România. Aceeași experiență similară ca producție, ca line-up, ca tot ce oferă festivalul nostru, de la fine dining la supermarket, dincolo (în Vest) l-ar costa pe un participant de două ori mai mult.
Ne-am îmbogățit? Nu. Nu vrem să ne îmbogățim. N-am refuza, dar nici nu e neapărat scopul nostru.”
Tinerii care au ajuns deja la festival confirmă că prețurile, deși pot părea mari pentru România, sunt accesibile.
REPORTER: Care e bugetul tău la Electric anul acesta, care-s banii de cheltuit aici?
TÂNĂR: Cam 800 lei spre 1.000 lei (200 euro) aș zice, dar nu se ajunge de fiecare dată să cheltui banii ăștia.
TÂNĂR: Sincer, nici nu mi-am primit banii de la salariu încă. Deci momentan, am venit cu 12 lei (2.5 euro) și estimativ, din ce am auzit, cam 100 lei (20 euro) sper să cheltui pe zi.
În line-up-ul EC de anul acesta, regăsim trupe ca Massive Attack, Bring Me The Horizon, Rema, Sean Paul, Ricardo Villalobos, Paolo Nutini, DJ Diesel (aka Shaquille O’Neal), și mulți alți artiști locali și internaționali.
Untold
Festivalul Untold, care se întâmplă la Cluj Napoca, între 8 și 11 august anul acesta, este unul dintre cele mai mari și mai populare din Europa și, probabil, cel mai cunoscut brand românesc în întreaga lume, după Dracula și mașinile Dacia.
Untold aduce anual un line-up impresionant, format din artiști de muzică electronică, house, hip-hop, pop și rock. Printre cei care au performat la Untold se numără Armin van Buuren, David Guetta, Martin Garrix, Dimitri Vegas & Like Mike, Steve Aoki și mulți alții.
Costurile cu organizarea unei ediții Untold se ridică la circa 20 de milioane de euro, din care, ca la orice alt festival, cei mai mulți bani se duc pe onorariile artiștilor.
Însă banii aduși de festival pentru afacerile locale depășesc anual 50 de milioane de euro, potrivit Primăriei din Cluj. Hotelurile și pensiunile din oraș și din împrejurimi sunt adesea ocupate cu un an înainte. Pentru cei care fac greșeala să-și caute cazare chiar înainte de festival, prețurile pot fi amețitoare.
În fiecare an sunt bătute noi recorduri la tarifele de la hotel, iar o cameră închiriată acum pentru festivalul de luna viitoare poate costa între 800 și 1500 de euro pe noapte.
Neversea
Fratele mai mic al lui Untold – sau “Untold de la malul mării”, festivalul Neversea este o explozie de energie, muzică electronică, dans și răsărituri de neuitat, pe plaja din Constanța.
Anul acesta, Neversea a avut un line-up impresionant, ca de fiecare dată: Maluma, Bebe Rexha, G-Eazy, Dj Snake, Mahmut Orhan, Don Diablo, Salvatore Ganacci, Tujamo, Steve Aoki și mulți alții.
Neversea este cel mai mare festival de muzică organizat pe o plajă din Europa. Numai în seara în care Maluma a urcat pe scenă, pe plajă se aflau 75000 de oameni.
Ca și la celelalte festivaluri, participanții lasă în oraș milioane de euro, care sunt încasați de hoteluri, restaurante și micile afaceri locale.
Sursa: StirilePROTV
Etichete: electric castle, untold, bani, festival, tineri, economie, myimpact, Beach, Please!,
Dată publicare:
19-07-2024 11:37