Cărbunele din trei barje blocate pe Dunăre arde din cauza caniculei. Sorin Grindeanu dă vina pe bulgari. |VIDEO
Trei barje sârbeşti încărcate cu câte 1200 de tone de cărbune sunt blocate de două săptămâni pe Dunăre, din cauza scăderii nivelului fluviului, iar în contextul temperaturilor mari cărbunele s-a autoaprins şi arde mocnit, fără flacără, dar cu mult fum.
În data de 3 iulie, un armator sârb cu trei barje încărcate cu cărbune și una cu laminate a anunțat că, din cauza căldurii, cărbunele s-a autoaprins, ISU intervenind pentru stingerea lor, după cum a declarat un reprezentant de la Căpitănia Giurgiu pentru Știrile PRO TV.
Barjele aveau destinația finală Serbia, însă nu au putut trece mai departe de kilometrul 496 amonte de Giurgiu deoarece adâncimea Dunării este prea mică.
Barja cu laminate, fiind mai ușoară, ajunge joi la Ruse, va descărca și se va întoarce să preia din cărbune pentru a ușura cele trei barje.
Miercuri, însă, cărbunele s-a reaprins.
Aproape 2.400 de tone de cărbune ard mocnit pe Dunăre. Un fum înecăcios se ridică deasupra a două dintre barjele care transportă încărcătura.
Expuse la temperatură ridicată de afară, fără să existe o ventilație suficientă, în ambarcațiunile de transport s-a acumulat căldură. Cărbunele a fost încălzit - în acest fel - la peste 40 de grade Celsius și a început să degaje gaze combustibile. Apoi s-a aprins.
Cărbunele arde încă mocnit în zona internaţională de acostare de pe Dunăre, în apropierea portului Giurgiu. Singura soluţie pare să fie ca o altă barjă goală să vină să preia o parte din încărcătură, astfel toate ambarcaţiunile să devină mai uşoare, deci să aibă un pescaj mai mic şi să plece spre Belgrad, dar o astfel de operaţiune poate dura până la 3-4 zile.
Cele patru barje care aparțin unui armator sârb - trei încărcate cu cărbune și una cu alumină - au plecat din portul Constanța. Prima dată - una dintre ele s-a aprins pe 3 iulie - în zona Giurgiu, și cinci zile mai târziu, după ce pompierii au stins cărbunele - ambarcațiunile au plecat mai departe. Au mers puțin, până la kilometrul 496, în apropiere de Giurgiu și Ruse - după care n-au mai putut înainta pentru că la Zimnicea - Teleorman, adâncimea Dunării era prea mică. Aici, cărbunele s-a reaprins și deocamdată nu se intervine ca să fie stins.
Ion Neacșu, șef serviciu siguranța navigației, Căpitănia Giurgiu: „Braţul macaralei nu poate ajunge ca să uşurăm barjele ca să şi continuă drumul. Soluţia care s-a găsit, o macara să meargă la km 96 şi să descarce din ele până la un pescaj de 170, să le permită să trecerea de plecare în voiaj către Serbia. În mod normal în 3-4 zile ar trebui să finalizeze operația.”
Sorin Grindeanu dă vina pe bulgari
Ministrului transportului, Sorin Grindeanu, spune că de vină pentru această situaţie de pe Dunăre sunt și autoritățile bulgare.
Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor: „Faptul că bulgarii nu au făcut dragajul pe Dunăre, pe partea lor. Aceste barje nu au putut să urce pe Dunăre până la Belgrad.”
Tsonka Hristova, director regional pentru mediu și inspecția apei, Bulgaria: „A fost un vârf al poluării aerului la 5-6 dimineața, dar nu a depășit concentrațiile maxime admise. Dar cu siguranţă această barjă ar trebui remorcată într-un loc unde nu poluează zonele populate.”
Plamen Minkov, angajat în port, Bulgaria: „Ce am putea face? Nimic. Cu excepția unei macarale plutitoare care să vină și să împrăștie cărbunele. ”
Problemele cu barjele pline de cărbune care ard pe Dunăre au apărut într-un moment în care fluviul se află la cel mai redus nivel din ultimul an. La intrarea în țară are un debit de 2300 mc, în scădere față de 3000 mc/s.
Cel mai mic debit al Dunării s-a înregistrat în 1992, când a fost de 1580 mc/s.
Sursa foto: Cosmin Stan, corespondent Știrile PRO TV
Orașul Ruse, poluat
Fumul degajat de arderea cărbunilor poluează orașul Ruse, unde oamenii au început să se plângă de calitatea aerului, potrivit bulgaria.postsen.com.
Ministrul bulgar al Mediului afirmă că și-a alertat omologul român și a solicitat luarea de măsuri.
Reacția ISU
ISU și reprezentantul firmei transportatoare au purtat discuții în ceea ce privește modalitatea de stingere a încărcăturii, adică prin inundare. Însă această acțiune ar duce atât la degradarea încărcăturii, cât și la posibilitatea scufundării barjelor ori apariției unei poluări masive pe Dunăre.
„Posibilitatea soluționării problemei constă în descărcarea conținutului barjelor, stingerea încărcăturii și transportul celor 3600 de tone de cărbune (1200 tone în fiecare barjă) cu ajutorul a 4 astfel de ambarcațiuni, pentru ușurarea încărcăturii pentru fiecare barjă.
Pentru efectuarea acestei manevre este necesară utilizarea unei macarale plutitoare, iar la acest moment sunt inițiate discuții cu omologii bulgari pentru rezolvarea situației în cel mai scurt timp.
Menționăm faptul că această situație nu pune în pericol membrii echipajului.
În continuare, echipajele noastre deruleaza misiuni de monitorizare și sunt pregătite sa acorde sprijin in orice moment, daca situația o va impune”, a mai transmis ISU.