București, capitala sufocată de mașini. La cel puțin 1,5 milioane de mașini sunt doar 32.000 de locuri de parcare publice
Capitala României este sufocată de mașini. Un milion şi jumătate de vehicule sunt înmatriculate în Bucureşti, însă acestora li se adauga zilnic alte câteva sute de mii, ale celor în tranzit.
Şi în Ilfov numărul autoturismelor s-a triplat. Dincolo de poluarea în creştere, nu avem nici locuri de parcare suficiente. Peste 24.000 de şoferi au fost amendaţi recent, pentru că nu au plătit când şi-au lăsat maşinile în centrul oraşului.
În orele de vârf, Capitala este o parcare uriaşă. Traficul este un test al răbdării, de ani de zile, şi cu toate acestea, numărul maşinilor creşte şi iar creşte.
Sunt cu 230.000 de mașini în plus față de acum 5 ani, arată datele Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor. Iar împreună cu județul Ilfov, ajungem la 1,8 milioane de autoturisme. În realitate, sunt mult mai multe, dacă luăm în calcul și mașinile celor din alte județe, care lucrează sau studiază în București.
Cu peste 1,5 milioane de mașini, Capitala are însă doar 32.000 de locuri publice de parcare. Dintre acestea, mai puțin de jumătate sunt marcate, adică pot fi folosite. Așa că multe mașini ajung să zacă pe trotuare.
Pieton: „Unde să le parcheze oamenii? Pe stradă? Pe urmă încurcă circulația. Foarte multe, acum dacă copiii s-au mărit, fiecare la apartament, 4 inși cu 4 mașini”
Șofer: „Îngrozitor, am făcut dublu timpul până acasă. Nu, nu am loc de parcare”
Reporter: Aveți o singură mașină?
Șofer: „Nu, două, în familie mă refer”
Șofer: „Foarte multe mașini, cu toate că benzina s-a scumpit, foarte multe mașini circulă în București. Față de acum câțiva ani e foarte aglomerat. De exemplu, în 2006 erau jumătate din mașinile care sunt acum. Am mașina de serviciu și mașina asta proprie”.
În mai puțin de trei luni, taxatorii, angajaţi ai companiei de parking, au prins 24.000 de şoferi care nu și-au plătit parcarea.
Un proiect aflat acum în dezbatere publică urmează să modifice tariful, astfel încât să fie 5 lei pe oră, indiferent de zonă. Iar un altul le-ar putea da proprietarilor de mașini electrice parcare gratuită.
Oricum, orașul este sufocat de mașini, mai ales că din ce în ce mai puțini folosesc mijloacele de transport în comun, învechite şi insuficiente.
Marian Ivan, Asociația Optar: „Oamenii vor să ajungă rapid dintr-un punct în altul. Planificarea durabilă a mobilității urbane a făcut primii pași în Europa în urmă cu 50 de ani. Adică atunci când au luat-o pe acest drum, România nici nu cunoștea termenul de congestie, pentru că nu aveam mașini. Maşina nu poate fi detronată de tranportul public, e mai rapidă şi ajungi mai greu cu tramvaiul. O soluţie ar fi mărirea vitezei trasnportului public.”
Nouă tramvaie sunt mai noi de 13 ani. 223 de tramvaie au până-n 28 de ani vechime, iar alte 20 circulă de aproape 50 de ani. Din cele aproape o mie de autobuze, jumătate sunt mai vechi de 13 ani.