Avertisment pentru șoferi. Taxele pe drumurile din România ar urma să fie modificate și majorate
Șoferi, vi se pregătește ceva. Taxele pe drumurile din România ar urma să fie modificate și majorate serios.
Proiectul de lege anunțat de Ministerul Transporturilor i-a nemulțumit pe reprezentanții firmelor din domeniu, care amenință cu proteste ample. Rovinietele vor fi plătite nu doar în funcție de o anumită perioadă de timp, așa cum se întâmplă acum, ci și în funcție de numărul de kilometri parcurși și norma de poluare. Asta ar putea însemna majorări de până la 6 ori pentru TIR-uri și camioane. Mai scumpe vor fi și rovinietele pentru autoturisme.
La dezbaterea organizată la Ministerul Transporturilor, reprezentanții firmelor de transport spun că nu își vor permite să plătească noile taxe de drum. Valoarea rovinietelor va fi în funcție de durată, ca acum, dar și de norma de poluare și kilometrii parcurși, la camioane și TIR-uri. Pentru noile taxe, a fost făcut un studiu de un consultant extern al ministerului.
Potrivit acestui studiu, rovinieta pentru un autoturism euro 6, de exemplu, s-ar putea scumpi din 2026 de la 28 de euro, cât este acum, la 39 de euro.
După principiul "poluatorul plătește", pentru TIR-urile care merg 100 de mii de km pe an, de altă parte, taxa ar crește de aproape 6 ori, de la 1.210 euro, la peste 7.000 de euro. Acesta este un scenariu, însă, iar reprezentanții Ministerului Transporturilor spun că noile taxe vor fi recalculate.
Lucian Calmuș, CNAIR: „Simulările nu neapărat ca valoare, ci ca o metodologie de calcul vor constitui o bază de plecare. Asigurarea dată a fost aceea că tarifele vor rămâne cele mai mici din Europa”.
Firmele de transport au făcut și propriile estimări.
Doru Husarciuc, reprezentantul unei firme de transport: „Dacă mișcăm o marfă aproximativ 400 de km pe categ de camion de 20 de tone va costa 2 euro în plus pe kg. 100% transferul de cost de va duce către consumatorul final”.
Vasile Ștefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România: „Cred că mai întâi ar trebui să facem o pauză de cel puțin 5 ani de zile, să terminăm autostrăzile care sunt acum în curs și după 5 ani de zile să venim și să spunem așa: uite avem și noi 3-4-5.000 de km de autostradă și o taxăm”.
Pe de altă parte, dispar taxele pentru podurile interne. Reforma este inclusă în PNRR și de ea depind banii europeni care ar urma să ajungă pentru investiții în autostrăzi.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „Avem niște borne pe care trebuie să le îndeplinim în PNRR, e o lege, care spune de o anumită taxare la km și care se întâmplă în toată Europa, mai puțin în România”.
Proiectul de act normativ va fi dezbătut și în Parlament și ar urma să intre în vigoare până în 2026.